• 0

Creditnota en BTW voor particulier

Stel dat mijn BV een 2de hands laptop wil kopen van een particulier voor 1000 euro.

 

Kan ik deze particulier dan gewoon een creditnota geven van 1000 euro inc. BTW (en dus 840 euro ex)

De BV betaalt hem/haar 1000 euro en vraagt bij de belastingdienst 160 euro terug.

 

Dit lijkt me mogelijk, of zie ik iets over het hoofd?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Stel dat mijn BV een 2de hands laptop wil kopen van een particulier voor 1000 euro.

 

Kan ik deze particulier dan gewoon een creditnota geven van 1000 euro inc. BTW (en dus 840 euro ex)

De BV betaalt hem/haar 1000 euro en vraagt bij de belastingdienst 160 euro terug.

 

Dit lijkt me mogelijk, of zie ik iets over het hoofd?

 

Nee, dat mag niet. Helaas...

Link naar reactie
  • 0

Als je iets van een particulier koopt kan je geen BTW terugvragen, de particulier draagt dit immers niet af.

Je kan het notebook wel in kortere periode afschrijven, het is immers al "op leeftijd".

 

Een bedrijf dat je iets wil verkopen zonder factuur te leveren? Wat is dat voor raar bedrijf?

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur

Mag dat wel als ik iets koop van een bedrijf (en zij willen niet factureren)?

BTW nummer van de verkoper komt dan op de factuur.

Nee; BTW kan alleen in rekening worden gebracht door een btw-plichtige. In elke andere situatie wordt het hele bedrag als inkoop geboekt (en kan bij verkoop de margeregeling worden toegepast, mits de handel in betreffende goederen onderdeel uitmaakt van uw reguliere bedrijfsuitoefening)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 119 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.