• 0

Derving van weggegooide producten afschrijven?

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste Kirsten, waarom zou je een percentage moeten afschrijven? Het is niet gebruikelijk om in jouw branche met percentages te werken. Jij weet immers hoeveel vlaaien je weggooid en wat de inkoopprijs ervan is. Noteer daarom wat je in de container laat verdwijnen en zet er de inkoopprijs bij. Berg de notitie op in jouw administratie zodat je kosten kunt afboeken (memoriaalboeking). Noteer er ook bij waarom je de vlaaien niet meer verkocht kunnen worden zoals te warm weer, te oud, kapotte koeling etc. Hiermee heb je in ieder geval een verklaring zodat je bij een belastingcontrole geen bult valt. Ik zou de weggegooide producten op de inkopen corrigeren omdat anders de brutowinstmarge een verkeerd beeld geeft.

Succes, een vlaailiefhebber ;D

 

ROVé Administratie en Advies voor verantwoord boekhouden, bezoek eens www.rovened.nl.

Wordt Nederland te klein voor ondernemers, kijk eens op www.indoned.com

Link naar reactie
  • 0

Hoi Kirsten

 

Boekhoudkundig kennen we de begrippen uitval (kapot product) en afval (rot product). Een praktische oplossing is om dit te corrigeren in de boekhouding als niet verkochte omzet (oftewel, de inkoopwaarde van de omzet verhogen).

 

Daarmee geef je echter niet aan dat er sprake is van afval en manipuleer je de winstmarge op jouw omzet. De inkoopwaarde van de omzet vertegenwoordigt de inkoopprijs van hetgeen daadwerkelijk verkocht is. Het restant is immers voorraad (of deels, in jouw geval, afval).

 

Zoals al aanbevolen: registreer hoeveel afval je hebt, maar noteer dit op een aparte grootboekrekening (veelal 4530, afval).

 

Als je dit niet doet dan loop je nl. een risico: de theoretische omzetberekening van de fiscus!

 

De fiscus controleert ook of jouw omzet zich wel verhoudt tot de inkopen. Als je de inkopen opdrijft met de weggegooide producten, dan verlaagt dat de winstmarge. Als je veel afval hebt, dan daalt die winstmarge dusdanig, dat de fiscus wellicht geen geloof heeft in jouw administratie. Zij hebben van jouw branche namelijk alle winstmarges in kaart.

 

Bij een te lage winstmarge kan bij een controle de fiscus een theoretische omzetberekening maken op basis van de marktcijfers. Dus wordt jouw omzet dan fors verhoogd, met als gevolg extra BTW en IB betalen. Dan moet je van goede huize komen wil je dat standpunt kunnen weerleggen.

 

Dat kan wel als je per afvalproduct noteert waarom, op welke dag, en tegen welke inkoopprijs te iets tot afval bestempeld hebt. Alleen dan kun je meer afval, dan in de branche gebruikelijk is, weerleggen.

I know: dit is wat overdreven, je moet eerst gecontroleerd worden en dan nog moet blijken dat de marges te laag zijn, maar ik voel aan dat Kirsten deze info graag verneemt.

 

Groet

Joost

 

 

 

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 121 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.