• 0

Recht op ADV Dagen?

Ik heb een startend metaalbedrijf met een 4-tal werknemers die vallen onder de kleinmetaal, deze werknemers hebben een contract voor 40 uur per week en 25 vrij dagen per jaar.

Daar zijn ze allemaal mee akkoord gegaan en hebben ze voor getekend, nu komt er achteraf één werknemer dat hij (volgens cao zegt hij) maar 38 uur hoeft te werken en 2 uur opbouwt als ADV-dagen.

Waar moet ik me aan houden en waar hebben zowel zij als ik recht op?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

• 0

Je hebt een arbeidsovereenkomst op basis van een 40 urige werkweek en je betaald ze ook uit voor 40 uur per week?

Lijkt me niet dat je dan van die 40 uur, 2 uur ADV opbouwt.

Ik ken die CAO niet, en weet ook niet hoe dat zit met cao's e.d.

Dat zou ik zeker even nakijken.

Volgens mij bouw je alleen adv op, als je 40 uur werkt en daarvoor slechts 38 uur betaald krijgt.

Tenminste, zo is dat bij mijn werkgevers altijd geweest. Ik had een 36 urige werkweek maar werkte standaard 40 uur, die 4 uur verschil bouw je dan op ter compensatie.

Maar goed, dat is mijn persoonlijke mening, niet gehinderd door enige vorm van kennis.. :-)

Succes!

Karen

Link naar reactie
  • 0

Zie de CAO Metaal en techniek

De normale werkweek is inderdaad 38 uur. Hiervan kan worden afgeweken via flexibel werken (max 45 uur per week, maar gemiddeld 38 uur per week over een heel jaar).

ADV is iets wat tussen werkgever en personeel of personeelsvertegenwoordiging moet zijn overeengekomen.

Bij een werkweek van 38 uur heeft de werknemer recht op 25 vakantiedagen. Oudere werknemers (50+) hebben daarnaast nog recht op extra vakantiedagen zodra ze langer dan 6 maanden in dienst zijn.

Mijn advies: laat een goede arbeidsrechtjurist screenen of de arbeidsovereenkomsten wel voldoen aan de CAO. Grote kans namelijk dat er wel meer dingen niet CAO-conform zijn. Kun je beter nu achterkomen - en oplossen - dan later.

Hij/zij kan je dan tevens adviseren over wat te doen met de eis/wens tot 2 uur ADV opbouw.

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar