• 0

Stamrecht BV opgericht en lening aan mijzelf gegeven

Wellicht dubbel dwars al beantwoord, maar ik vind niet écht mijn antwoord tussen de uitgebreide reacties van iedereen hier.

 

In 2007 is mijn stamrecht BV opgericht. Daar is 99000 in gestort. 60000 heb ik belegd. Dit gaat verder goed.

Helaas ben ik dit jaar voor echtscheiding komen te staan.

Hiervoor heb ik mijn huis verlaten waar mijn ex in is blijven wonen. (het huis staat inmiddels te koop! )

 

Omdat ik "niets" meer had, al mijn eigen geld in de overwaarde van het huis zit, heb ik mijzelf een lening gegeven van 17.000 euro om mijn huur huisje wat te kunnen inrichten!

Geld is dus prive uitgegeven, hopelijk valt de belasting dienst hier niet over. Het is een geregistreerde lening trouwens.

 

V.w.b. het terugbetalen van de lening ,zal ik dit jaar niet verder komen dan alleen de rente! Ik heb veel dubbel moeten betalen ivm huur/ energie etc... Niets raars gedaan, maar de rek is er gewoon ff uit! (scheiden is nu eenmaal heel duur)

 

Mijn accountant zegt dat ik moet oppassen en er voor moet zorgen dat mijn rekening courant niet negatief wordt!

Hier snap ik niets van.. Ik heb 600 op de rekening staan en nog 18.000 op de spaarrekening van de Stamrecht BV rekening.

Wat bedoeld hij nu? Wat is een rekening courant dan, ik heb slechts één rekening (600+ 18000)

 

Aangezien ik nu alleen verder moet, en geen bal verstand heb van zoiets als een stamrecht, vraag ik mij af of ik niet in de problemen kom met het feit dat ik wel de rente, maar niet aflos op de lening van de Stamrecht! Ik ben gewoon bang, dat ik in de financiele problemen kom.

Wil ik niet, maar ik overzie 't eenvoudig weg niet.

 

A. Ben je verplicht om ieder jaar dat deel van de lening terug te betalen?

B. Indien in gebreke, wat doet de belasting daaraan?

C. Hoe kan de belasting zien dat de lening niet zakelijk is? (op de rekening zie je overzicht van stortingen aan mij zelf én soms prive zaken.. Ik had eigenlijk direct die 17.000 eraf moeten halen, maar dit heb ik niet gedaan! Dit is waarschijnlijk fout, maar gaat de belastingdienst je bankafschriften allemaal af? Kortom hoe kan ik voorkomen dat men de lening als prive ziet ?

D. wat wordt er bedoeld met de rekening courant van de BV? Ik heb maar een rekening?

 

Ik hoop zo dat jullie mij antwoord kunnen geven! Bij het opstarten van de BV zat ik volop in de echtscheiding en heb ik wellicht niet goed opgelet. Ik ben er al die tijd vanuit gegaan dat 't allemaal wel goed kwam met de oprichting etc. Dat wel, maar ik zou graag willen dat ik beter opgelet had!

 

Alvast bedankt voor iedere reactie.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Is die 99k inclusief de 18k aandelenkapitaal? Anders mis ik nog een behoorlijk bedrag.

 

Maar goed, ik zal eens kijken hoe ver ik kom:

 

A. Wat staat er in de leningsovereenkomst? De fiscus is vaak van mening dat er wel een aflossingsschema tegenover moet staan. Je hebt echter nog wel vermogen, namelijk de helft van de overwaarde van de woning. Die kan als zekerheid dienen, en na verkoop kan die worden aangewend ter aflossing van de lening. Dat zou je ook in de overeenkomst op kunnen nemen.

 

B. De belastingdienst kan stellen dat de lening onzakelijk is en daarom dat je ofewel dividend hebt genoten, waarover je belasting moet betalen, ofwel dat je (een deel van) het stamrecht hebt afgekocht, waardoor loonbelasting tegen max 52% moet worden betaald. Zolang de rente zakelijk is en er voldoende zekerheden (de overwaarde van de eigen woning) zijn, zal dit niet zo heel snel het geval zijn.

 

C. Wat bedoel je hiermee? voor zakelijkheid zie B. Je hebt 17.000 geleend, maar nog niet alles opgenomen? Dat is geen probleem, als maar terug te vinden is hoeveel je nu eigenlijk hebt geleend (dus wel hebt opgenomen). Als het echt moet, gaat de belastingdienst inderdaad al je rekeningafschriften langs. Maar op zich maakt het niet zo heel veel uit wat je zelf met het geld hebt gedaan. Je mag ook naar een bank toegaan en geld lenen en er dan mee doen wat je zelf wilt (lees: afgesproken hebt met de bank).

 

D. Als je privé-zaken betaalt vanuit de BV, of zakelijke dingen betaalt vanuit privé, krijg je een schuld aan dan wel vordering op de BV. Dat is de rekening-courant. In feite vergelijkbaar met een gewone bankrekening, waarbij je rood kan staan. Dat is dus iets tussen jou en de BV.

 

Afhankelijk van wat er allemaal is gebeurd en afgesproken, en wat er van die afspraken terecht is gekomen, hoeft er dus niet zoveel aan de hand te zijn.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Rente op rekening courant eigen BV

Ondanks de prachtige link van Joost naar de brief van de Staatssecretaris Financiën uit 2006 blijf ik het onhelder vinden hoe het zit met de rente in rekening courant. Op diverse plaatsen zie je dat bij een stand van 17.500 max de rekening courant rentevrij is, maar de brief van de Stas is zodanig geformuleerd dat je zou kunnen denken dat het alleen gaat over een lening AAN je B.V. en niet VAN je B.V. Niettemin spreekt de Stas ook over negatieve standen. Ik zie dat met name Joost toch altijd aandringt op rentebetalingen omdat de overeenkomst anders niet zakelijk is.

Mijn conclusie is dus dat de brief van Financiën niet echt helder is en dat je er twee standpunten over kunt innemen. Toch hoor ik mensen in mijn omgeving die onbekommerd hun startkapitaal uit hun BV halen en geen rente betalen, en hun accountant maakt er geen probleem van.

Mijn vraag: hoe zit dat nu precies en waar vind ik een geschikte overeenkomst rekening courant?

Link naar reactie
  • 0

maar de brief van de Stas is zodanig geformuleerd dat je zou kunnen denken dat het alleen gaat over een lening AAN je B.V. en niet VAN je B.V. Niettemin spreekt de Stas ook over negatieve standen.

 

Zie ook deze link met een antwoord van de Stas

 

Toch hoor ik mensen in mijn omgeving die onbekommerd hun startkapitaal uit hun BV halen en geen rente betalen, en hun accountant maakt er geen probleem van.

 

Daarin ligt een ander risico, nl. dat bij faillissement de aandeelhouder hoofdelijk aansprakelijk gesteld kan worden.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Dank voor de verlossende brief Joost.

En inderdaad is het door jou gesignaleerde faillisementst risico er, want als je met 4% moet oprenten en je krijgt niet meer dan 2% rente dan is het gestorte kapitaal in een paar jaar opgeslorpt bij bedragen van een ton of meer! Ik broed op een manier om dat op te lossen.

Wat ik nog niet zeker weet: moet je per se een rekening courant overeenkomst maken en kan ik daarvoor ergens een model vinden? Of mag je 17.500 er rentevrij uit halen zónder RC overeenkomst?

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 131 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.