• 0

éénmansbedrijf en loondienst elders, autovraagjes

Even snel voorstellen, Willy is de naam en ben nieuw hier.

Ik had een paar vraagjes (antwoord), informatie nodig, en na de zoekfunctie toch maar een directe bericht gemaakt.

Het kan zijn dat het bericht onder een andere topic moet vallen, dan hoor ik het wel.

Situatie:

Ik ben in loondienst elders, 33,6 uur per week (7dagen werkweek) (Hoofdinkomsten)

Daarnaast run ik een éénmansbedrijf (met hulp op afroep), ongeveer 25 uur per week.

Eenmansbedrijf wordt als bijverdiensten aangemerkt bij inkomstenaangiften van hoofdinkomsten. (volgens boekhouder)

Dit éénmansbedrijf zit flink in de groei, 400% tenopzichte van het éérste jaar, nu 2 jaar bezig.

Winst is bijzaak.... ik bedoel, natuurlijk willen we winst maken, maar ik ben niet afhankelijk van deze winst.

Gezien de groei willen wij nog meer service bieden en hebben een grijskenteken bedrijfsauto aangeschaft. (prive auto is ook aanwezig, luxe en waarde hoger)

Postkantoor, op eigen naam, kon niet op bedrijfsnaam.

Auto factuur op bedrijfsnaam.

Verzekering op bedrijfsnaam, met mijn naam als hoofdgebruiker.

Btw van aanschaf indienen als vooraftrek bij 3 maandelijkse btw aangifte?

Onderhoud, brandstof, andere autokosten facturen btw ook indienen zoals eerste vraag, of aan het einde van het jaar?

Nu komt er reclame op de bedrijfsauto, als ik nu bv 25 km per week doelbewust rondrij om mijn reclame te laten zien aan mijn omgeving (soort rijdende advertentie), zijn dat prive km, of zakelijk.... maar kan/mag dit wel eens?

Ter info, prive zal er hooguit een paar honderd km mee gereden worden (+/- 300)

Iemand nog tips?

Sorry voor veel tekst.

Mvg,

Willy

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

• 0

Hoi Willy,

Eerst even ingaan op jouw ondernemingsvorm en dan de bestelbus:

Doordat je minder dan 50% van je werktijd besteedt aan de eenmanszaak kom je niet in aanmerking voor de fiscale voordelen van een eenmanszaak. Jouw boekhouder vergeet echter dat dit de eerste 3 jaar van jouw onderneming niet geldt!

Als je in een jaar 1.225 uur aan jouw eenmanszaak besteedt, dan zou ik die inkomsten beslist als ondernemingswinst aangeven. 1.225 uur komt neer op 24 uur per week zonder vakantie.

Je hebt dan gedurende 3 jaar recht op startersaftrek en zelfstandigenaftrek. Na drie jaar moet je wel meer dan 50% van jouw werktijd besteden aan de onderneming wil je dit (zelfstandigenaftrek) in stand kunnen houden. Als jouw onderneming zo doorgaat, dan zal dat wel goed komen en bouw je wellicht jouw loondienstverband af.

De bestelbus kun je belastingvrij rijden (minder dan 500km privé zoals je aangeeft) mits je een kilometerregistratie bijhoudt. Daarin neem je per dag op:

datum, ritnummer, van, naar, km's enkele reis, km stand totaal bij aankomst, eventueel afwijkende route + reden. Dit moet je wel vanaf dag 1 van het bezit van de bus bijhouden, hopelijk kun je die dagen nog invullen in de KM registratie.

Voor de BTW is de bus zakelijk, dus alle BTW op de aanschaf en periodieke kosten (brandstof, onderhoud) inderdaad als voorbelasting opvoeren.

Print mijn verhaal eens uit en neem dit eens mee naar jouw boekhouder.

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

• 0

Beste Joost,

Een erg begrijpelijke antwoord, dank je wel!

Ik zal je advies opvolgen en dit eens voorleggen bij mijn boekhouder.

Met de registratie van de auto zal wel lukken, die hebben we net een paar dagen.

Wel had ik nog een vraagje, om meer aandacht te trekken, gaan we onze bedrijfsauto van reclame voorzien.

Als we nu zo'n 20 a 25 km per week doelbewust rond rijden om aandacht te vragen voor de onderneming, rijdende reclame, zijn deze km zakelijk of prive rijden?

Mvg,

Willy

• 0

Ik kan geen privé motief bedenken om rondjes te rijden. Je standpunt dat het zakelijke KM's zijn is m.i. pleitbaar.

Let er wel op dat je in de KM registratie goed noteert wat voor rondjes dit zijn!

Groet

Joost

• 0

Leuk onderwerp die "rondjes rijden". Wat als ik "een rondje" rijdt maar stop tussendoor, ik moet tenslotte ook plassen of een kopje koffie drinken tijdens me werk. Sterker nog ik rijdt "een rondje" waarbij het rondje zo groot is dat ik ergens anders moet overnachten. M.a.w. hoe groot mag het rondje zijn voordat de belastingdienst weer moeilijk gaat doen?

• 0

...

Als we nu zo'n 20 a 25 km per week doelbewust rond rijden om aandacht te vragen voor de onderneming, rijdende reclame, zijn deze km zakelijk of prive rijden?

...

Het lijkt me met de huidige brandstofprijzen een dure vorm van reclamemaken, en ook niet echt goed voor het milieu. Zet die bus dan op het parkeerterrein van de buurtsuper, komt iedereen langs.

Of huur reclameruimte op een vrachtwagen of passagiersbus.

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

• 0

Leuk onderwerp die "rondjes rijden". Wat als ik "een rondje" rijdt maar stop tussendoor, ik moet tenslotte ook plassen of een kopje koffie drinken tijdens me werk. Sterker nog ik rijdt "een rondje" waarbij het rondje zo groot is dat ik ergens anders moet overnachten. M.a.w. hoe groot mag het rondje zijn voordat de belastingdienst weer moeilijk gaat doen?

Doel van de rit is beslissend. Het moet ook wel binnen de grenzen van de redelijkheid zijn...

En ja, het is niet echt milieuvriendelijk of goedkoop!

• 0

Hallo,

Als ik dagelijks de auto op de pakeerplaats ga zetten van de buurtsuper, en haal hem weer op als ik hem nodig heb.

Rij ik per week zo'n 20 km.....

Dus dit valt ook in het rijtje thuis van, hoe boek ik die km in, prive of zakelijk.

Ook een ommetje terug van een klant, valt onder deze bezigheden.

Met alleen het doel, meer naamsbekendheid opbouwen in de omgeving, reclame maken voor mijn bedrijf.

Deze km moet ik ook verantwoorden, en heb dus een reden nodig voor deze bezigheid, vandaar.

Je rijd zo een paar km weg.....

gr,

Willy

• 0

Hallo,

Als ik dagelijks de auto op de pakeerplaats ga zetten van de buurtsuper, en haal hem weer op als ik hem nodig heb.

Rij ik per week zo'n 20 km.....

...

Met ritjes van 20km in de week a EUR 0,19 heb je het over EUR 3,80... :P Stop daar je energie niet in, zou ik zeggen. Dat is mieren***en op de vierkante milimeter.

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar