• 0

Zijn er nog investeerders voor nieuwe ideeën?

In een eerder bericht vraagt een ondernemer een beetje onhandig om geld. Maar hij vraagt zich ook af of de huidige crisis of de financiële markten invloed heeft op de beschikbaarheid van risicodragen vermogen voor nieuwe ondernemers.

Kortom: hebben de investeerders in Nederland nog wel zin om in start-ups te investeren?

 

Ik zit er zelf niet meer midden in, dus ik hoor niet alles, maar voor zover ik kan beoordelen is er aardig wat activiteit rondom de SEED fondsen en zijn de investeerders in bestaande bedrijven met groeipotentie ook nog actief, maar hoor ik bitter weinig over de dappere mannen en vrouwen die hun zuur verdiende geld in de dromen van anderen stoppen.

 

Wat zijn jullie ervaringen?

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

Vandaag een stukje op emerce:

 

De economische neergang zal 80 procent van de huidige start-ups in zijn kielzog meenemen. Dat is tenminste het sombere beeld dat internetondernemer Jason Calacanis schetst. Meer:

 

http://www.emerce.nl/nieuws.jsp?id=2720003

geverifieerd-adres.nl Laat maar zien wie je bent met logo & online certificaat Dat ben ik En ook een keurmerk oplossing voor je Belgische webshop geverifieerd-adres.be
Link naar reactie
  • 1

Er is natuurlijk een sterke invloed vanuit de economie, maar ik denk dat hoe Calacanis het stelt - of wat tenminste aan hem wordt toegeschrven - niet de juiste manier is om te beschrijven wat er gebeurt.

 

Er wordt gesproken van "de economische neergang", maar vooralsnog is daar in Nederland nog geen sprake van. De werkloosheid zakte bijvoorbeeld onlangs onder de 3 procent. Calacanis is Amerikaan en hanteert een Amerikaans perspectief.

 

Als die economische neergang er toch komt is het een gewone recessie waar alle bedrijven onder lijden. Een recessie is meestal breed in de zin van: alle delen van de economie worden er door geraakt, grote en kleine bedrijven, oude en jonge.

 

Startups kunnen er dus onder lijden, maar dan aan de kant van hun afzet, zoals bij alle bedrijven. Voor echt innovatieve startups hoeft dat overigens niet aan te tikken, omdat innovaties als het goed is inspelen op nieuwe markten in plaats van op rijpe of verzadigde markten. Recessies hebben doorgaans alleen invloed op rijpe markten. Denk aan recreatie, bij een recessie wordt er minder geld uitgegeven aan vakanties, maar Virgin Space zal er geen last van hebben omdat ze geen concurrenten hebben.

 

Wat Calacanis bedoelt - of wat het artikel bedoelt te zeggen - is dat het aan de kant van de financiering veel zwaarder zal worden. Dat is wellicht zo, want het overgrote deel van de investeerders zijn kuddedieren die zich makkelijk door een beurspaniek van de wijs laten brengen. Alleen heel slimme investeerders begrijpen dat ze juist moeten investeren als de waarderingen het laagst liggen.

 

Dat zal de startups raken die nog ver van break even af zitten en hun bedrijfsmodel niet tijdig kunnen omgooien. Ik betwijfel of dat er in NL heel veel zullen zijn, want het overgrote deel van de startup-financiering van de laatste jaren ging naar starters die al een flinke omzetstroom hadden en vaak al winstgevend waren. (Ik bedoel hier de zichtbare startups, in het informele circuit kan het anders liggen.)

 

Vooral de bedrijven die lange ontwikkeltrajecten hebben, bijvoorbeeld een nieuwe chip ontwikkelen, kunnen erdoor geraakt worden. En dat is jammer, want dat zijn juist de leukste.

 

 

Vandaag een stukje op emerce:

 

De economische neergang zal 80 procent van de huidige start-ups in zijn kielzog meenemen. Dat is tenminste het sombere beeld dat internetondernemer Jason Calacanis schetst. Meer:

 

http://www.emerce.nl/nieuws.jsp?id=2720003

www.venturemedia.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 93 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.