• 0

Mag je ingebracht kapitaal in VOF in mindering brengen op winst voor belasting?

Mijn broer en ik hebben onlangs een VOF opgericht. Beide willen we een (d.m.v. een persoonlijke lening verkregen) kapitaal van EUR 25.000,- inbrengen om o.a. (aftrekbare lasten w.o.) de jaarhuur voor het pand te kunnen financieren (omschreven als Startup kosten). De lening van in totaal EUR 50.000,- betalen we in 1 jaar terug wat betekend dat we inclusief de 4% rente c.a. EUR 4150,- per maand aan persoonlijke schuldlast hebben.

Ik maakte de volgende berekening:

IN:      

Storting Kapitaal: EUR 50.000,00            

Inkomsten: EUR 361.400,00

Totaal p/j: EUR 411.400,00             

UIT

Startup kosten: EUR 37.410,00      

Onkosten: EUR 150.600,00      

Totaal p/j EUR 188.010,00      

Winst voor beslating EUR 223.390,00      

Belasting over: EUR 173.390,00 dat is dus min de ingebrachte EUR 50.000 eigen kapitaal (uitgegaan van 40,00% belasting) = EUR 69.356,00

Winst NA belasting EUR 154.034,00      

Nu gaat het mij erom of ik het door de vennoten ingebrachte (start)kapitaal wel in mindering mag brengen op de winst voor belastingheffing. LET OP! Het gaat om een VOF en niet om een BV.

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

• 0

...

Nu gaat het mij erom of ik het door de vennoten ingebrachte (start)kapitaal wel in mindering mag brengen op de winst voor belastingheffing.

Nee, want dat is niet relevant. Belasting wordt geheven over de winst, niet over ingebracht kapitaal.

In jullie geval ziet de belastbare winst er als volgt uit:

Omzet: 361.400

Kosten:

Rente 4% over 50.000 = 2.000

Startup kosten: 37.410

Onkosten: 105.600

Totale kosten: 190.010

Belastbare winst: 361.400 - 190.010 = 171.390. Elke partner betaalt over de helft IB.

Let op: de aflossing op de lening zit NIET in de aftrekbare kosten! Op de balans moet je die terugzien als een afname van vreemd vermogen en toename eigen vermogen.

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

• 0

Lekker tegenstrijdig? Of toch niet.

Fiscale winstberekening gebeurt op basis van vermogensvergelijking: eindvermogen -/- beginvermogen (+/- stortingen en onttrekkingen) = winst

Dus ja, je haalt het vermogen wat je er zelf hebt ingestoken uit, alleen je moet de juiste begrippen gebruiken. Je trekt de investeringen niet van de winst af.

Formeel kun je overigens niet zomaar de fiscale winst van de VOF berekenen an dan door tweeen delen, maar moet ieder van de vennoten voor zichzelf zijn winst bepalen. Het is namelijk mogelijk dat er buitenvennootschappelijk ondernemingsvermogen is wat moet worden meegenomen, en beide vennoten kunnen verschillende grondslagen gebruiken, waardoor de fiscale winst van elkaar afwijkt.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

• 0

Nee het is niet tegenstrijdig. Kapitaal boek je niet als inkomsten. Als je dat wel doet, moet je het ook weer aftrekken.

Hint: maak een verschil tussen winst/verlies (wordt gebruikt voor de belasting en komen kapitaal boekingen niet op voor) en cashlow (wordt gebruikt voor jezelf, de bank en investeerders en komen kapitaalboekingen wél op voor)

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar