• 0

Consumentenbescherming: Commissie doet voorstellen voor EU-rechten voor consumen

Een voorstel van de EU geeft de consument die winkelt via het web meer rechten. Er moeten gelijke basisrechten komen voor de Europeanen.

 

linkhttp://europa.eu/rapid/pressReleasesAction.do?reference=IP/08/1474&format=HTML&aged=0&language=NL&guiLanguage=en

 

(via emerce)

geverifieerd-adres.nl Laat maar zien wie je bent met logo & online certificaat Dat ben ik En ook een keurmerk oplossing voor je Belgische webshop geverifieerd-adres.be
Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Een voorstel van de EU geeft de consument die winkelt via het web meer rechten. Er moeten gelijke basisrechten komen voor de Europeanen.

 

Klinkt goed.

 

Alleen de bedenktijd ofwel "afkoelingsperiode" vind ik (in sommige gevallen) twijfelachtig. Wanneer een onderneming een fatsoenlijk aanbod doet, dat aan alle voorwaarden voldoet, kun je je afvragen of het redelijk is dat de koper zich 14 dagen lang kan bedenken. Wat is dan de eerste 14 dagen de betekenis van de overeenkomst, vraag ik me af.

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Heel jammer. In eerste instantie was het nu juist de bedoeling dat er een EU verordening zou komen, om te zorgen dat de rechten van de consument dezelfde zouden zijn in de hele EU.

 

Nu het zoals ik hier lees een richtlijn wordt, verandert er niets aan de mogelijkheden van de consument om zijn rechten te doen gelden. Allereerst vereist een richtlijn implementatie in de wetgeving van de lidstaten, waarbij de richtlijn alleen maar minimumnormen stelt (en dus de genoemde garantietermijn nog steeds in NL langer zal zijn). Daarnaast dient de nationale wetgeving dan richtlijnconform uitgelegd te worden.

 

De kracht van een verordening zou er juist in zitten dit die hele impementatie en uitleg stappen op nationaal niveau uit de weg geruimd zouden worden.

Link naar reactie
  • 0

Consumenten bescherming is goed en is zelfs misschien wel basis voor veel mensen om internetaankopen te doen (vergelijk het met staatsgaranties die de overheden bieden bij bankgaranties).

 

Ik denk wel dat we nog eens goed moeten kijken of het niet altijd te ver gaat. Als vergelijk;

 

Vliegtickets vallen buiten de afkoelingsperiode, om dit absoluut te doen is raar! Als iemand een jaar voor vertrek een ticket koopt (traditionele airline) en 2 weken daarna besluit om wat voor redenen dan ook niet te gaan vliegen krijgt hij nul centjes terug en mag het ticket ook niet wijzigen (vaanuitgaande van een laagste prijs ticket) dit is raar, het zal inderdaad juist zijn als het ticket verkoop meer tijdgebonden / kritisch is (je koopt twee dagen voor vertrek een ticket en 5 uur voor vertrek wil je het afzeggen)

 

De low cost carriers doen het (bijna) allemaal veel eerlijker, je mag je ticket altijd wijzigen je betaald alleen de administratie kosten en het prijsverschil.

 

Zo denk ik dat er meer branches moeten gaan lobbyen voor een (beperkte) vrijstelling, die er misschien wel meer recht op hebben. Hier op HL wel vaker tegengekomen, denk aan ruilen om hygiënische redenen (staat volgens mij formeel nergens) of dure duurzame producten die de handelaar speciaal moet bestellen

 

Zo dat voor de vrijdag morgen!

 

geverifieerd-adres.nl Laat maar zien wie je bent met logo & online certificaat Dat ben ik En ook een keurmerk oplossing voor je Belgische webshop geverifieerd-adres.be
Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 231 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.