• 0

Bedrijf wil joint venture met ons aangaan

Hallo,

 

Wij (een B2C bedrijf, als VOF anderhalf jaar bezig) zijn recentelijk benaderd door een groothandel om een joint venture aan te gaan. We bestaan nog maar kort en groeien flink. De groothandel wil ons eigenlijk het liefst overnemen omdat zij onze meerwaarde zien en zo meer grip op de (consumenten)markt kunnen krijgen. Hoewel het natuurlijk een compliment is dat er interesse voor een overname van ons bedrijf is, weten we niet goed wat we moeten doen.

 

Overname is voor ons in feite nu geen optie. Onze (in onze ogen enorme) groeipotentie staat niet in verhouding met de huidige omzet en winst. De groothandel snapt dat en stelt nu een joint venture voor. Wat is wijsheid? We kunnen wel een flinke geldinjectie gebruiken om investeringen te kunnen doen waar we nu te weinig cashflow voor hebben. Aan de andere kant: winst delen en je verantwoorden naar een andere partij... ik weet niet of we daar zo goed in zijn. ;D

 

Voor ons voelt dit als een moment waarop de toekomst van ons bedrijf wordt bepaald. Gaan we linksaf of rechtsaf (of gewoon rechtdoor)? Ik weet dat we die beslissing uiteindelijk toch echt zelf moeten nemen, maar graag horen we ervaringen van anderen op dit gebied.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

14 antwoorden op deze vraag

  • 0

...

Overname is voor ons in feite nu geen optie. Onze (in onze ogen enorme) groeipotentie staat niet in verhouding met de huidige omzet en winst. De groothandel snapt dat en stelt nu een joint venture voor. Wat is wijsheid? We kunnen wel een flinke geldinjectie gebruiken om investeringen te kunnen doen waar we nu te weinig cashflow voor hebben. Aan de andere kant: winst delen en je verantwoorden naar een andere partij... ik weet niet of we daar zo goed in zijn. ;D

...

 

Eigenlijk zijn er 2 smaken: of ze investeren in je en krijgen daarmee inspraak / medebeslissingsrecht. In dit geval zullen ze ook bereid zijn (flink) te betalen voor het potentieel.

 

Of ze lenen je een bedrag met aantrekkelijke rente (en evt bonus bij bereiken van bepaalde resultaten). Voordeel hiervan is dat je zelf alles blijft beslissen, en de verhoudingen met zo'n partner goed blijven of beter worden. (De verhoudingen kunnen minder worden als je hun niet mee laat doen.)

 

Het hangt er ook van af of ze zelf concurrent gaan worden als ze niet met jullie mee kunnen doen.

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Link naar reactie
  • 0

Hoi Marco,

 

Leuke vraag!

 

Voordat ik in ga op je vraag wil ik je zeggen dat ik niet goed begrijp waarom een overname voor jullie geen optie is. De meeste bedrijven worden gekocht en verkocht op basis van toekomstverwachtingen en niet zo zeer op grond van huidige omzet en winst. Met andere woorden: je kunt ook nu verkopen mits de prijs de potentie van je bedrijf reflecteert.

 

Als ik je goed begrijp is de groothandel in kwestie is dus een van je leveranciers. Door een joint venture aan te gaan met je leverancier creëer een zogenaamd pettenprobleem. Hierbij meng je verschillende rollen, in dit geval leverancier en aandeelhouder. Als aandeelhouder/investeerder willen ze tegen een zo laag mogelijke prijs inkopen, als leverancier tegen een zo hoog mogelijke prijs. Ook moet je je afvragen wat er gebeurt er bij onenigheid of ruzie (gedwongen verkoop van aandelen)? Je kunt wel een joint venture aangaan mits je de bronnen van veel potentiële conflicten goed regelt via statuten, aandeelhoudersovereenkomst, raad van commissarissen etc.

 

Pas wel goed op!

 

Met vriendelijke groet,

 

Ties

 

Link naar reactie
  • 0

Toevallig las ik net dit artikel, met goede aandachtspunten: Advice On Partnering With The Big and Powerful: Don't. Hoop dat je er iets aan hebt!

 

Hoi Jeroen,

 

Inderdaad goede aandachtspunten in het artikel maar ik ben het met de conclusie en strekking van het stuk hardgrondig oneens. Als beginnend en klein bedrijf heb je partners nodig. Partnerschappen met, inclusief verkoop van je producten/diensten aan, grote ondernemingen geven je onderneming de geloofwaardigheid en uitstraling om te kunnen groeien. Wel contracten met partners goed in elkaar zetten, je moet je nooit uitleveren aan partners, groot of klein.

 

Met vriendelijke groet,

 

Ties

Link naar reactie
  • 0

Inderdaad goede aandachtspunten in het artikel maar ik ben het met de conclusie en strekking van het stuk hardgrondig oneens.

 

Ik ben het weer absoluut met jou eens Ties, wij partneren ook wel degelijk met grote partijen in win-win situaties. De link is ook zeker geen 'zo moet het', maar meer een 'dit is ook een opinie, wellicht zet het je aan het denken' :)

Link naar reactie
  • 0

Heren,

 

Hartelijk dank voor de reacties!

 

@ Fred: is inderdaad een aantrekkelijk idee, zeker om zo onafhankelijk mogelijk te blijven. Vraag is dan wel hoe aantrekkelijk zo'n constructie is voor de andere partij.

 

@ Jeroen: dank voor de link! Zeer interessant artikel, het zet wat visies op z'n kop! :)

 

@ Ties: de vraag is natuurlijk: wat is de groeipotentie? We kunnen daar wel een heel mooi plan van schrijven, maar als je zegt dat je de komende 5 jaar laten we zeggen 5 keer zo groot kan worden, hoe aannemelijk kun je dat maken? Geen idee hoe andere bedrijven dat doen eigenlijk.

 

Marco

Link naar reactie
  • 0

 

@ Ties: de vraag is natuurlijk: wat is de groeipotentie? We kunnen daar wel een heel mooi plan van schrijven, maar als je zegt dat je de komende 5 jaar laten we zeggen 5 keer zo groot kan worden, hoe aannemelijk kun je dat maken? Geen idee hoe andere bedrijven dat doen eigenlijk.

 

 

Hoi Marco,

 

Goede vraag: hoe maak ik de toekomst van mijn bedrijf aannemelijk. Het antwoord is: door het schrijven van een businessplan. In de wereld van fusies en overnames noemen ze dit document een verkoopmemorandum, op de openbare aandelenbeurzen een investeringsmemorandum.

 

Succes ermee!

 

Met vriendelijke groet,

 

Ties

 

Link naar reactie
  • 0

We hebben de andere partij inmiddels laten weten dat we op zich geïnteresseerd zijn in een joint venture, maar wel qua beleid, visie en strategie de regie over ons bedrijf in handen willen houden. Wellicht veel te protectionistisch van onze kant, maar we willen grip op de zaak houden. Zij hebben laten weten dat ze, als ze zich in ons beleid en onze visie kunnen vinden, wat op basis van eerdere gesprekken het geval lijkt, ze zich weinig zullen bemoeien met het beleid (voor wat z'n toezegging waard is natuurlijk). Wel kunnen we gebruik maken van een geldinjectie, inkoopvoordeel, nieuwe leveranciers, andere producten en dergelijke.

 

Misschien maar het vervolggesprek aangaan en zien wat ze concreet in gedachten hebben. :)

 

@ Progression: Ja, ze hebben gezegd dat als het met ons niks wordt, ze zelf willen beginnen met een soortgelijk bedrijf of met een andere partij gaan samenwerken.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 110 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.