• 0

50%in BV overnemen: blijft managementfee voor oorspronkelijke eigenaar mogelijk?

Hallo, ik zit met de volgende vraag maar voor ik hem stel het is misschien verstandig even kort de situatie te schetsen.

 

Onderneming is een werk bv met daarboven twee persoonlijke holdings. beide heren zijn DGA en ontvangen hun salaris uit hun persoonlijke holding. de werk bv betaald naar beide holdings een managers fee zodat zij hun salaris, pensioen en dergelijke hiervan kunnen bekostigen. beide hebben een belang van 50% aandelen in de werk bv.

 

Nu is het zo dat ik 50% van laten we meneer A zeggen kan overnemen. Echter moet deze nog 2 jaar door voor hij zijn pensioen gerechtigde leeftijd heeft. het mooiste zou zijn dat hij zijn managers fee blijft ontvangen zodat zijn salaris pensioen opbouw enz door kan gaan. Ik sticht ondertussen mijn eigen holding en neem dus 50% aandeel in de werk bv ben dan DGA en ontvang dan ook een managers fee zodat ik mijn kosten,salaris kan regelen.

 

De vragen,

 

Kan meneer nog steeds managers fee ontvangen zonder dat hij aandelen heeft in de werk bv maar alleen direceur is?

Zitten er fiscale omgunstige kanten aan deze " tijdelijke periode" waarin we ons dan begeven.

 

Ik ben op dit gebied een leek, en ongetwijfeld moet ik nog veel meer vragen stellen en regelen maar enig inzicht krijgen middels dit forum lijkt me erg fijn.

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dankjewel voor je reactie

 

Waar ik me een beetje zorgen over maak is dat er dan een situatie ontstaan waarbij hij in een soort loondienst komt van de werkmij.

Ik heb me later vertellen dat dit contractueel moeilijk te regelen is omdat je in strijd met de wet handelt wanneer je probeert een 2 jarig contract hiervoor probeert te regelen omdat zijn verleden als een soort vastedienst verband wordt gezien.

Link naar reactie
  • 0

Ga je iets aanpassen dan? Hij (zijn holding) heeft nu al een managementovk met de werkmij, dat blijft zo. Hij is in dienst bij zijn holding, dat blijft ook zo. Alleen de premies, waarvoor hij tot nu toe als DGA niet verzekerd was (waarschijnlijk), gaan via de werkmij lopen.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Ja , hij blijft in iedergeval nog twee jaar ( tot 60) werkzaam. Ik zou me normaal gesproken misschien ook niet moeten bezig houden ben wat er zich afspeelt in zijn holding. Maar ik wil van alle kanten zien dat dit op een goede en haalbare manier te realiseren is.

 

Overigens ben ik erg blij met de respons!

Link naar reactie
  • 0

Ga je iets aanpassen dan? Hij (zijn holding) heeft nu al een managementovk met de werkmij, dat blijft zo. Hij is in dienst bij zijn holding, dat blijft ook zo. Alleen de premies, waarvoor hij tot nu toe als DGA niet verzekerd was (waarschijnlijk), gaan via de werkmij lopen.

 

Nee ik ga niets veranderen maar helemaal volgen doe ik je niet. volgens mij worden alle premies alleen maar betaald vanuit de holding. zoals ik het begrepen heb wordt het management fee gebruikt om salaris, premies, pensioen en belasting (vpb) waarom zouden er dan premies ineens betaald moeten worden vanuit de werkmij en welke premies doel je op?

 

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 274 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.