• 0

Schattingsformulier denk ik fout ingevuld

Beste Allemaal,

 

Ik heb denk ik een fout gemaakt op mijn schattingsformulier voor ondernemers, echter ik probeer nu te achterhalen wat dit exact was. Heb het formulier ingevuld, maar geen kopie gemaakt (niet slim)

 

Ik heb mijn voorlopige aanslag ontvangen en daarin staat het volgende in box 3:

 

Inkomstenbelasting box 3:

Belastbaar inkomen uit sparen en beleggen: € 35.000

Inkomstenbelastinb box 3: 30% van € 35.000 € 10.500

 

Ik kan mij herinneren dat ik tijdens het invullen mijn eigen vermogen heb ingevuld op spaarrekeningen in box3. Dit heb ik geschat op ongeveer 35.000 aan het eind van 2008. Zo te zien is dit niet bedoeling? Kan iemand vertellen wat ik fout heb gedaan? Moest ik daar alleen de winst van de onderneming invullen op sparen en beleggen? want ik dacht dat je altijd 1,2 procent betaald over je eigen vermogen boven een bepaald bedrag.

 

p.s. verder gaat alles goed qua administratie, maar ik heb hier even een denkfout gemaakt.

 

 

 

 

Webdesign Almere - DutchBridge.nl is een jong en flexibel webdesign bureau
Link naar reactie

Aanbevolen berichten

13 antwoorden op deze vraag

  • 0

Vermogen is niet belast, inkomen is belast. En het inkomen is een fictief rendement van 4% van je gemiddeld vermogen. Die 4% ervan had je dus moeten opgeven als inkomen uit sparen en beleggen. Daarover wordt vervolgens 30% belasting geheven, zodat het effectief neerkomt op 1,2% van je vermogen.

 

Je kunt dat waarschijnlijk rechtzetten door bezwaar te maken tegen de voorlopige aanslag.

Link naar reactie
  • 0

wat ik zo vreemd vind is dat je als je aan het einde van het jaar je inkomstenbelasting invult, je wel het volledige bedrag moet invullen. Het belastingprogramma rekent dan uit wat je erover moet betalen. Ik ging er vanuit dat dit ook zo was bij het schattingsformulier.

 

Kortom, ik moet 4 procent nemen van 35.000 als ik het goed begrijp? of alleen 4 procent over het bedrag boven de € 20.014: http://www.belastingdienst.nl/particulier/aangifte2007/boxen_en_tarieven/boxen_en_tarieven-03.html. dus ongeveer 4 procent van 15.000?

 

bedankt voor de informatie in ieder geval, foutje van de zaak :)

 

 

Webdesign Almere - DutchBridge.nl is een jong en flexibel webdesign bureau
Link naar reactie
  • 0

Hoi Isomis

 

Alleen 4% van het saldo boven de 20.014 inderdaad.

Dus even bezwaar maken tegen de voorlopige aanslag en dit rechtzetten.

 

Groet

Joost

 

dus ik neem begin 2007 plus schatting eind 2008 en deel dat door 2, dan heb ik het gemiddelde. Daarna trek ik die 20.014 eraf en daarvan neem ik 4%, toch?

Webdesign Almere - DutchBridge.nl is een jong en flexibel webdesign bureau
Link naar reactie
  • 0

ben nog 1 punt tegengekomen:

 

op de voorlopige aanslag staat bij premie volkverzekering:

 

31,15% van 31.589

 

dat zou moeten kloppen, echter ik heb een v.o.f. en heb dit vergeleken met mijn collega en die heeft:

 

12,15% van 31.589

 

kan iemand dat verklaren? dat is toch pas als je 65 bent.

 

Webdesign Almere - DutchBridge.nl is een jong en flexibel webdesign bureau
Link naar reactie
  • 0

Genoemde 12,15% zou alleen zien op de premie AWBZ en dat staat nog los van 65+ of 65-

Heb je de voorlopige aanslag goed gelezen of is jouw partner wonend in het buitenland (kan ook het verschil niet zijn overigens)?

 

Groet

Joost

 

ja heb het goed gelezen, mijn partner is 21 jaar en ik 24 jaar. We wonen allebei nog thuis en verder is alles gelijk. Ik begrijp er niks van.

Webdesign Almere - DutchBridge.nl is een jong en flexibel webdesign bureau
Link naar reactie
  • 0

me vennoot heeft de belastingdienst gebeld en meneer vertelde dat het verschilt per persoon en had niet echt een grondige reden waarom. Hij vertelde dat het gewoon selectief gebeurd en dat hij het tijdens inkomstenbelasting weer terug moet betalen.

:)

 

 

Wat een bespottelijke reactie! Blijkbaar had de man geen zin om zich erin te verdiepen, want zijn antwoord raakt kant noch wal.

Een ding heeft hij gelijk in: het wordt met de aangifte IB rechtgezet. Maar laat jou partner zich dan vast voorbereiden op een bijbetaling van ruwweg € 6.000.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 133 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.