• 0

Uitnodiging tot het doen van aangifte.

In 2006 was ik druk bezig met het opzetten van een tweede bedrijf waardoor ik financieel een zeer slecht jaar heb gehad. Vorige week kreeg ik van de belastingdienst een uitnodiging tot het doen van aangifte i.v.m. de verliesrekening van dat jaar omdat mijn belastbaar inkomen was vastgesteld op een negatief bedag. Nu willen ze beoordelen of dit bedrag verrekend kan worden met voorgaande jaren. Deze liggen echter zo ver terug dat ik in die tijd nog studeerde en louter een bijbaantje had. De verdiensten over die jaren zijn dus vanzelfsprekend laag.

 

Graag zou ik hierover een aantal vragen stellen:

 

1. Ben ik verplicht dit verzoek in te sturen?

 

2. Aangezien de inkomsten in mijn studentenjaren laag waren verwacht ik dat ik geld terug kan verwachten, klopt dit? En zo ja, waar is dit bedrag uit opgebouwd? Het te veel betaalde IB van dat jaar heb ik namelijk reeds terug gekregen.

 

3. Ik heb wel veel te veel BTW betaald. 2006 zou ik kunnen schuiven onder de kleine ondernemersregeling. Ik heb dit echter (nog) niet gedaan. Wordt dit bedrag bij vraag 2 verrekend of zou ik dit apart alsnog een keer moeten aangeven?

 

4. Van mijn bijbaantjes destijds heb ik van alle jaren een jaaropgaaf, deze zijn echter vrij onduidelijk. Nu moet ik in het aangifteprogramma natuurlijk het loon invullen. Ik weet echter niet precies welk bedrag dit moet zijn. Ik heb de "keuze" uit de volgende onderdelen volgens de jaarspecificatie: Loon in geld, basis loonheffing, loon voor svw en uitbetaald.

 

Alvast bedankt voor de antwoorden!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Voor welk jaar ben je uitgenodigd? Voor 2006 heb je blijkbaar al aangifte gedaan, want ze weten dat je inkomen negatief was.

 

1. Ja

 

2. Voor eerdere jaren heb je al IB teruggevraagd zeg je, dmv een T- of Tj-biljet, waarschijnlijk. Waarom zou je dan nog meer terugkrijgen, buiten de eventuele verliesverrekening om?

 

3. Hoezo heb je veel te veel BTW betaald? De KOR staat niet op de IB-aangifte (behalve dan dat de opbrengst in je belaste winst zit). De KOR had je via de aangifte OB aan moeten vragen. Als je meer terugkrijgt dan je moet betalen, gebruik je de KOR niet. Maar ook dan had het in je aangifte OB moeten staan.

 

4. Normaal staan er op de jaaropgaaf begrippen als bruto loon, ingehouden loonheffing, etc. Basis loonheffing zou mogelijk door kunnen gaan voor het bruto-loon, dat zou dan ook ongeveer in de buurt moeten liggen van loon in geld en loon voor svw. Dan weet ik alleen niet waar de ingehouden LB is gebleven.

 

 

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 1

Hoi Mik

 

Ja, een uitnodiging tot aangifte moet ingediend worden. Ik denk dat je een uitnodiging 2007 hebt ontvangen omdat de verliezen van 2006 wellicht nog niet volledig gecompenseerd zijn met de jaren 2003 tm 2005. Dan resteert er een verrekenbaar verlies voor 2007. De fiscus kijkt eerst 3 jaar terug en dan pas naar de toekomst.

 

Dus ja, indienen die aangifte! Het verlies van 2006 is wellicht nog niet volledig verrekend en kan je dus een teruggave over 2007 opleveren.

 

Kun je dit bevestigen?

 

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor beide reacties!

 

ronaldinho >

 

1. Niet dat het veel uitmaakt, maar ik vraag mij af waarom er geen deadline op staat zoals normaal het geval is. Nu staat er slechts "ik verzoek u binnen 4 weken aangifte te doen".

 

2. Nee, ik ben louter begonnen met invullen toen dit verplicht werd omdat ik een onderneming had, daarvoor niet. In mijn studieperiode dus niet. Ik heb berekend dat ik over het studiejaar een tientje terug zou kunnen krijgen. Het negatief belastbaar inkomen uit 2006 kan hier dan denk ik ook niet mee verrekend worden lijkt mij. Ik heb over 2006 natuurlijk wel aangifte gedaan en hiervoor geld terug gekregen. Dit bedrag bestond uit de maandelijkse IB in 2006 gebaseerd op een schatting plus de rente over dat bedrag. Ik kan het verkeerd hebben maar volgens mij is er verder niets meer te verrekenen of begrijp ik het verkeerd?

 

3. Ik heb nooit KOR aangevraagd. Niet in dat jaar en ook later nooit gecorrigeerd. Dat het los staat van IB begrijp ik, maar ik wist niet of ze ook naar OB kijken bij dit verhaal, vandaar deze vraag.

 

4. Okay.

 

 

Denarius >

 

Er staat het volgende:

 

"Uw belastbaar inkomen over 2006 is vastgesteld op een negatief [bedrag]. Ik wil beoordelen of dit kan worden verrekend met voorgaande jaren. Daarvoor wil ik u uitnodigen aangifte te doen over het jaar (de jaren) [studiejaar]."

 

Daarna volgt uitleg over hoe aangifte te doen gevolgd met de afsluiting:

 

"Na beoordeling zal ik zo spoedig mogelijk laten weten of er recht bestaat op teruggaaf van belasting."

 

Volgens mij staat 2007 er dus los van.

 

Gezien punt 2 hierboven tegen ronaldinho begrijp ik niet precies wat ze nu willen. Krijg ik iets terug? Moet ik betalen? En waar zijn dergelijke bedragen in dit geval uit opgebouwd?

 

Link naar reactie
  • 1

Mik,

 

Je hebt over 2006 een verlies geleden. Dat betekent dat je een aanslag krijgt van nihil over 2006 en het restant van het verlies kan worden verrekend over eerdere dan wel latere jaren. Dat wil zeggen dat je inkomen over dat eerdere of latere jaar wordt verminderd, dus dan kun je over dat jaar ook nog wat terugkrijgen.

 

Nadeel van terugwentelen in jouw geval zou kunnen zijn dat je helemaal naar 0 inkomen over 2005 teruggaat, en daardoor ook de heffingskortingen over dat jaar niet meer kunt gebruiken. Voortwentelen naar nieuwe jaren kan dan voordelig zijn, alleen heb je weinig keus hierin. Zonder exacte cijfers is overigens lastig te zeggen wat het meeste op zou leveren.

 

Ik neem aan dat je nu aangifte moet doen over 2005? Over 2004 kan de inspecteur namelijk geen aanslag opleggen, tenzij je bij zou moeten betalen. Voor 2005 heeft de inspecteur nog tot het einde van dit jaar (namelijk 3 jaar na afloop).

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Wederom bedankt voor de snelle reactie!

 

Ik moet overigens aangifte doen over 2002, lang geleden dus. Mijn bedrijf bestaat sinds 2003, sinds 2003 doe ik dan ook jaarlijks netjes op tijd aangifte IB. Tot die tijd heb ik dat niet gedaan omdat het toen niet verplicht was en destijds in mijn geval ook niet interessant. Over 2008 heb ik reeds een schattingsformulier ingevuld. De echte aangifte komt natuurlijk pas volgend jaar.

 

Mag ik de exacte bedragen naar je PM-en? Ik wil die liever niet zomaar publiekelijk neerzetten.

Link naar reactie
  • 0

2002??? Dat is wel heel lang geleden. Verliezen uit 2006 zijn niet met inkomsten uit 2002 te verrekenen. Dan ben ik wel benieuwd waarom de belastingdienst het inkomen van 2002 wil weten. Formeel kunnen ze geen aanslag meer opleggen. Heb je in de jaren 2003 - 2005 verlies geleden, of winst behaald? Een verlies uit die jaren zou eventueel nog wel verrekend kunnen worden met 2002.

 

Mogelijk willen ze weten of je in 2002 misschien een verlies hebt geleden, omdat je dat dan ook zou kunnen verrekenen met latere positieve inkomsten. Iets anders kan ik zo niet verzinnen. Dat zou dan een aardigheidje van ze zijn. Iets negatiefs kunnen ze in principe niet meer, omdat 2002 te lang geleden is.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Bedankt wederom voor de reactie.

 

Ik heb in 2003 heb ik part-time gewerkt en ben ik in september met mijn onderneming begonnen. In 2004 heb ik het part-time werken afgebouwd en meer tijd aan mijn onderneming besteed. In 2005 heb ik volledig voor mijzelf gewerkt. In al die jaren heb ik winst gemaakt, op tijd aangifte gedaan en alles netjes betaald. Ik ben inmiddels ook zeer benieuwd wat ze met 2002 willen doen..

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 101 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.