• 0

Overname houdster-maatschappij met compensabele verliezen

Een leuke voor de experts:

 

Ik heb de mogelijkheid een holding BV over te nemen met compensabele verliezen. De situatie is als volgt (het kan zijn dat ik het niet helemaal goed verwoord, excuus daarvoor):

 

Pietje (even een fictieve naam hier) heeft een B.V. die een tijdje als holding heeft gefungeerd. Door allerlei perikelen (investeringen, afwaarderingen, verkopen etcetera) is er 1) een persoonlijk verlies van enkele tienduizenden euro's en 2) een verrekenbaar verlies in de holding van ook enkele tienduizenden euro's.

 

Op het moment dat Pietje zijn B.V. liquideert, kan hij het persoonlijke verlies meenemen en compenseren met zijn inkomen uit de baan die hij nu heeft. Echter, het verrekenbare verlies verdwijnt.

 

Nu het interessante: ik wil een holding! En natuurlijk het liefst eentje met verrekenbare verliezen, zodat ik de winsten die uit mijn huidige B.V. komen naar de holding kan brengen in plaats van naar mij persoonlijk. Met die verrekenbare verliezen is dit natuurlijk ontzettend interessant.

 

Ik weet dat de B.V. schoon is en dat er geen lijken uit de kast zullen komen, jaarrekeningen zijn beschikbaar, etctera. De B.V. houdt zijn huidige functie (blijft holding) en de aandelen die ik persoonlijk heb, zullen in de holding worden overgebracht.

 

Nu een aantal vragen:

 

1) Ik heb eens eerder geïnformeerd naar de overname van een B.V. Toendertijd zou mij dit ong. 6000 gulden kosten, plus de overname kosten (notaris enzo). Kan iemand mij een indicatie geven wat een lege B.V. op dit moment doet. Het blijft rendabel tot ongeveer 8000 euro

2) Anders nog punten?

 

thnx,

 

Alef

 

p.s. het hoeft allemaal niet uitgebreid te zijn, ik ben me bewust van het feit dat ik hier toch een fiscalist voor zal moeten inschakelen, het gaat me puur en alleen om de vraag of het uberhaupt interessant is om die fiscalist ook daadwerkelijk te gaan raadplegen.

 

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Interessante vraag, ik blijf op dit soort punten altijd wat huiverig over lijken in kasten. Maar als het alle boeken blijken te kloppen dan zal het wel akkoord zijn.

 

Volgens mij is de overname prijs iets dat je onderling afspreekt.

 

Ik zal even wat experts om een mening vragen.

HL-er van het eerste uur (& proud of it)

follow me on twitter http://www.twitter.com/dhettema

fuk spelvouten

Link naar reactie
  • 0

Aleph,

 

het is inderdaad een interessante vraag. De belastingdienst heeft er ook de nodige tijd mee gestunteld. MAAR

Sinds januari 2001 is er een wetswijziging gekomen die moet inspelen op dit soort situaties.

Als hoofdregel is gesteld dat bij overname van een B.V. met compensabele verliezen, de verliezen zullen vervallen. Er zijn hier echter wel weer uitzonderingen op. (lang leve onze wetgeving!)

Het recht op verliesverrekening vervalt niet indien aan de volgende voorwaarden wordt voldaan:

1) De bezittingen van de over te nemen BV bestaan uit minder dan 50% van uitbeleggingen over een periode van 9 maanden. Onder beleggingen wordt ook verstaan; onroerende goederen die direct of indirect aan derden ter beschikking worden gesteld.( Bijv. verhuur van het pand)

2) De gezamelijke omvang van de werkzaamheden van de BV zijn niet afgenomen tot minder dan 30% van de omvang van het oudste verliesjaar en zal ook niet afnemen in de komende drie jaar.

 

Op dit moment kan ik je dus niet direct antwoord geven omdat ik niet over de gegevens van de betreffende BV beschik.

 

Een standaard bedrag voor een lege BV is er volgens mij niet echt. Hangt m.i. volledig van de verkopende partij af.

 

Gr Iceman

Link naar reactie
  • 0

Handel in verlies BV's is al enige jaren geleden tegengegaan door aanpassing van de belastingwetgeving. Doordat er nog steeds misbruik van werd gemaakt is onlangs dezelfde wetgeving nogmaals gerepareerd.

 

Advies ga naar een belastingadviseur. Maar als het gaat om enkele duizenden euro's aan compensabele verliezen bespaar je de moeite. Zijn advies zal uiteindelijk meer kosten dan dat het je oplevert.

 

Over het kopen van een BV:

De kostprijs hangt af van de waarde van de BV (zie de balans en de W&V rekening).

Vraag bij banken naar de afdeling Deelnemingen of zij "lege" BV's in de boeken hebben staan en wat deze kosten. Banken geven een garantie af inzake " lijken in de kast" en "particuliere" verkopers zullen dat niet doen.

 

Tip: tegenwoordig is het oprichten een stuk goedkoper dan het aankopen van een BV. Mocht je ooit betrokken zijn geraakt bij een faillissement dan is het aankopen van een BV wel een idee, bij het oprichten van een BV zal het Ministrie van Justitie nagaan of je betrokken bent geweest bij een faillissement en als dit het geval is is er een probleem.

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 254 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.