• 0

Financiële positie klant te controleren?

Met één van mijn zakelijke klanten heb ik een probleempje, ze betalen nl. niet. :P Deze klant heeft een aantal specifieke artikelen bij me besteld die ik zelf ook apart heb moeten inkopen, bij 3 verschillende leveranciers uit het buitenland. Dit staat nu allemaal klaar en geen betaling. De betalingstermijn is inmiddels 2 weken verstreken en ik ga vandaag maar eens een aanmaning versturen.

Ik heb vorige week wel telefonisch contact gehad met de klant ((veel geblabla en gedraaikont) en ze staan erop dat ik eerst de artikelen verzend zodat zij hun sieraden klaar kunnen maken voor hun klanten. Om die betaling af te wachten zodat ze mij kunnen betalen.

 

Maar zo werken wij niet. Met hun betalingen hebben wij niks te maken. In de factuur en in de AV staat duidelijk dat wij pas leveren na betaling. Uit coulance heb ik inmiddels enige weken geleden al e.e.a. opgestuurd (ze zijn dus al gemazzeld), ongeveer eenvijfde van het totaal.

Ik denk dat deze klant ernstige betalingsproblemen heeft want het gaat maar om een bedrag van een paar honderd euro.

 

Is er een manier om zoiets te checken? Of is dat pas mogelijk bij Surseance van betaling o.i.d.?

Ik ga niet over de kop hiervan ofzo, de artikelen kunnen ook wel de shop in mocht de klant helemaal niet betalen. Maar ik heb er een hekel aan om gepiepeld te worden.

 

 

www.deblijeekster.nl * www.edelsteenkralen.nl * www.steinperlenwelt.de

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

Je kunt bij Graydon, of Dunn & Bradstreet nakijken wat de ervaringen zijn met een crediteur. Kost wel wat, en zal gezien de omzet vermoedelijk niet lonen. Meestal worden die clubs gebruikt van te voren, en bij hoge omzetten.

 

Als ze niet echt snel betalen, ze in gebreke stellen, de geleverde zaken terugvorderen, plus avt schadvergoeding en een incassoprocedure starten. Je hebt er al genoeg tijd / energie in gstopt, lijkt me.

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Link naar reactie
  • 0

Beste Armande,

 

bel ze nog eens of ze het totale bedrag inmiddels direct (!) uit andere omzet kunnen betalen. Als ze dat niet kunnen, kun je aangegeven dat je geen vertrouwen meer in hun betalingscapaciteit hebt. Volgende stap is een herinnering voor de geleverde goederen en een toezegging van de start van een incassoprocedure voor geleverde goederen en claim voor geleden schade over twee weken.

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Als ze niet echt snel betalen, ze in gebreke stellen, de geleverde zaken terugvorderen, plus avt schadvergoeding en een incassoprocedure starten. Je hebt er al genoeg tijd / energie in gstopt, lijkt me.

 

Ik dacht in gebrekestelling met de komst van nieuw Burgerlijk Wetboek niet meer nodig is: je kunt zonder meer de wettelijke rente berekenen na de overschrijding. Alleen is hier de vraag of er sprake kan zijn van een overschrijdeing (ik denk het wel, vanwege je referentie naar de AV - en dus de afspraak).

 

Als ik het artikel in BW vind zal ik het hier posten.

 

Karel

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Als ze niet echt snel betalen, ze in gebreke stellen, de geleverde zaken terugvorderen, plus avt schadvergoeding en een incassoprocedure starten. Je hebt er al genoeg tijd / energie in gstopt, lijkt me.

 

Ik dacht in gebrekestelling met de komst van nieuw Burgerlijk Wetboek niet meer nodig is: je kunt zonder meer de wettelijke rente berekenen na de overschrijding. Alleen is hier de vraag of er sprake kan zijn van een overschrijdeing (ik denk het wel, vanwege je referentie naar de AV - en dus de afspraak).

Of er een ingebrekestelling noodzakelijk is, is afhankelijk van de vraag of er een duidelijke harde (betalings)termijn is gesteld. Is er een duidelijk termijn ('uiterste betaaldatum 29 oktober 2008'), dan is een ingebrekestelling niet nodig. Is deze termijn er niet (gelieve te betalen voor 29 oktober 2008'), dan is een ingebrekestelling wel vereist. Zie artikel 81-83 van Boek 6 BW (http://www.st-ab.nl/wetten/0058_Boek_6_Burgerlijk_Wetboek_BW.htm). Let op dat de aanmaning schfriftelijk dient te zijn. Fax kwalificeert als zodanig, email niet.

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Steven,

 

Dank je voor de toelichting. Moet uit de factuurvoorwaarde "betaling: binnen 30 dagen na factuurdatum" niet hetzelfde afgeleid worden als de benoeming van een exacte datum? Dus geen gebreke stelling nodig bij deze formulering?

Ik zou adviseren de termijn iets harder te formuleren, om zekerheid te verkrijgen: 'uiterste betaaldatum: 30 dagen na factuurdatum'.

Link naar reactie
  • 0

O bedankt voor die aanvulling. Ik wist niet dat de precieze formulering zo'n verschil kon maken. Ik ga gelijk mijn standaardtekst aanpassen.

 

Inmiddels is de situatie weer iets veranderd want de klant belde zelf. Sinds kort werkt mijn vriend mee bij De Blije Ekster en zijn we compagnons geworden. Hij doet in principe de administratie e.d. maar dit was nog een overgangs-situatie. In elk geval, lang verhaal kort, hij heeft de klant gesproken en toegezegd de materialen op te sturen en zij gaat direct betalen. Maar het is nog niet ontvangen dus.

Ik denk dat dit een vergissing is maar goed, we zullen zien. Hij heeft beloofd het bedrag aan te vullen als er geen geld komt. ;D

Ik had helaas ook geen verslagjes gemaakt van de telefonische afspraken en de klant is dus een draaikont. Maar goed, vorige keren hebben ze uiteindelijk wel betaald.

www.deblijeekster.nl * www.edelsteenkralen.nl * www.steinperlenwelt.de

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 96 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.