• 0

interim management en fiscus

goedemiddag,

 

ik heb inmiddels veel gelezen op diverse en deze sites maar kom er onvoldoende uit, dus maar gewoon de vraag :

 

ik heb mijn eigen BV van waaruit ik beleggingen doe en interimklussen

ik ben een interimklus ( mijn enige klus en gem. 4-5 dagen / week) aangegaan voor 2 jaar- VAR verkregen- en dacht daarmee alle risico's te hebben uitgesloten ( ik geef mezelf een marktconformsalaris vauit de BV)

zie toch steeds terugkomen dat het veiliger is meerdere klussen te hebben, maar die heb ik niet; ik ben nog wel mede aandeelhouder van een andere bv zodat ik onderling zou kunnen factureren vooruitvoeren werkzaamheden, maar dat vind ik nogal gedoe en wil dat nietgaan doen tenzij strict noodzakelijk

 

de concrete vraag : loop ik fiscaal risico met deze ene opdracht; zo ja wat voor risico

( ik ga er van uit dat mijn opdrachtgeve geen risico loopt omdat ik de VAR verklaring heb overlegd - en naar redelijke waarheid heb ingevuld)

 

dank voor jullie aandacht

 

groet

paul

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Als je een VAR-winst hebt en je hebt de aanvraag naar waarheid ingevuld (1 opdrachtgever per jaar) is er niets aan de hand. Als je daarentegen op je VAR aanvraag andere gegevens hebt ingevuld dan de werkelijkheid moet je inderdaad oppassen. Ofwel een nieuwe VAR vragen op basis van de werkelijke gegevens en afwachten of je wederom een VAR-winst krijgt, ofwel zorgen dat je meerdere opdrachtgevers hebt. Dat onderling factureren prikt de fiscus overigens zo doorheen.

maak eens een buiteling:

www.saltoadvies.nl

Link naar reactie
  • 0

Hoi Paul

 

Even een kleine correctie naar Stien: het zal om een VAR-DGA gaan.

 

Interimmers hebben het thans nog niet zo zwaar te stellen met de fiscus. Velen hebben langere opdrachten waarvoor ze vanuit de eigen BV werken. Wettelijk heeft de fiscus een punt als ze roepen: "ga dan maar 1 jaar in loondienst".

 

Echter, de interimmers hebben ook een positieve uitkwerking op de schatkist. De af te dragen belasting is door de hogere tarieven vaak gunstiger, mits ze inderdaad zich houden aan de regels van het gebruikelijk salaris.

 

Oftewel: je loopt inderdaad een risico, maar ik zou de fiscus niet op voorhand om een oordeel vragen.

 

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

hallo Stien en Joost,

 

dank voor jullie beider snelle reactie ; stomme is dat mijn spullen bij de accountant liggen en ik niet uit mijn hoofd weet welke VAR ik heb;

conclusie is voor mij in ieder geval dat ik me als echte interimmer weining tot geen zorgen hoef te maken en dus niet op zoek naar een tweede of derde opdracht puur en alleen uit fiscaal oogpunt.

als die conclusie onderstreept wordt mag deze vraag worden afgesloten met nogmaals dank voor jullie support

 

groet

paul

Link naar reactie
  • 0

@Joost

 

Dank voor de correctie. Wat betreft op voorhand een oordeel vragen van de fiscus: bedoelde ik ook niet expliciet, wel even checken of de aanvraag conform de werkelijke situatie is. Maar zie nu dat TS aangeeft dat deze naar waarheid is ingevuld.

maak eens een buiteling:

www.saltoadvies.nl

Link naar reactie
  • 0

Ik heb een stamrecht bv met uitgebreide statuten, geen VAR.

 

Ik kan tijdelijk voor zo’n 5 uur per week een management klus uitvoeren. Vanuit m’n bv stuur ik de opdrachtgever een nota voor de uren, ik mag ook een opslag toepassen voor kantoorkosten zoals PC, telefoon etc. Ik neem trouwens aan dat het 19% btw tarief van toepassing is.

Nu ken ik mezelf vanuit de bv een salaris toe van 70% van hetgeen ik in rekening heb gebracht, de rest laat ik in de bv voor slechtere tijden. Mag ik nu gewoon een bedrag uit de bv overboeken naar privé als “witte beloning zonder contract” . Aan het einde van het jaar geef ik dan op mijn aangiftebiljet IB deze extra inkomsten uit arbeid netjes op. Reden om het zo te doen is geen administratieve rondslomp van loonadministratie, maandelijkse aangifte loonheffingen etc.

 

Na m'n bancaire "meedenk" periode nu levensgenieter als ondernemer

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 126 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.