• 0

Beleggingsfonds

Beste forum leden,

 

Via deze weg wil ik graag tips opdoen van collega ondernemers die weten wat de valkuilen zijn van het oprichten van een beleggingsfonds.

Ik ben 40 jaar, financieel econometrist van opleiding met 10+ jaar werkervaring in de financiële wereld (bank- en verzekeringsbedrijf).

Mijn eigen model belegt sinds 1986 (fictief) met een gemiddeld rendement van 13,5% tot nu met een lagere standaard deviatie dan de markt zelf. De produkten waarin belegd worden zijn: de index zelf en spaargeld. Bij oversold momenten wordt in de index belegd via trackers en visa versa volledig in spaargeld (vrij opneembaar), De risicospreiding is minder dan de index zelf (logisch voor iedereen met wat kennis van zaken, de sharpe ratio is bijv stukken beter dan de index zelf).

 

Het model is geen econometrisch model, in die zin dat de parameters geschat worden obv het verleden, want daar geloof ik - paradoxaal, zelf econometrist - niet in. Het model is vastgesteld begin jaren negentig en daarna NIET meer aangepast. Basisprincipe is de vertaling van overreactions in de marktpsychologie in een indicator die leidt tot verkoop van het aandelenmandje (AEX index) om vervolgens in een spaarrekening te vluchten. Belachelijk maar waar, 1987, 1998 en 2008 goed meegenomen. Index geeft niet aan dat er een crash komt, maar geeft aan dat het een goed moment is om te verkopen (overbought).

 

UIteraard ken ik de EMH (efficiente markthypothese), edoch 22 jaar is een fors trackrecord. Het rendement van 13,5% is inclusief aan-en verkoopkosten en een managementfee van 1,65%.

 

Welnu, bovenstaande wil ik aanbieden aan institutionele beleggers (geen particulieren). Iemand ideeen? Geinteresseerden partijen met netwerk zijn ook welkom. AFM is uiteraard een must. Iemand hier ervaring mee? Hoe kan je het beste je bedrijf zo organiseren dat je zelf (!) niet bij het geld kan komen (bijv een custodian ofzo) om zodoende de betrouwbaarheid te verhogen? Kortom alle tips ed zijn zeer welkom.

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Kan ik als particulier een eigen beleggingsfonds oprichten en zo ja weet iemand wat daar de voorwaarden en consequenties van zijn?

 

 

Beste Bordavie.

 

Voor nadere informatie over de eisen aan beleggingsfondsen verwijs ik je door naar de Autoriteit Financiële markten

 

Omdat het zo te lezen een particulier doel betreft is het geen vraag voor dit ondernemersforum.

Dit topic gaat daarom op slot.

 

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 93 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.