• 0

geen Btw op factuur

Even een vraag van een startende ondernemer en fiscaal een :-[

 

Mijn leverancier uit Duitsland vermeld geen 0 tarief Mwst (btw) op zijn facturen, sterker hij vermeld helemaal geen Btw op zijn facturen?

 

leverd dit problemen op? moet ik hem specifiek vragen dit wel te vermelden?

 

groeten Gerrit

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Nee hoor, dat klopt. Binnen de landen van de EU mag er tegen 0% btw tarief gehandeld worden.

Als je geen of weinig kennis hebt over dit soort zaken, neem dan een boekhouder of accountant in de arm. Ik ben er ook geen ster in, zeker niet in het begin, en daarom heb ik dat gelijk gedaan. Er zijn nl. veel struikelblokken als dat allemaal nieuw voor je is. Je kan gemakkelijk belastingtechnische fouten maken en om achteraf nog aan de regels voldoen is veel meer gedoe en/of kost geld.

www.deblijeekster.nl * www.edelsteenkralen.nl * www.steinperlenwelt.de

Link naar reactie
  • 0

ga ik ook doen maar ben aangenaam verrast door de drukte die wij nu kennen, en mijn leverancier vermeld dus helemaal niets over btw op zijn factuur ook geen 0%

 

en hier kan ik denk ik een probleem mee krijgen, ik zal morgen eens met mijn boekhouder bellen

Link naar reactie
  • 0

Duitse (of andere europese landen buiten NL) mogen inderdaad zonder btw aan je leveren.

 

Hou voor jezelf bij wat de inkoopwaarde is van de goederen die je ontvangt zodat je bij de btw opgave dit kan vermelden.

Verder niets geen probleem.

 

Een mooi zoekwoord voor dit soort zaken is: intracommunautaire transacties

 

Heb me ooit suf gezocht over dit onderwerp (heb zelf ook duitse en belgische leveranciers) maar met die term vindt je vast alle antwoorden.

 

Karen

Link naar reactie
  • 0

Karen en Gerrit,

 

Op het electronische aangifteformulier OB staat speciaal een rubriek "intracommunautaire transacties", je hoeft dit alleen maar correct in te vullen, zoals het op de factuur van de leverancier staat. Overigens moet je aan je leverancier WEL je BTW-nummer opgeven, beginnende met NL..). Het is overigens geen 0-tarief! Dat is iets anders.

 

Succes, Karel

Link naar reactie
  • 0

Bij mijn weten moet de btw wel vermeld worden. Bijvoorbeeld door het opnemen van "btw verlegd" op de factuur.

 

Zie ook de factuurvereisten op de website van de belastingdienst, de 10e bullet.

 

@Karel: het is dus wèl 0%-tarief, volgens de fiscus. Alleen vervolgens heb je dus nog de intracommunautaire verwerving, die geheven wordt bij de afnemer, die hem vervolgens ook weer aftrekt.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 246 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.