• 0

Kantoor aan huis voor DGA en zelfstandig ondernemer: BTW als financiering?

Dag forumvrienden,

 

 

Kunnen jullie mij advies geven over het volgende complexe verhaal? ik geef het zo specifiek mogelijk zodat het hopelijk wat makkelijker wordt om te adviseren:

 

We laten een huis bouwen t.w.v. 470.000 incl BTW. We willen er nu eigenlijk graag een aanbouw bij doen en hierbij een deel van de garage eveneens meenemen om te laten verbouwen als kantooruimte. De kosten hiervoor zijn circa 35.000 incl.BTW. Ik ben DGA full-time en heb 2 bedrijven + holding. Mijn vriendin is zelfstandig ondernemer en werkt part-time.

 

Nu de vragen:

1) Wat is financieel de handigste constructie: splitsen of keujze vermogen (en zo ja prive/zakelijk)?

2) Kan de BTW volledig teruggevraagd worden? (over zowel 470.000 als 35.000?)

3) Zo ja, kan ik dit bedrag in de zaak in brengen om hiervan aan mezelf prive een hypotheek te verstrekken (wetende dat ik in 10 jaar de BTW (prive?) terug moet betalen

4) Op wiens naam c.q. zaak kan dit het beste plaatsvinden: van mij of mijn vriendin.

 

Zo, een ingewikkeld vraagstuk waar al een tijdje mee worstel, een ieder die mee wil helpen bij voorbaat enorm bedankt!!

 

Jacco

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 1

Hoi Jacco

 

Je doelt ongetwijfeld op het arrest Charles/Tijmens. Daarin kreeg de ondernemer (natuurlijk persoon) alle BTW terug op de bouwkosten omdat een deel van de vakantiewoning in belangrijke mate verhuurd was. Dat ging toen alleen op voor BTW ondernemers. Destijds was de DGA op last van de Hoge Raad als natuurlijk persoon sinds 2002 BTW ondernemer.

 

Dat is in oktober 2007 echter door het EU Hof van Justitie onderuit gehaald. De DGA is geen BTW ondernemer meer. Dat impliceert dat de DGA geen recht meer heeft op vooraftrek van BTW, dus ook niet voor een combipand wonen-werken.

 

Wellicht bestaat de mogelijkheid voor jouw partner (natuurlijk persoon + ondernemer) nog wel indien voor haar wel een werktruimte aanwezig is. Dan is advies van een fiscalist geen overbodige luxe. De regeling is complex en de uitwerking ervan is van grote invloed op de verschuldigede belasting.

 

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Dag Joost,

 

Bedankt voor je bericht. Ik had inderdaad iets gehoord over de aftrek van de BTW die niet voor DGA zou gelden. Dit blijkt dus inderdaad het geval, merci!

 

Staat de aftrek van BTW trouwens los van hoe de woning qua vermogen ingedeeld wordt (gesplitst of keuze vermogen zakelijk/prive)?

 

Jacco

Link naar reactie
  • 0

Niet helemaal, uiteraard. De verhouding zakelijk/prive is wel van belang bij de jaarlijkse correctie gedurende de herzieningstermijn van 10 jaar. Je zal dus jaarlijks een deel van de afgetrokken btw terug moeten betalen, vandaar ook "btw als financiering". Eigenlijk is het deels een gratis lening van de fiscus.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 119 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.