• 0

prive auto aan zaak verkopen

Hallo,

 

Ik ben net begonnen als ZZP met een kleine onderneming. Omdat ik een goedkope vrijwel nieuwe prive auto heb met een A label is het veel interessanter deze op de zaak te zetten en bijtelling ( 14 % ) te betalen dan € 0,19 cent per km te declareren.

De auto is dus prive betaalt, maar de zaak heeft niet het geld de auto over te nemen ( ongeveer € 11.000 ) Voor het starten van het bedrijf was € 000 nodig dus er is geen kapitaal gestort.

 

Is er een weg dit toch te kunnen doen, bv lening van prive aan de zaak, zodat het geld prive terugkomt en de auto volledig zakelijk wordt?

Alvast bedankt voor de tips.

 

Gr,

 

Moniek

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Hallo,

 

Ik ben net begonnen als ZZP met een kleine onderneming. Omdat ik een goedkope vrijwel nieuwe prive auto heb met een A label is het veel interessanter deze op de zaak te zetten en bijtelling ( 14 % ) te betalen dan € 0,19 cent per km te declareren.

Een A-label is niet voldoende voor 14% bijtelling.

De auto is dus prive betaalt, maar de zaak heeft niet het geld de auto over te nemen ( ongeveer € 11.000 ) Voor het starten van het bedrijf was € 000 nodig dus er is geen kapitaal gestort.

 

Is er een weg dit toch te kunnen doen, bv lening van prive aan de zaak, zodat het geld prive terugkomt en de auto volledig zakelijk wordt?

Ja, dat kan, maar u zult wel een goede bepaling van de waarde moeten hebben. Daarbij speelt het probleem dat u niet de BTW terug kunt krijgen.

Link naar reactie
  • 0

De auto valt absoluut onder de 14% bijtellings regeling. De waarde is ook goed in te schatten, de auto is pas 4 maanden oud en heeft nauwelijks km's gereden. De BTW is niet terug te vorderen, maar er is toch zeker nog veel voordeel t.o.v. prive.

Er wordt slechts 10 a 12 d km zakelijk gereden per jaar. Door de aanschafpr van 12500 en de 14 % bijtelling is de netto bijdrage nog geen € 100 pm dus veel interessanter dan 10000 x 0,19 en alle kosten van de auto prive betalen toch?

Of zie ik dat helemaal fout?

Link naar reactie
  • 1

Hoi Pinarello

 

Dat zie je verkeerd. De 14% bijtelling loopt over de oorspronkelike nieuwprijs van de auto incl. BTW en BPM.

 

Daarnaast: lenen aan de EMZ is onzin. Als je de auto gewoon in de administratie opneemt, dan heb je de aanschafprijs gewoon gestort in de onderneming via de kapitaalrekening van het eigen vermogen.

 

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Voor alle duidelijkheid de nieuwwaarde van de auto is € 12.500 dus daarvan wordt de 14 % bij opgeteld voor de bijtelling, niet van de eventuele verkoopprijs op dit moment, zoveel is mij uiteraard wel duidelijk. Of het nu zinvol is de auto naar de zaak over te hevelen ( met of zonder geldtransactie tussen pr en zk ) uit kostentechnisch oogpunt is nog steeds onduidelijk. Zal een fiscalist daarvoor raadplegen omdt ik hier niet de gewenste info krijg.

Link naar reactie
  • 0

Moniek

 

Stel je vraag dan ook duidelijk en heb eens geduld. Je stelt jouw vraag op 3 november en je krijgt al reacties op 4 november. Veel experts checken de vragen eens per 3 dagen. Je had even geduld kunnen hebben en wellicht een goede reactie morgen kunnen lezen.

 

Je schrijft in jouw eerste post dat de auto vrijwel nieuw is (impliceert dus 2e hands gekocht). Daarna heb je het over 11K en 12,5K, zonder dat duidelijk is wanneer en voor welk bedrag je de auto hebt gekocht. Door jouw laatste - niet al te aardige - reactie is dat inmiddels wel duidelijk en zal het dus om 12,5K gaan.

 

Dan gaat het om het moment van aanschaf en dat is dus de privé aanschaf van de auto voor 12,5K. Je moet bij aanschaf de keuzen maken: zakelijk of privé. Je hebt de auto privé gekocht dus einde discussie. Hoe je het verder administratief oplost (incl voorbelasting BTW) staat in de zoekfunctie.

 

Maar: by all means. Raadpleeg een fiscalist. ;)

 

Nog wel een opmerking over de basisgedachte van HL. Wij stellen onze tijd en kennis hier als ondernemers en adviseurs geheel gratis en belangeloos beschikbaar ten dienste van de vraagstellers. Verwacht niet dat je binnen 24 uur het juiste antwoord krijgt en stel je vraag zonder dat er ruimte is voor andere interpretatie.

 

Dit topic gaat op slot.

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 79 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.