• 0

Taal van de algemene voorwaarden

Ik heb zojuist mijn algemene voorwaarden aangepast (is er eigenlijk altijd een beetje bij in geschoten) maar wil ze nu goed hebben vanwege een te openen winkel.

Mijn vraag is eigenlijk of het noodzakelijk is om de ALV beschikbaar te stellen in meerdere talen. Mijn bedrijf (lees: website) is beschikbaar in 9 verschillende talen, maar ik kijk niet echt uit naar het vertalen van de ALV in het Spaans of Pools. De webshop biedt mensen uit deze landen echter wel de mogelijkheid om bestellingen te plaatsen en te ontvangen in hun eigen land.

 

Kan iemand deze vraag voor mij beantwoorden? Ik heb het niet kunnen vinden in het topic bovenin dit forum noch via de zoek-functie.

 

B.v.d.

 

Marco

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Als je in de EU aan consumenten levert, geldt dat op de overeenkomst het recht van het land waar de consument van toepassing is.

 

Of de algemene voorwaarden in de taal van het land opgesteld dienen te zijn, is een kwestie van nationaal recht. In ieder geval is het jouw verantwoordelijkheid als verkoper dat je op een begrijpelijke manier met je klanten communiceert. Denk daarbij vooral aan de verplichtingen uit de diverse EU richtlijnen: Koop op afstand (97/7), Garantie (99/44), E-Commerce (2000/31), Oneerlijke handelspraktijken (2005/29), op grond waarvan jouw positie als verkoper verzwakt, wanneer je niet voldoet aan je informatieplichten.

Link naar reactie
  • 0

Beste Marco,

 

Wellicht zijn er regels gemaakt voor de electronische handel, ik ken ze niet, maar je zult gouw berichten hieromtrent krijgen van anderen.

 

Als je een bepaald gedrag - dat afwijkt of aanvullend werkt van de strekking van de wet - eist, dan dien je dat EERST aan je klant ter kennisneming en acceptatie voorleggen, alvoren je aanspraak erop kunt doen. Het klinkt ingewikkeld, maar je moet een ALV voorleggen "in advance" omdat het Burgerlijk Wetboek daarvan uitgaat, dat een rechtsgeldige overeenkomst alleen gesloten geacht kan worden, indien ALLE voorwaarden voor beide partijen bekend zijn.

 

Nu zal dit voldoen aan de EU normen en wellicht ook gelden in alle EU landen.

 

Ik raad je aan een kleinigheid te kopen op een Spaanse c.q. Poolse website en daarbij de ALV te eisen, zodat je een heel eind bent met de textuele inhoud.

 

De paradox bij mij is, dat IK GEEN ALV heb, of hanteer, omdat ik vind dat de wet voor mijn handel voldoet. (en dat ook deed in de afgelopen 21 jaar). Maar jouw handel zal wellicht anders zijn en dus kun je er niet zonder.

 

Succes, Karel

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor de reacties dusver.

 

Alvorens een bestelling gemaakt uberhaupt geplaatst kan worden moeten de klanten sowieso de ALVbegrijpen, gelezen hebben, en akkoord gaan en dit aangeven. Wat dat betreft zit het wel goed. Daarnaast is het alleen voor onze leden, die een account geregistreerd hebben waarbij ze ook al eerder akkoord gingen met dezelfde voorwaarden. Dus het is twee maal bevestigd.

 

Ik ben redelijk soepel in garantie, retourneren, etc. en ga ervanuit (al zal ik dit nog checken) dat ik voldoe aan de (Europese) wetgeving op dit gebied. Echter het ging specifiek over de taal waarin de ALV beschikbaar moet zijn. Ik heb rond zitten kijken op een aantal grote websites voor vergelijkbare artikelen en heb daar nergen een ALV kunnen vinden die in meer talen beschikbaar was, maar ik wilde het zeker weten vandaar dit topic. De meesten zijn sowieso Engels-talige websites, en bieden hun ALV dus ook alleen aan in het Engels.

 

Bedankt voor je tip Karel om wat kleinigheidjes te bestellen. Ik zal hier eens naar gaan kijken, al is dat lastig met 9 verschillende landen (en binnenkort alle Europese talen en dus landen).

 

Als iemand anders nog een bevestiging kan geven dat het verplicht is om de ALV in de taal van de gebruiker beschikbaar te hebben hoor ik dit graag.

Link naar reactie
  • 1

Alvorens inhoudelijk hierop in te gaan, twee opmerkingen. Een goed jurist leeft in twee werelden, de juridische en de realiteit. Waar die twee elkaar ontmoeten wordt het oppassen geblazen. Maw, hoe groot is het risico? De tweede is een vraag: waarom maken Nederlanders zich altijd zo druk over taal? Ik moet de eerste Duitser nog tegen komen die zich afvraagt of hij wel begrepen wordt.

 

Je lost dit probleem vrij eenvoudig op door in de website bij de bestelling te vragen om een bevestiging van de aanvaarding van de set algemene voorwaarden (NL versie). Deze dienen ook leidend te worden verklaard ten opzichte van eventuele vertalingen. Uit oogpunt van service kun je altijd nog een Engelstalige versie laten opstellen, maar verklaar daarin ook de NL versie leidend-

 

Probleem opgelost

 

 

 

 

jurist - interim manager legal - maar bovenal ondernemer 4legal ||legalalert | JuridischActueel |

Link naar reactie
  • 0

Hardstikke bedankt voor je reactie Edward, dat is een duidelijk antwoord op mijn vraag.

 

En het is niet zo zeer dat ik me zorgen maak of iemand mij begrijpt, want ik betwijfel of mijn doelgroep uberhaupt ooit de ALV zullen lezen, maar ik wil het juridisch wel voor mekaar hebben. En ik was zelfs indien het niet verplicht was, toch van plan om in ieder geval een Engelse versie online te zetten. Scheelt dat mijn Engels beter is dat mijn Nederlands ;D

 

Nogmaals bedankt voor de reacties, ook die van Karel en StevenK !

 

Edit: Aangezien ik Edward veel (juridische) vragen zie beantwoorden, misschien een HL juridische helpdesk waar simpele vragen worden beantwoord voor een paar Euro? Haha

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 223 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.