• 0

'BTW-belaste prestaties verrichten' als voorwaarde voor huur

Ik ben aan het zoeken naar bedrijfsruimte voor mijn bijlesinstituut (momenteel huur ik een zaal). Een ruimte die ik op het oog heb, heeft volgens Funda als voorwaarde:

 

"Huurder dient voor meer dan 90% met BTW-belaste prestaties te verrichten in het gehuurde."

 

Ik ben BTW-vrijgesteld. Wat moet ik hier mee? Waarom is deze regel er? Kan ik die ruimte nu niet huren? Wat gebeurt er als ik niet zeg dat ik BTW-vrijgesteld ben en gewoon ga huren daar?

 

Alvast bedankt.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

...

Waarom is deze regel er?

...

 

Vermoedelijk willen ze aan ondernemers verhuren, niet aan particulieren.

 

Kan ik die ruimte nu niet huren?

 

Tja, moet je de verhuurder vragen.

 

Wat gebeurt er als ik niet zeg dat ik BTW-vrijgesteld ben en gewoon ga huren daar?

 

Alvast bedankt.

 

Dan hebben ze een reden het huurcontract op te zeggen. Lijkt me niet handig. Beter is het om met ze te overleggen, en te vertellen dat je wel ondernemer bent, maar BTW vrijgesteld. Het lijkt me dat ze jou dat dan gewoon verhuren. Zo niet, iets anders zoeken.

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Link naar reactie
  • 2

De verhuurder heeft waarschijnlijk de btw op de bouwkosten afgetrokken en zit nu met een 10-jaars herzieningsperiode. Als hij verhuurt aan een particulier of aan een ondernemer die niet voor tenminste 90% belaste prestaties verricht (bijvoorbeeld een zorgverlener), dan kan hij het pand niet belast verhuren.

 

Dat betekent dat hij tot het einde van die 10-jaarsperiode ieder jaar 10% van de destijds afgetrokken btw terug moet betalen. Ik kan me zo voorstellen dat hij daar niet op zit te wachten.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor de reacties.

 

Ik heb het overlegd met de verhuurder, het bleek geen probleem te zijn. Mits ik zo'n 5% bovenop de huurprijs betaalde. Hoe die 5% tot stand kwam ontging me (zo was voor een oud pand het percentage lager en voor een nieuw pand hoger), maar het was i.i.g. een compensatie voor wat niet afgetrokken kon worden.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 200 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.