• 0

voorfinancieren van pc onderdelen

Goede avond allemaal,

 

Ik heb een vraagje eigenlijk hoe ik dit het beste op kan lossen.

 

M'n bedrijfje is nu redelijk aan het beginnen, vrijdag KVK regelen en dan heb ik officieel een bedrijf in de computers & internet services (zoals velen ;) )

 

Maargoed ik zit eigenlijk met dit probleemje. Ik kan een hoop wat ik nodig heb zelf investeren en met wat mensen die erin investeren, maar ik zit nog met het probleem dat als een klant komt voor een nieuwe pc ik deze moet gaan assembleren.

 

Ik zal dus de producten die de klant in de pc wilt hebben moeten gaan inkopen, en dus voorfinancieren.

 

Nouja een beetje computer is zo 1200 euro inkoop, maar waar haal ik dat geld vandaan.. Ik kan moeilijk de klant al 1200 euro van te voren laten betalen, en achteraf nog eens de winstmarges..

 

Doet de bank hieraan? Dat je voor maximaal een maand wat geld leent wat na een maand direct in 1 keer kan worden terug betaald? Familie van mij is nog even geen optie (1200 euro is, ookal ben je het maar een maand kwijt, toch geen klein bedragje om even te lenen..)

 

Hoe kan ik dit het beste oplossen?

 

Vraagje 2, die eigenlijk meer met belasting te maken heeft en dus niet in dit forum hoort:

 

Ik heb vrijdag waarschijnlijk m'n KVK, maar ik heb afgelopen weken al inkopen gedaan en van de week al een verkoop. Kan (of zelfs moet) ik dit straks alsnog opgeven aan de belasting? (BTW enzo..)

 

Alvast bedankt voor de reacties

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Het risico lopen van voor financieren kan behoorlijk tricky zijn. Vooruit betalen is bij de meeste winkels niks vreemds.

 

Wat je zou kunnen doen is een deel vooruit laten betalen, zeg dus bijvoorbeeld 1200 euro.

 

Volgens mij moet je je eerdere inkopen en verkoop inderdaad opgeven aan de belasting.

HL-er van het eerste uur (& proud of it)

follow me on twitter http://www.twitter.com/dhettema

fuk spelvouten

Link naar reactie
  • 0
In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479

Ik heb vrijdag waarschijnlijk m'n KVK, maar ik heb afgelopen weken al inkopen gedaan en van de week al een verkoop. Kan (of zelfs moet) ik dit straks alsnog opgeven aan de belasting? (BTW enzo..)

Dat weet ikzelf niet. Maar wat ik wel weet dat er ook gunstige belastingvoordeelen aan kunnen zitten. Dus i.p.v. betalen, dat je af kan schrijven en wellicht teruggave hebt. Want als je voordat je onderneming daadwerkelijk van start gaat (KvK) kun je de btw als voorbelasting aftrekken,. Meer hierover vind je onder deze link van Dreamstart.

Alhoewel deze link wellicht geen antwoord geeft op je vragen, ben en blijf je natuurlijk van harte welkom in het forum. Als het nodig is zullen we een expertmember op belastingzaken voor je banaderen. Just let us know.

 

Dan over de voorfinanciering van producten die je klanten nodig hebben. Het is inderdaad niet vreemd om een voorschot aan je klanten te vragen. Maar dan nog blijft er natuurlijk een restbedrag voor jezelf over. En wat als je i.p.v. 1 meerdere klanten rond dezelfde tijd hebt?

Miskien is het een idee om een afspraak met de leverancier te maken? Dat kan in de trand van een (tijdelijk) samenwerkingsverband of door speciale afspraken te maken dat het zowel voor jou als de leverancier een gunstige win-win-situatie oplevert (verdeling winstpercentage)? De uiteindelijke betalingsverplichting blijft bij jou. Maar als je van je klanten opdrachtbevestigen hebt, ligt die verplichting weer daar.

Ook kun je als het niet om al te grote bedragen gaat mischien met de bank een krediet regelen. Een creditcard voor dit bedrag moet niet zo moeilijk zijn lijkt mij. Bij sommige banken kun je een bedrijfsrekening openen waarop je voor een x-bedrag rood mag staan (afhankelijk van de inkomsten). Bijvoorbeeld bij de ABN-AMRO kun je voor 4.500 euro rood staan.

Enige raad van mijn kant is wel ga hier goed mee om. Gebruik het alleen voor die voorfinancieringsmiddelen die écht nodig zijn. Dit klinkt heel logisch ... maar vaak wordt er gedacht "ik kan hier wel even wat vanaf snoepen". Terugverdienen is dan een stuk moeilijker.

 

 

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie
  • 0

Een paar tips:

- al je uitgaven en inkomsten moet je nu al opnemen in je nieuwe bedrijf.

- zet een goede administratie op. Doe dat vanaf het begin (kan in exel)

- beperk je voorraden ten alle tijden. Koop niet te veel onderdelen vooruit (maximaal 1 maand voorraad aanhouden, liefst dure en snel verouderende onderdelen alleen als je ze al verkocht hebt))

- laat je klanten vooruitbetalen (de helft van de verkoopprijs?)

- laat de rest bij aflevering betalen. CONTANT! Verkoop voorlopig niks op factuur, tenzij je bereid bent 6 maanden op je geld te wachten (als je het al krijgt)

- bereken je kostprijs goed en zorg dat je voldoende marge maakt. Haal je klanten binnen op je charme, expertise en service, niet op korting.

 

Veel succes en blijf veel vragen stellen!

 

Groeten,

Nils

 

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Tja.. particulieren vooraf laten betalen is inderdaad zo vreemd niet, dat gebeurd wel vaker met bedragen van deze orde.

 

Als je echter zekerheid hebt van betaling later-on (je vertrouwt de klant, iemand waar je eerder succesvol zaken mee deed etc.), kun je overwegen betaling achteraf te accepteren. Wellicht is het mogelijk daarvoor een (zakelijke) creditcard te gebruiken, zorgen dat je pas aan het eind van de maand de rekening krijgt.

 

Al met al denk ik nl dat je doelt op een liquiditeits-probleem, en niet op een structurele behoefte aan geld. Natuurlijk kun je bijvoorbeeld 5000 euro lenen om dat te ondervangen, maar pas op dat je geleend geld niet als het jouwe gaat beschouwen!

Link naar reactie
  • 0

Ik blijf er bij, als je nieuw bent in zaken is het heel moeilijk in te schatten of iemand zal gaan betalen of niet. Ook "trouwe klanten" kunnen in de problemen komen, of "zomaar" besluiten je facturen voorlopig niet te betalen. Ik maak nogal eens mee, dat afnemers misbruikmaken van de onervarenheid en beperkte kracht van nieuwe ondernemers om ze gewoon ff te laten wachten, of zelf onder druk te zetten om accoord te gaan met een gedeeltelijke betaling.

 

Er zijn zelf afnemers die om die reden juist zaken doen met startende bedrijven. Die kunnen ze lekker afkrijpen zonder zelf in de problemen te komen.

 

Blijf op je hoede. In zaken is niemand "aardig" voor je!

 

Groeten,

Nils

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor alle reacties.

 

Voorlopig was ik eigenlijk nog niet van plan om een zakelijke rekening te nemen, ik heb nu nog een persoonlijke rekening op mijn naam die ik alleen voor het bedrijf ga gebruiken..

 

Als ik een klant voor een computeraankoop laat tekenen is er toch weinig aan de hand? Dan zullen ze wel moeten? Ik zal zo ie zo nog eens nakijken wat ik op deze rekening rood mag staan, het liefste kijk ik eigenlijk m'n oom lief aan voor tijdelijk een euro of 1500, msarja dat gaat ook allemaal niet zo makkelijk.

 

Afspraak met de groothandel maken is meestal moeilijk, ik kan het natuurlijk wel aankaarten, maar dat krijg je ook niet zo snel gedaan.

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Hey Hepp,

 

Dat je geen zakelijke rekening opent is niet zo erg maar ga niet af op alleen de handtekening. Natuurlijk zullen ze wel moeten maar vergis je niet in de tijd en de kosten die het met zich meebrengt om dit geld binnen te krijgen op het moment dat iemand niet wil betalen.

 

Zo zul je moeten aanmanen, moeten bellen, incasso bureau moeten inschakelen, rechtzaak beginnen. Het kan allemaal maar het kost allemaal tijd en geld wat je kan voorkomen door een voorschot te vragen en onder rembours te leveren. Misschien vind je dat niet aardig tegenover jouw klanten maar die zullen dat niet zo ervaren. Zoals meerdere mensen in dit topic al gezegd hebben; het is gebruikelijk. Niet van afwijken dus!

 

Daarnaast kun je ongetwijfeld met de leverancier afspraken maken over de betalingstermijn. Als zij vertrouwen in jou hebben en op factuur willen leveren dan ben jij al ver uit de problemen denk ik.

Overzichtelijke website statistieken van ICStats, Visitor Engagement praktisch toepasbaar!

Link naar reactie
  • 0
In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479

Ik weet niet of het standaard is. Maar ik zou voor producten 75% doen. Het risico dat het afgenomen wordt ligt sowieso bij de klant. Die heeft die producten nodig.

 

Bij diensten (de manuren die het project in beslag neemt) vind ik een gedeelde risico (50% voorbetaling) wel mooi.

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie
  • 0

Laat het nooit alleen hangen op een handtekening, zoals Welleke al zegt: Je kunt dan je geld halen, maar het is vaak zoveel moeite dat het wel eens meer kan kosten dan het je oplevert.

 

Het volle bedrag aanbetalen is trouwens ook niet heel vreemd bij maatwerk-computers, maar dan moet je wel het absolute vertrouwen van de klant zien te winnen. Of dat als nieuw bedrijf lukt, is maar weer de vraag natuurlijk.

 

Persoonlijk zou ik 50% doen, omdat 75% toch wat vreemd aanvoelt etc. Als je klant alsnog zijn computer niet komt ophalen of iets in die geest, heb je in ieder geval het halve bedrag in je kassa liggen, en mag de klant met een goed verhaal komen om dat terug te krijgen, nietwaar?

 

Link naar reactie
  • 0

Je moet natuurlijk ook rekening houden met het vertrouwen. Op het moment dat er allemaal goede berichten zijn over de organisatie zal een nieuwe klant het vertrouwen hebben dat het goedkomt en zonder probleem 75% overmaken maar wanneer je net begint zal dat niet het geval zijn. Het is dan toch een gok voor zo iemand en dan wil je niet te veel vooruitbetalen lijkt me.

 

Het marketingoogpunt telt ook mee. Puur uit financieel punt moet je natuurlijk 100% vooruitlaten betalen en bij de leverancier op factuur inkopen maar ja dat zal waarschijnlijk niet echt leiden tot veel opdrachten.

 

(ok tegelijkertijd dezelfde post typen schiet ook niet op ;D)

Overzichtelijke website statistieken van ICStats, Visitor Engagement praktisch toepasbaar!

Link naar reactie
  • 0

Ik denk er nu over om bij de eerste klanten 50% te doen. Mocht het een grotere order dan 1 pc zijn moet ik toch met ze overleggen... Ook ga ik proberen bij de groothandel het te regelen, maar meestal doen de groothandels voor startende bedrijven alleen maar rembours en contant, en dan pas na een half jaar op rekening..

 

Eerst vrijdag KvK even regelen, dan kan ik contact opnemen met de groothandel..

 

Op zich is het ook geen probleem om je bij twee groothandels aan te melden? Dan kan ik kijken welke van de twee ten eerste de beste service heeft, de beste prijzen en of ze op rekening willen..

 

Lijkt me geen probleem toch?

 

 

Link naar reactie
  • 0

Als je maar zeker weet DAT ze betalen, dan is het toch geen probleem ;)

 

Wanneer je geen leverancier bereid vindt te leveren op factuur, zul je gewoon wat schuif-kapitaal moeten lenen. Zolang dat alleen maar nodig is om liquide te blijven, lijkt me dat echt geen ramp... als je er zelf niet in kunt voorzien, probeer eens wat in je omgeving, zoveel heb je vast niet nodig.

 

Link naar reactie
  • 0

 

Als ik een klant voor een computeraankoop laat tekenen is er toch weinig aan de hand? Dan zullen ze wel moeten?

 

Ik wil geen azijnzeiker lijken, maar: Je klant heeft tekekend voor een computer. Het is een bedrijf met genoeg geld op de rekening. Ze betalen 50% vooruit en jij levert keurig op tijd je computer af. Je stuurt een rekening voor de overige 50% en die betalen ze niet. Als je belt krijg je allemaal smoesjes, maar waar het gewoon op neerkomt is, dat ze vinden dat ze je al genoeg betaald hebben en niet van plan zijn de rest ook nog eens te betalen.

 

WAT GA JE DOEN? HOE ZORG JE ERVOOR DAT ZE GAAN BETALEN?

 

Heb je enig dee?

 

Groeten,

Nils

 

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0
Hoe los ik dat het beste op? een factuur met handtekening lijkt me rechtsgeldig, dus de rechtsbijstand er achter aan dan?

 

Ja Hepp, het is wel rechtsgeldig, maar je zal je recht toch echt zelf moeten handhaven. Je kan geen aangifte doen bij de politie. Je persoonlijke rechtsbijstand dekt dit soor zaken niet, dus je moet een advocaat inschakelen (huren) en een rechtszaak beginnen. Heb je daar het geld voor? Ik dacht het niet! En dat is nou waar die malafide afnemers op rekenen. Je kunt je niet goed verdedigen dus naaien ze je een oor aan.

 

Als je 50% vooruit doet, kun je 50% contant bij levering afspreken. Dat betekend, dat ze hem betalen als jij hem komt leveren (of versturen onder remboers).

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Er lopen -denk ik- nu 2 zaken door elkaar hier:

 

- vooraf betalen i.v.m het aankopen van de onderdelen bij leverancier

- zorgen dat de klant zijn spullen betaalt

 

Het laatste los je voor 100% op met contant betalen bij levering of verzending onder rembours

 

Voor het eerste zou je een deel vooraf moeten vragen, maar zolang je van het 2e opaan kunt, is het eerste niet zon groot probleem denk ik. Het enige risico dat overblijft is een klant die wel bestelt, maar niet zijn waren komt ophalen. Met een deel vooraf betaald is de kans daarop ook kleiner natuurlijk.

 

Eigenlijk weet ik niet hoe vaak wel-bestellen-niet-ophalen nou voorkomt, maar voor mijn gevoel zal dat niet zo vaak gebeuren als je volgens afspraken de juiste spullen op tijd klaar hebt staan.

 

 

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 152 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.