• 0

Ervaring met contracten in consignatie aanbieden aan retailers?

In de sierraden en accessoires wereld met galeries, fashion-boetiekjes en design-stores is het zeer gebruikelijk dat in de contractuele onderhandelingen als eerste wordt gesproken over 100% consignatie. Althans, dit is tot nu toe onze ervaring.

 

Voor een kleine startende zelfstandige is dit niet te doen wil je kunnen blijven investeren en dus groeien.

Uiteraard is dit pas het begin van een onderhandelingsfase, maar onze ervaring reikt niet zover om een gedegen tegenvoorstel neer te leggen.

 

Natuurlijk hebben we hier al wel over nagedacht waarbij we ook onze eigen strategische uitgangspunten duidelijk willen gebruiken voor een goed voorstel.

 

Strategisch kiezen we ervoor om een highvalue service level te garanderen, zowel naar de zakelijke klanten als consumenten van onze klanten. Hierdoor willen wij "denken vanuit de retailer en consumenten" kant om zo tot een goed passend aanbod te komen.

 

Zelf denken wij dan ook aan twee voorstellen. Eenerzijds een volledige afname waarbij de retailers alles op assortiment neemt (normaal dus). Anderzijds een beperkte afname waarbij de retailer een percentage in consignatiekrijgt. Maar niet 100% zoals er gevraagd wordt. Het grote verschil moet hem dan komen in de details, zoals meer of minder marge, betere bonusregelingen, wel of géén regiobescherming of wel of geen verzendkosten. Eventueel prioriteiten in service niveau's en meer of minder marketingtools. etc etc.

 

Echter zitten we met het probleem hoe het consignatie deel vorm te geven. Wat voor percentages en hoe ga je om als producten niet verkocht worden of erger gestolen, verloren, beschadigd etc. En als je in percentage consiatie uitleverd, wat is dan ons deel van de voorraad en die van de retailer. etc etc etc.

 

Teveel vragen eigenlijk, maar het komt neer op deze twee:

 

[*]1) Wat willen dergelijke retailers nu precies? Goede inkoop afspraken zoals marge, voorwaarden, belevering en service?

[*]2) Wie heeft er ervaring met consignatie contracten? en wat is volgens jullie een normale manier om hier mee om te gaan?

 

Ik verwacht niets, maar het zou tof zijn als ik via higerlevel een passend antwoord of een goed beginpunt vind voor ons dilemma.

 

Bijvoorbaad dank,

Roland

"Doe wat je leuk vindt, dan werk je nooit te hard".

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

haha, omdat het misschien teveel gevraagd is om zulke open vragen te stellen... ;)

 

consignatie is dat je als leverancier je eigen voorraad bij een retailer neerlegt en de retailer het voor jouw verkoopt.

Op het moment dat producten van je verkocht zijn dan ontvang je pas jouw marge.

"Doe wat je leuk vindt, dan werk je nooit te hard".

Link naar reactie
  • 0

Mezoo bedoelt consignatie ;) een constructie waarbij de retailer zonder inkoopkosten de spullen verkoopt, en dan pas zijn leverancier betaalt. Omdat de retailer gen risico loopt is de marge ook beduidend lager. Voordelen: de retailer blijft niet met onverkoopbare voorraad zitten, en hoeft ook niet in voorraad te investeren.

 

Daar heb je al meteen een punt te pakken. Dat de marge lager is in consignatie.

De producten waarover we het hebben zijn handgemaakt door de ontwerper, met duurzame en hoogwaardige materialen. Om ze commercieel te prijzen zijn de marges hoe dan ook laag. Dat is denk ik ook een beetje het probleem. Als je retailers 250% marge biedt (wat ze normaal vinden) dan zullen ze zeker sneller toehappen, maar wij zitten tussen de 40-50% marge. Een van de opties waaraan we dachten is om dit te stimuleren met een extra bonusregeling gebaseerd op omzet.

"Doe wat je leuk vindt, dan werk je nooit te hard".

Link naar reactie
  • 0

...

Echter zitten we met het probleem hoe het consignatie deel vorm te geven. Wat voor percentages en hoe ga je om als producten niet verkocht worden of erger gestolen, verloren, beschadigd etc. En als je in percentage consiatie uitleverd, wat is dan ons deel van de voorraad en die van de retailer. etc etc etc.

 

Niet verkocht: het komt bij jou terug en je moet de spullen op een andere manier zien te verkopen

Gestolen etc: rekening retailer. Zodra de geconsigneerde spullen in zijn zaak staan is hij verantwoordelijk.

 

Ik zou OF consignatie OF normale afname per retailer aanbieden, niet beiden tegelijk, om problemen met 2 typen voorraad te voorkomen. Als hij iets verkoopt, komt het dan van 'jouw' of 'zijn' voorraad af? Niet doen dus.

 

Teveel vragen eigenlijk, maar het komt neer op deze twee:

 

[*]1) Wat willen dergelijke retailers nu precies? Goede inkoop afspraken zoals marge, voorwaarden, belevering en service?

 

Ze willen voor een dubbeltje op de eerste rang. Net ondernemers ;D. Je moet dit aan de retailers zelf vragen, of verschillende aanbiedingen maken en zien wat lekker loopt. Hangt sterk van de producten af die je levert.

 

 

[*]2) Wie heeft er ervaring met consignatie contracten? en wat is volgens jullie een normale manier om hier mee om te gaan?

...

 

Zelf geen ervaring mee. De enige normale manier is dat zowel jij als de retailer tevreden zijn. Of ik begrijp je vraag niet.

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Link naar reactie
  • 0

Hoi Fred,

 

Gestolen etc. Ik hoorde zoiets om dit contractueel vast te leggen dat het beste is dat je de spullen wel bij de retailer op voorraad laat nemen dmv een 0 euro factuur??? Maar hoe dat precies werkt geen idee??

 

Dat is nu juist het probleem, de 100% consignatie is niet te betalen (ja voor 2/3 winkels, maar dan houd het weer op), maar tot nu toe wil een kleine 80% van de retailers in eerste instantie alleen in consignatie. We zijn van mening dat we lef moeten hebben en ook retailers moeten durven afwijzen, maar 80% afwijzen vinden we toch aan de hoge kant. Maar goed, wat je zegt, zo'n dubbele voorraad houden is ook lastig.

 

We hadden daar wel het volgende idee bij, maar tja... Retailer koopt 50% in en wij leggen daar 50% in consignatie erbij. (wat ons ook uit de inkoopkosten haalt). De retailer verkoopt altijd eerst uit eigen voorraad. Na bijvoorbeeld 3 tot 6 maanden heeft de retailer dan recht op retour (dit als vergoeding voor de gedeelde consignatie) van 70% van de dan nog houdende "eigen" voorraad (in ons voordeel afgerond). De overige consignatie kan hij dan ook terugsturen of alsnog inkopen.

Een stuk lastiger uit te leggen, maar met wat goede rekenvoorbeelden is het wel te doen lijkt me.

 

1) Wat willen retailers

Uiteraard willen ze dat, maar misschien vergeet ik nog iets wat retailers in jullie ogen (of misschien zitten hier wat retailers?) willen. Ik voer niet zelf de gesprekken, mijn vriendin doet dit namelijk zelf. Ik probeer haar alleen te helpen met strategisch, juridisch en marketing vragen. Het vragen aan de retailers zelf wil ze ook gaan doen, maar een paar extra gedachtes zijn nooit verkeerd ;)

 

2) Ervaring met consignatie?

hehe, bedoel met 'normaal' wat standaard is met consignatie contracten? Kan me voorstellen dat meer kleine zelfstandige hier tegenaan lopen. Iedereen moet uiteindelijk toch op een eerlijke manier zijn boterham verdiennen...

 

"Doe wat je leuk vindt, dan werk je nooit te hard".

Link naar reactie
  • 0

Als je aan consignatie doet, dan denk ik niet dat je per se een contract nodig hebt, wel een leveringsbewijs. Ik denk bovendien dat je niet aan de wederverkoper de verkoopprijs mag dicteren (tegen de EU regels). Dus geen sprake van marges. Wat diefstal betreft:

 

Je moet domweg een factuur meesturen met je "consignatie" met bv. betaalbaar uiterlijk na 4 maanden tenzij voordien retour gesteld.

 

Alles wat hij niet retourneert, na 4 maanden minus 1 dag, moet hij betalen. Of dat gestolen is of verkocht is niet je pakkie.

 

Dit is een zeer gemakkelijke oplossing en wellicht voor beide partijen aanvaardbaar.

 

Karel

 

P.S. dat "retour" stellen is dus wat hij aangeeft, niet meer in consignatie te willen houden (lees: die moet jij wellicht terughalen).

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    11 leden, 252 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.