• 0

BV beginnen samen met werkgever. Beheer beginnen of niet ?

Mijn huidige werkgever gaat een aparte vestiging ( =aparte BV) beginnen voor regionale ondersteunende activiteiten.

Ik wordt hier commercieel verantwoordelijk voor en heb zelf voorgesteld om eventueel zelf in te stappen ( als ik ooit iets wil opbouwen met wat spaargeld is dit wellicht een kans, is mijn gedachte)

 

De huidige holding van mijn wergever heeft het pand gekocht ( wordt verhuurd aan de nieuwe BV ) en financiert ook al de gereedschappen , inventaris etc.

 

Mijn gedachte gaat uit naar het beginnen van een beheer en een managment Fee te berekenen aan de nieuwe BV en aan de BV waar ik nu ook als werknemer voor werk ( zal ik ook nog werk voor blijven doen) .

Ik ga voor 50% van de aandelen, de rest van de 18K ( eigen geld) wil ik als lening aan de nieuwe BV uitzetten.

 

Ik heb inmiddels veel gelezen over jaarlijkse kosten van een BV, Pensioen opbouw etc.

 

Vraagstelling 1::

Als ik als start fee van totaal rond de 60K bereken en uit mijn eigen BV mijn salaris ontrek ( gelijk aan wat ik nu heb, blijft ongeveer 6-7K in de BV ), kan iemand mij adviseren of het zin heeft om dit als beheer te doen, of in een andere vorm.

Ik wil uiteraard financieel prive nooit aansprakelijk worden gesteld.

 

Vraagstelling 2:

Stel dat mijn werkgever mij een minder deel wil toekennen dan 50%, is het dan aan te raden om het te doen ( gezien de beslisbevoegdheid.

(hierbij moet ik wel vermelden dat ik nu al als gewoon werknemer veel vrijheid krijg in het nemen van beslissingen en de advisering in beslissingen)

 

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Sinds vandaag lid om een vraag te posten, nu dus "moreel verplicht" om er wat te beantwoorden/feedback te geven! :)

 

1. aandeelhouderschap en werknemer zijn staan in principe los van elkaar. je kan ook als werknemer aandeelhouder zijn. Als werknemer heb je geen aansprakelijkheid voor het totaal van de onderneming. Indien je bestuurder wordt wel uiteraard. Dit kan worden verzekerd. Indien je vanuit je beheer BV deelneemt (en bestuurt), is aansprakelijkheid ook weer beperkter (tenzij "wanbestuur"). Financieel is in principe de aansprakelijkheid beperkt tot het verstrekte aandelenkapitaal.

 

NB ook van belang bij afweging man fee of werknemer: fiscale (werknemers) positie (fictieve dienstbetrekking).

NB2: vraag is of werkgever nog wel wil belonen voor de "oude"BV, aangezien je je waarschijnlijk 100% focussed op de nieuwe.

 

2: Het % aandeelhouderschap zegt op zichzelf niets over de gezagsverhouding. In de aandeelhoudersovereenkomst kan veel geregeld worden over de besluiten die met bijv 100% van de aandelen genomen moeten worden (bijv benoeming, ontslag van bestuurders, investeringen boven een bepaald bedrag, begroting vaststellen e.d.). Dus nog steeds zeker aan te raden en te regelen (zoals de vrijheden nu).

Vraag is wel wat je wilt met je aandeelhouderschap. Alleen jaarlijks dividend? (ook goed regelen in de aandeelhoudersovereenkomst overigens...en mn ook bepaling van de winst: werkgever financiert veel, dus kosten, dus invloed op de winst).

Echt cashen doe je natuurlijk pas bij verkoop van je aandelen, dit zou je ook kunnen regelen door een putoptie overeen te komen met de werkgever, zodat je op termijn ook weer van je aandelen afkomt (en waaraan je door jouw commerciele werkzaamheden waarde aan hebt toegevoegd als het goed is). Je hebt vast een termijn in je hoofd hoeveel jaar je commercieel aan de hut wilt sleuren, om het maar even populair te zeggen, neem dat mee in je overwegingen.

 

Succes!

 

 

www.emanagement.nl Interim (Financial) Management en begeleiding van startups in online media, mobile apps en software developm.

Tevens geinteresseerd om mee te ondernemen o.b.v. een goed idee, maar bedenk: als jij je laatste 10K niet wilt investeren in je eigen idee, waarom zou ik het dan wel doe

Link naar reactie
  • 0

bedankt voor je reactie,

 

mijn gedachte is als ik toch "aan die hut moet sleuren", dan liever ook een stukje voor mezelf.

Hopelijk worden de aandelen meer waard en kan ik deze wellicht tzt goed verkopen.

 

Kan ik eigenlijk ook in dienst blijven van de huidige BV waar ik ook voor werk en bijv als ZZP-er aandelen van de nieuwe BV kopen, zonder prive aansprakelijk te worden gesteld?

 

Ik twijfel namelijk nog of het zin heeft om voor dergelijke bedragen wel zinvol is om een beheer te openen, kosten te maken , romslomp, etc.

 

 

Link naar reactie
  • 0

hoi Behouden Vaart

 

Ik zie inderdaad bij dergelijke bedragen niet een financieel voordeel voor de holding BV. Wel van belang:

Je kunt in de holding overschotten buiten de risicosfeer van de werk BV opslaan (pensioen);

Je kunt tzt de aandelen in de werk BV belastingvrij verkopen (deelnemingsvrijstelling);

De aandelen als privé persoon in de werk BV kopen, betekent afrekenen tegen 25% over de meerwaarde van de aandelen bij verkoop.

 

Kortom, er zijn argumenten voor en tegen. Ik denk dat een adviesgesprek met een fiscalist jou beter kan bijdragen in jouw keuze.

 

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor de input.

 

deze optie is ook besproken:

 

Inleg naar eigen keuze ( 10-15K) bij aanvang, die naar rato van het totale investeringsbedrag (zeg 160-170K) verdeeld wordt in aandelen en lening ( aandeel zal dus klein worden).

Lening wordt tegen marktconforme rente uitgezet aan nieuwe BV

Er wordt een beloningsregeling overeengekomen die naar keuze kan worden uitgekeerd, of worden omgezet in aandelen.

Voordeel hiervan is dat het dan niet uitmaakt of de handel die ik doe via de huidige BV gaat waar ik op de loonlijst sta of dat dit via de nieuwe BV ga, beloningsregelin ggeldt voor beide BV's

 

Vraagstelling:

 

Hoe kan dit het beste fiscaal gezien en juridisch gezien ( ik wil prive niet aansprakelijk kunnen worden gesteld);

Moet ik dit als zzp-er doen of kan ik dit prive doen, een beheer beginnen heb ik in dit stadium al opgegeven.

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Als zzp-er gaat de vlieger niet op. Dan ben je immers geen aandeelhouder en dat is wel wat je wilt.

 

Je kunt de aandelen wel privé kopen. Als je min. 5% van de aandelen houdt dan heb je een aanmerkelijk belang en ben je voor de LB wet een DGA met gebruikelijk loon regeling en valt dividend in box 2 (25%).

 

Je kunt er ook een holding tussen schakelen, zodat de holding deelneemt in de BV. Dit heeft als voordeel dat je de aandelen in de werk BV op termijn 'belastingvrij' kunt verkopen middels de deelnemingsvrijstelling. Jouw holding ontvangt dan de verkoopoopbrengst belastingvrij. tevens is een holding een veilige oplossing om overschotten op te slaan tbv pensioen en toekomstige investeringen.

 

Privé buiten schot blijf je in eerste aanleg nooit! Als je mis-management pleegt en dat wordt (is moeilijk) bewezen door de schuldeiser dan kun je privé met de val van de BV meegaan, holding of geen holding. Dit gebeurt echter niet snel. Wel heeft de fiscus een lichtere bewijslast (te late deponering KvK, te late melding betalingsonmacht).

 

Veelal houdt de aansprakelijkheid binnen de BV op en blijven aandeelhouders buiten schot.

 

Welke oplossing het beste is hangt ook af van jouw privé situatie (gezin en inkomen). Is dus niet eenduidig antwoord op te geven hier. Hopelijk heb je wat aan het vorenstaande. Maar nogmaals: als je gaat deelnemen in een onderneming, raadpleeg een fiscalist voor de begeleiding!

 

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 264 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.