• 0

auto verhuren vanuit prive

Omdat ik over het verhuren van een auto vanuit privé aan de werkgever geen items kan vinden, plaats ik hier mijn vraag....

 

De situatie is als volgt:

 

Ik sta op de loonlijst bij een werkgever voor 100% (40 uur per week).

Buiten mijn werkgever om heb ik een eenmanszaak. Momenteel heb ik hier 1 opdrachtgever, maar dit worden er op korte termijn waarschijnlijk nog meer.

 

Mijn werkgever wil mij een auto ter beschikking stellen. Hier wordt een bepaald bedrag voor beschikbaar gesteld. We proberen dit - uiteraard - zo financieel en fiscaalvriendelijk als mogelijk op te zetten. Nu spelen we met het idee dat ik bijvoorbeeld een auto via mijn eenmanszaak aan ga schaffen en deze daarna door ga factureren aan mijn werkgever (voor een aanzienlijk hoger bedrag dan de kostprijs). In mijn eenmanszaak kan ik de bijtelling betalen.

 

Nu vraag ik me af of dit fiscaal toegestaan is. Ten eerste sta ik op de loonlijst bij de werkgever en heb ik nog maar 1 opdrachtgever in de eenmanszaak.

 

Is het wellicht verstandig dat ik bijvoorbeeld maar 32 uur op de loonlijst kom te staan en dan 1 dag ga factureren aan mijn werkgever. Of wellicht helemaal niet meer op de loonlijst om zo ook een extra opdrachtgever voor de eenmanszaak te creëren?

 

Ik hoop dat iemand de (on)mogelijkheden hiervoor kent.

 

Alvast bedankt!

 

Groeten, Martin

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

19 antwoorden op deze vraag

  • 0

Fiscaal zul je dan ofwel winst moeten nemen in je onderneming, ofwel zal die "winst" worden aangemerkt als voordeel uit dienstbetrekking, dus loon. Waarschijnlijk het laatste.

 

Een dag factureren aan je werkgever zal niet werken. Dat zal als verkapte dienstbetrekking worden gezien en dus loon.

 

Voor de IB zul je vermoedelijk niet aan het urencriterium voldoen, dus zijn de ondernemersfaciliteiten niet van toepassing.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

@ronaldinho

 

Dat van die dag factureren had ik eigenlijk wel verwacht. Wellicht dat ik dan maar uit loondienst ga en alles via de eenmanszaak ga factureren...

 

Als ik toch volledig op de loonlijst zou blijven staan, is het fiscaal dan wel toegestaan dat ik een auto vanuit een eenmanszaak ga factureren. Of wordt dit sowieso als loon gezien (en weet je wellicht welk wetsartikel LB daar bij hoort)?

 

Alvast bedankt voor je reactie!

Link naar reactie
  • 0

Als je meer dan 70% van je inkomsten bij je ex-werkgever vandaan haalt, dan gaat dat vrijwel zeker fout. Dat zal als dienstbetrekking worden gezien.

 

Het via de eenmanszaak aan je werkgever doorverkopen van een auto zal onder art. 10 van de wet op de loonbelasting vallen. Dat begint met "loon is al hetgeen uit een dienstbetrekking of vroegere dienstbetrekking wordt genoten." Je krijgt een voordeel omdat je in loondienst bent. zonder die dienstbetrekking zou de werkgever nooit meer voor die auto betalen dan dat jij doet (tenzij je een autodealer bent, natuurlijk).

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

@ronaldinho

 

Wederom bedankt!!

 

Ik heb (in de wandelgangen) gehoord dat die 70% bij een BV geldt, maar dat is dus ook van toepassing op een eenmanszaak...?

 

En als ik tegen kostprijs (afschrijving+onderhoud+brandstof+etc) vanuit prive een auto verhuur aan mijn werkgever bestaat er dan fiscaal geen probleem?

 

Link naar reactie
  • 0

Probleem is niet het verhuren, maar hoe het fiscaal opgepakt wordt.

 

Je rijdt fiscaal bezien nog steeds zakelijke kilometers voor jouw werkgever met een eigen auto. Daarvoor is 19 cent per km belastingvrij te vergoeden volgens de LB wet. Factureren aan jouw werkgever zal de fiscus niet slikken, ook niet als het kostendekkend is. Er is immers geen sprake van een opdracht tot inhuur van jouw EMZ en als je die wel maakt, dan gaat de fiscus uit van een verkapt dienstverband en ben je terug bij af.

 

Je kunt het ook zo zien: stel je verhuurt de auto aan jouw werkgever, dan is van die huur 19 cent per km belastingvrij en het meerdere gewoon belast als salaris.

 

Nog sterker: als de werkgever nagenoeg alle lasten van jouw auto voor zijn rekening neemt, dan geldt zelfs de 25% bijtelling.

 

(anders zou iedereen dit doen)

 

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Hallo Experts!

 

Mijn vraag is tikkie anders en ik kom er niet uit wat nu slim cq mogelijk is.

-Leasecontract op naam eenmanszaak

-Geen business/opdrachtgevers via eenmanszaak (vooralsnog), later ooit wellicht.

-Elders Full time in loondienst

-Ik rij meer dan 500km prive, leeuwendeel is zakelijk voor werkgever.

 

Per 1 jan 2009 factureert eenmanszaak de kosten voor lease en brandstof aan werkgever, werkgever betaald deze netjes. Factuurbedrag aan werkgever is vrijwel gelijk aan factuur van leasemij. Mijn vragen:

-Mag dit wel (ik las iets over dat fiscus factueren aan werkgever niet slikt?

-Is deze aanpak verstandig, kan het slimmer?

-Waar moet de privebijtelling plaatsvinden, via loonstrook of via eenmanszaak naar prive?

-Wat zie ik over het hoofd?!

 

Grote dank,

Rob

Link naar reactie
  • 0

Hoi Rob

 

Vrij eenvoudig. Je hebt fiscaal gezien geen eenmanszaak (geen omzet, intentie tot winst). Je least de auto dus privé.

De werkgever betaalt alle kosten dus geldt de 25% bijtelling via de loonbelasting.

 

Je hebt dus feitelijk een auto van de zaak zonder dat jouw werkgever de BTW terug kan vragen.

 

Is er dan niemand wakker bij jouw werkgever die jou aangeeft dat dit van toepassing is!? De bijtelling moet nl. via de loonbelasting. En de BTW teruggave voor jouw baas, indien de auto op zijn onderneming staat, is ook niet onaardig!

 

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Dank je wel Joost, helder en krachtig!

 

Wat is de situatie als ik bijvoorbeeld later dit jaar wel omzet boek, zeg 20K consultancy omzet over 2009).

Ik had trouwens begrepen dat het voordeliger is om de bijtelling zelf via de eenmanszaak te regelen dan via loonstrook werkgever, is dat niet correct?

 

Dank en groet,

Rob

Link naar reactie
  • 0

Dacht een manier te hebben gevonden om ipv van €30.000 op een spaarrekening te zetten, wat meer rente te vangen via deze weg. Bij de leasemaatschappij moet ik € 787 ex BTW per maand betalen voor 3 jaar, die € 3.715,08 plus de restwaarde was een leuke verdienste geweest.

 

Is er dan werkelijk geen betere constructie te bedenken, waardoor ik de inkomstenbelasting ontwijk ?

Link naar reactie
  • 0

helaas, de partner en minderjarige kinderen vallen ook onder de TBS regeling van box 1. In bold:

 

Art. 3.91 lid 2 onderdeel b:

 

b. onder een met de belastingplichtige verbonden persoon verstaan:

1°. de partner van de belastingplichtige;

2°. degene die ten overstaan van een notaris een samenlevingscontract heeft gesloten met de belastingplichtige;

3°. degene die voor de toepassing van een pensioenregeling als partner van de belastingplichtige is aangemeld;

4°. degene die samen met de belastingplichtige een woning bewoont welke voor hen een eigen woning is en aansprakelijk is of mede aansprakelijk is voor een schuld waarbij die woning als onderpand dient;

5°. degene, niet zijnde een bloed- of aanverwant in de eerste graad van de rechte lijn, die samen met de belastingplichtige voor het kalenderjaar kan kiezen voor kwalificatie als partner als bedoeld in artikel 1.2, tenzij de belastingplichtige aannemelijk maakt dat geen sprake is van een duurzaam gevoerde gemeenschappelijke huishouding;

6°. de minderjarige kinderen van de belastingplichtige, van zijn partner of van een onder 2° tot en met 5° aangeduide persoon;

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 189 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.