Als ik goederen exporteer op ex works basis, komt afnemer de goederen zelf ophalen, oftewel hij regelt zelf transport. Ik maak dan een CMR op en laat chauffeur tekenen voor ontvangst.

Ik nam dan aan dat dit voldoende bewijs is dat de goederen Nederland verlaten. Maar onze accountant wees me op het volgende : (citaat van site belastingdienst)

" Als het gaat om een vaste afnemer, kan de afnemer een schriftelijke vervoersverklaring opmaken

deze moet minstens bevatten, naam afnemer + kenteken van vrachtauto + factuurnummer + bestemming+en toezegging dat buitenlandse afnemer bereid is om aan belastingdienst info te verstrekken over de bestemming van de goederen"

Houdt dat dan in dat ik voor elke zending de ontvanger een verklaring moet gaan laten ondertekenen, mag dit ook een " eenmalige verklaring" zijn waarin de klant bevestigt dat hij transport regelt en indien nodig aanvullende info wil verstrekken.

Of tewel, hoe doen andere exporterende bedrijven dit ???

ter info : onze afnemers zitten bijv in spanje, italie, servie, slovenie, slowakije. Het is niet van toepassing op douane landen omdat er dan een document opgemaakt wordt en we zo kunnen aantonen dat de goederen nederland verlaten hebben.

Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/18301-vervoersverklaring-export-ex-works/
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

• 0

CMR laten tekenen is een ding, nog en tip

Noteer kenteken etc van de vrachtwagen welke het komt halen (evt ook ID etc van de chauffeur bij dure spullen)

Verder is het natuurlijk veel belangrijker dat de BTW nummers van jullie afnemers kloppen en op de factuur staan.

geverifieerd-adres.nl Laat maar zien wie je bent met logo & online certificaat Dat ben ik En ook een keurmerk oplossing voor je Belgische webshop geverifieerd-adres.be
  • 0

Volgens onze accountant is dat voor ex works zendingen niet voldoende.

Als er een chauffeur komt, laadt en 3 kilometer verderop alles verkoopt. dan kan ik niet bewijzen dat de goederen daadwerkelijk nederland verlaten hebben

• 0

Belastingdienst:

http://www.belastingdienst.nl/zakelijk/omzetbelasting/ob02/ob02-30.html#P495_44582

De volgende punten staan op je CMR:

# de naam van de afnemer

# het kenteken van het voertuig waarmee de goederen worden vervoerd

# het nummer van de factuur waarop de geleverde goederen zijn gespecificeerd

# de plaats waarheen de goederen worden vervoerd

Het laatste punt kan je opnemen on je offerte

geverifieerd-adres.nl Laat maar zien wie je bent met logo & online certificaat Dat ben ik En ook een keurmerk oplossing voor je Belgische webshop geverifieerd-adres.be
  • 0

Als extra bewijs kun je wellicht het opgemaakte export formulier en het bewijs van invoer in het land van bestemming aan je klant vragen.

Worden die zaken nooit door hem aangeleverd kun je zelf export documenten laten opmaken voor jouw lading. Dat kost een paar tientjes (2/3) extra (meestal betaald door de klant) maar dan hou je het export deel in de hand. Die extra kosten moet de ontvanger toch maken aangezien een export document verplicht is.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar