• 0

Inkopen in BV met eenmanszaak

Ik ben sinds enkele maanden zelfstandig ondernemer. Nu heeft mijn oud-werkgever gevraagd om weer terug te komen. Ze missen me ;)

 

Nu heb ik als ondernemer een mysteryshopper bedrijf en heb enkele medewerkers part-time in dienst. Ik zal deze onderneming dus behouden.

 

Om de afdracht van sociale lasten ed te minimaliseren zit ik erover te denken om me in te kopen in de BV van mijn oude baas. Is het op deze manier mogelijk om een loondienst te omzeilen en de vergoedingen van mijn werkzaamheden uit te laten betalen als managementfee (dmv factuur uit mijn eenmanszaak)

 

Ik weet dat het kan want de andere aandeelhouders (alle 33.3%) doen dit ook. Alleen vroeg ik mij af hoeveel aandeel ik in de BV moet hebben. Aangezien anders de belastingdienst het misschien ziet als verkapt dienstverband.

 

Groet, Maarten

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hoi Maarten

 

Je kunt prima de EMZ omzetten naar een eigen BV en vanuit die BV participeren in de BV van je baas.

Zolang je alle werkzaamheden maar in jouw BV onderbrengt, is er niets aan de hand.

 

Werkzaamheden voor de BV van jouw baas factureer je vanuit jouw BV inderdaad als managementfee. Ik zou minimaal 5% van de aandelen willen hebben in die BV van jouw baas.

 

Jouw eigen BV betaalt dan jouw salaris en verzorgt de activiteiten mbt mystery shopping.

 

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

De reden waarom Joost 5% van de aandelen adviseert ligt in het feit dat de deelnemingsvrijstelling dan van toepassing is.

 

Kort samengevat houd het in dat je ontvangen dividenden van het bedrijf van je oude baas in jouw BV ontvangt zonder dat deze dividenden belast worden in jouw BV.