• 0

Inkopen in BV met eenmanszaak

Ik ben sinds enkele maanden zelfstandig ondernemer. Nu heeft mijn oud-werkgever gevraagd om weer terug te komen. Ze missen me ;)

 

Nu heb ik als ondernemer een mysteryshopper bedrijf en heb enkele medewerkers part-time in dienst. Ik zal deze onderneming dus behouden.

 

Om de afdracht van sociale lasten ed te minimaliseren zit ik erover te denken om me in te kopen in de BV van mijn oude baas. Is het op deze manier mogelijk om een loondienst te omzeilen en de vergoedingen van mijn werkzaamheden uit te laten betalen als managementfee (dmv factuur uit mijn eenmanszaak)

 

Ik weet dat het kan want de andere aandeelhouders (alle 33.3%) doen dit ook. Alleen vroeg ik mij af hoeveel aandeel ik in de BV moet hebben. Aangezien anders de belastingdienst het misschien ziet als verkapt dienstverband.

 

Groet, Maarten

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hoi Maarten

 

Je kunt prima de EMZ omzetten naar een eigen BV en vanuit die BV participeren in de BV van je baas.

Zolang je alle werkzaamheden maar in jouw BV onderbrengt, is er niets aan de hand.

 

Werkzaamheden voor de BV van jouw baas factureer je vanuit jouw BV inderdaad als managementfee. Ik zou minimaal 5% van de aandelen willen hebben in die BV van jouw baas.

 

Jouw eigen BV betaalt dan jouw salaris en verzorgt de activiteiten mbt mystery shopping.

 

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

De reden waarom Joost 5% van de aandelen adviseert ligt in het feit dat de deelnemingsvrijstelling dan van toepassing is.

 

Kort samengevat houd het in dat je ontvangen dividenden van het bedrijf van je oude baas in jouw BV ontvangt zonder dat deze dividenden belast worden in jouw BV.

 

Let wel dat de deelnemingsvrijstelling een van de meest complexe regelingen in de VPB is. Aankoopkosten ter verwerving van het 5% of grotere belang zijn niet zomaar aftrekbaar. Met leningen aan de oude baas zijn BV heb je ook een veld van regels die van toepassing zijn en bij eventuele afwaarderingen of verliezen met betrekking tot jouw toekomstige aandelenbelang zijn ook veel verschillende mogelijkheden.

 

Advies: laat je van tevoren adviseren hoe jouw wensen uitpakken want het achteraf uitzoeken van jouw handelingen met betrekking tot het aandelenbelang kan zeer tijdrovend en factuur-spekkend zijn. Op het moment wordt menig aangifte medewerker van een fiscaal kantoor knettergek van deze regels, inclusief ondergetekende.

Fiscalist in de maak

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 104 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.