• 0

Inkopen bestaand bedrijf. Bank wilt ondernemingsplan?

Hallo,

 

Ik ben ruim 6 jaar zelfstandig ondernemer. In die 6 jaar heb ik mijn boekhouding door mijn bedrijfsleider laten verzorgen. Ik dacht dat dit altijd op orde was, totdat ik bericht kreeg dat het eigenlijk helemaal niet zo goed ging. Niet om het feit dat er geen omzet was (die is zeer goed) maar omdat de kosten zo uit de hand gelopen zijn door niet efficient te werken.

 

Om mijn bedrijf door te kunnen zetten heb ik besloten om mijn bedrijfsleider te ontslaan en 2 medewerkers zichzelf in te laten kopen voor 48% van de aandelen.

 

Deze mensen hebben geinformeerd bij een bank en deze vraagt om een ondernemingsplan. Je zou zeggen dat bij een gevestigd bedrijf, geen ondernemingsplan nodig is? Afijn, ik heb nu een ondernemingsplan voor ze gemaakt en vroeg me af of iemand hier naar zou willen kijken.

 

Een e.v.t. financiering zou voor 24 december rond moeten zijn dus er is nog heel weinig tijd. Ik heb al met het UWV gepraat en deze zouden wel borg willen staan voor mijn medewerkers. Maar voordat ik het plan inlever wil ik graag opbouwend kritiek omdat je maar 1 a 2 kansen krijgt bij een bank.

 

Alvast bedankt.

 

Groetjes...

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Als je toch schoon schip wilt maken dan zou ik allereerst zelf de touwtjes in handen nemen van de onderneming. Doe het zelf, ontdek hoe je onderneming daadwerkelijk draait en waarom je wel of geen winst maakt. Pas dan kun je goed sturen. Waarom geef je bijna de helft van je onderneming weg? Brengen je werknemers zoveel kapitaal in dat je hiervoor 48% kwijt wil ??

Is het niet beter om je onderneming een paar jaar goed te laten draaien waabij je zelf nog steed 100% eigenaar bent en vervolgens eens te kijken of je een deel kunt / wilt afstoten ? In dat geval kun je op basis van goede resultaten in ieder geval al een betere prijs voor je aandelen krijgen.

Succes.

www.reith.nl

Link naar reactie
  • 1

Ik ben ruim 6 jaar zelfstandig ondernemer. In die 6 jaar heb ik mijn boekhouding door mijn bedrijfsleider laten verzorgen. Ik dacht dat dit altijd op orde was, totdat ik bericht kreeg dat het eigenlijk helemaal niet zo goed ging. Niet om het feit dat er geen omzet was (die is zeer goed) maar omdat de kosten zo uit de hand gelopen zijn door niet efficient te werken.

 

Sorry, als ik het wat hard neerzet, maar ook financiers zullen deze vraag stellen:

maar wat heb jij die afgelopen 6 jaar als ondernemer gedaan ? Hoe en door wie ben jij wakker geschud ?

 

Om mijn bedrijf door te kunnen zetten heb ik besloten om mijn bedrijfsleider te ontslaan en 2 medewerkers zichzelf in te laten kopen voor 48% van de aandelen.

 

Wat is de achtergrond om die twee medewerkers zich in te laten kopen ?

 

Deze mensen hebben geinformeerd bij een bank en deze vraagt om een ondernemingsplan. Je zou zeggen dat bij een gevestigd bedrijf, geen ondernemingsplan nodig is?

 

Die mensen willen zich inkopen in een bedrijf en hebben daarvoor een financiering nodig. Dan is het toch vanzelf sprekend, dat de financier wil weten waar het geld in gestopt wordt. Die financier wil weten of en hoe de rente en aflossingen terugbetaald kunnen gaan worden.

 

Ik weet niet met welke financiële gegevens deze mensen bij die bank aangeklopt hebben. Als het historische gegevens zijn, waarvan je zelf zegt dat kosten uit de hand zijn gelopen, dan is de vraag naar een ondernemersplan niet eens zo gek.

 

Je bent niet duidelijk wat de rol is, of gaat worden van die mensen. Is het voor deze mensen gewoon een belegging en voor jou de mogelijkheid om aan liquiditeiten te komen ? Of gaan zij mede het beeld bepalen van het bedrijf ? Nemen zij de rol over van die ontslagen bedrijfsleider ? Zijn die mensen beslissingsbevoegd ? De financier wil dan ook weten in hoeverre deze mensen daartoe in staat zijn en zal zich daartoe tijdens de gesprekken een beeld proberen te vormen.

Als dat laatste van toepassing is, dan is het van belang dat die mensen zelf een ondernemersplan maken en presenteren aan die financier.

 

Wat ook van belang is, dat je aantoont dat het bedrijf levensvatbaar is én er voldoende cash gegenereerd wordt om naast de rente, ook de aflossingsplicht van die mensen, op redelijk korte termijn te kunnen voldoen.

 

Afijn, ik heb nu een ondernemingsplan voor ze gemaakt en vroeg me af of iemand hier naar zou willen kijken.

Een e.v.t. financiering zou voor 24 december rond moeten zijn dus er is nog heel weinig tijd. Ik heb al met het UWV gepraat en deze zouden wel borg willen staan voor mijn medewerkers. Maar voordat ik het plan inlever wil ik graag opbouwend kritiek omdat je maar 1 a 2 kansen krijgt bij een bank.

 

Vanaf een “afstand” is het altijd lastig om een ondernemersplan te beoordelen. De cijfertjes zullen wel kloppen of kloppend te maken zijn, maar voor een goede beoordeling zullen er ook gesprekken gevoerd moeten worden, met jou als ondernemer, en die potentiële aandeelhouders. Daarnaast is m.i. een persoonlijk bezoek aan je bedrijf ook noodzakelijk.

Wellicht dat een kritische accountant/adviseur bij jou in de buurt, zijn licht wil laten schijnen over je plannen ?

 

Maaaar, Het advies van JeroenR moet je ook niet zo maar naast je neer leggen !

 

 

Link naar reactie
  • 0

Voor een duidelijk beeld heb ik meer info hier staan. https://www.higherlevel.nl/forum/index.php?board=46;action=display;threadid=22411

 

De 2 mensen die zich willen inkopen werken al 6 jaar bij mij en weten de gang van zaken. Zij zullen net zoveel de dienst gaan uitmaken als ik. Doordat zij zich inkopen kan ik mijn huurachterstand voldoen en het bedrijf reorganiseren waardoor wij wel aan onze betalingsverplichtigingen kunnen voldoen.

 

Mijn bedrijfsleider staat heel dicht bij mij in mijn privé sfeer. Hierdoor heb ik de boekhouding en administratie altijd aan hem toevertrouwd. Ook heeft hij zelf, voordat ik het overnam, dit bedrijf al 30 jaar gerunt waardoor hij feitelijk nu de scepter zwaaid en ik me meer bezig hield in de keuken. Heb zelf nooit de touwtjes in handen gehad. In die tijd was het anders. Hij hoefde geen huur af te dragen en ik nu wel. Hier houdt hij geen rekening mee. Het bedrijf loopt uitstekend maar er is nooit een buffer opgebouwd voor dit soort problemen waar we nu tegen aan lopen.

 

Door deze problemen ben ik dus inderdaad wakker geschud aangezien mijn kop zal gaan rollen en niet dat van hem. Heb hier uitvoerig met mijn medewerkers (welke zich willen inkopen) over gepraat en hebben de problematiek van de afgelopen jaren in een plan verwerkt en gekeken hoe dit opgelost kan worden. Hierdoor besparen wij zo'n € 150.000,- euro op jaarbasis.

 

Om dit plan tot uitvoering te kunnen brengen heb ik dus geld nodig om de huurachterstand te voldoen, het feit weggelaten of ik wel of niet geld kan terug vorderen van verhuurder zoals in bovenstaande topic beschreven. Anders worden we er in januarie uit gezet en zal dit tot een faillisement leiden.

 

Indien ik wel terug kan vorderen hoef ik inderdaad de helft van mijn bedrijf te verkopen. Prognoses wijzen echter uit`dat, indien ik de helft van mijn bedrijf verkoop, ik hier er financieel niet op achteruit ga. Het heeft echter alleen voordelen aangezien deze medewerkers een aanzienlijk belang gaan krijgen waardoor ze zich veel meer gaan inzetten voor het bedrijf.

 

Gelukklig heb ik vandaag gehoort dat mijn accountant een verklaring wilt gaan afgeven voor het ondernemingsplan dat ik geschreven heb.

 

Doormiddel van deze cijfers kunnen wij wel aantonen dat een financiering binnen 5 jaar terug betaalt kan worden.

 

Het is voor mij ook niet de ideale situatie maar ik wil dat mijn bedrijf door kan gaan en er niet 10 mensen met gezinnen straks op straat staan. Dat is mijn grootste zorg op dit moment.

 

Het is mij nu in ieder geval duidelijk waarom een ondernemingsplan nodig is.

 

Bedankt voor de reacties, meerder reacties zijn natuurlijk van harte welkom.

 

Groetjes....

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 61 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.