• 0

vennootschapsbelasting bij ontbinding dochter-bv

Een dochter-BV waarin mijn BV 50% van de aandelen bezit is al een tijdje niet meer in gebruik. We willen hem gaan opdoeken. Er zijn geen schulden en de kas is vrijwel leeg. de aandeelhouders (2) hebben nog wel een rekening courant lopen van iets meer dan het gestort kapitaal.

Een simpele redenering zou zijn de rekening courant af te lossen, er staat dan ineens weer 19k op de rekening, die we vervolgens verdelen over de aandeelhouders. E.e.a. kan dus met gesloten beurs.

Moet ik die 9500 euro die ik eruit ontvang (nadat ik het betaald heb) bij de winst tellen en er dus vennootschapsbelasting over betalen in mijn eigen BV?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

De deelneming verdwijnt van de balans, daarvoor in de plaats komt cash. Dat zie je dus niet in het resultaat. Tenzij je een winst of een verlies maakt met de ontbinding. Bij een winst geldt dan de deelnemingsvrijstelling (mits er geen sprake is van een laagbelaste beleggingsdeelneming). Bij een verlies kun je mogelijk een beroep doen op de liquidatieverliesregeling.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Een dochter-BV waarin mijn BV 50% van de aandelen bezit is al een tijdje niet meer in gebruik. We willen hem gaan opdoeken. Er zijn geen schulden en de kas is vrijwel leeg. de aandeelhouders (2) hebben nog wel een rekening courant lopen van iets meer dan het gestort kapitaal.

Een simpele redenering zou zijn de rekening courant af te lossen, er staat dan ineens weer 19k op de rekening, die we vervolgens verdelen over de aandeelhouders. E.e.a. kan dus met gesloten beurs.

Moet ik die 9500 euro die ik eruit ontvang (nadat ik het betaald heb) bij de winst tellen en er dus vennootschapsbelasting over betalen in mijn eigen BV?

 

Patnl, houd echter rekening met het volgende:

Een BV houdt volgens de wet pas op te bestaan als deze 'geen baten' meer heeft. De wetgever wil hiermee zeggen dat er dus geen activa meer in de BV moeten zitten als je wil bereiken dat deze ophoudt te bestaan.

 

Als jij op voorlopige aanslag vpb hebt betaald waarvoor je na het indienen van de aangifte 2008 een restitutie verwacht dan heeft de BV dus nog baten op de balans staan. Ook als je dit jaar een klein verlies maakt die verrekend kan worden met een fiscale winst uit voorgaand jaar is er latent een vpb-vordering aanwezig in de BV. Nadeel van een besluit tot liquidatie op het moment dat er nog activa in de BV zitten is dat je een vereffeningsprocedure moet opstarten. Dit is veel gedoe. Zorg er dan ook voor dat je BV echt leeg is voordat je formeel besluit tot liquideren.

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

in dit specifieke geval:

Er is geen voorlopige aanslag VpB betaald (schatting winst was nul) en er zijn al een aantal jaren geen bedrijfsactiviteiten, dus elk jaar een verlies ter grootte van de jaarbijdrage K.v.K. (niet zijnde het Kantoor voor Klanten :D ) en een klein beetje administratiekosten. Verliezen zijn niet meer te verrekenen met winsten uit voorgaande jaren. Alle rekeningen zijn betaald.

 

Bedankt voor deze tips.

Link naar reactie
  • 0

Nadeel van een besluit tot liquidatie op het moment dat er nog activa in de BV zitten is dat je een vereffeningsprocedure moet opstarten. Dit is veel gedoe. Zorg er dan ook voor dat je BV echt leeg is voordat je formeel besluit tot liquideren.

 

 

Hoe wil je dat doen dan als er nog vermogen is? Het laatste restje (tot 18.000) eigen vermogen is aandelenkapitaal. Dat kun je niet verder verminderen. Dat betekent dat er dus nog activa zijn, hetzij in de vorm van geld, hetzij in de vorm van een vordering op de aandeelhouder.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

 

Hoe wil je dat doen dan als er nog vermogen is? Het laatste restje (tot 18.000) eigen vermogen is aandelenkapitaal. Dat kun je niet verder verminderen. Dat betekent dat er dus nog activa zijn, hetzij in de vorm van geld, hetzij in de vorm van een vordering op de aandeelhouder.

 

Ronaldinho, je hebt gelijk er zal altijd altijd activa zijn ter hoogte van het minimum aandelenkapitaal.

Formeel gezien zal je dan altijd resterende activa moeten gaan vereffenen tenzij het eigen vermogen als totaal negatief is. (negatieve reserves)

Echter, als er geen crediteuren meer in de BV zijn dan kunnen er ook geen crediteuren benadeeld worden bij het vereffenen

van het aandelenkapitaal en wordt normaliter toch direct ontbonden zonder de vereffeningsprocedure te volgen

zoals Joost aangeeft. Het is dus een beetje afhankelijk van de historie van het bedrijf of er nog een crediteur zou kunnen opkomen (claimhistorie, mogelijke aanslagen die nog niet zijn opgelegd etc). In dit geval zal dat duidelijk geen probleem zijn.

 

 

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    11 leden, 211 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.