• 0

Starten eenmanszaak en aftrek investeringskosten

Beste Alle,

 

Ik ben nu al een paar dagen bezig om het hele forum af te zoeken naar starters en wat er wel en niet mogelijk is met aftrekkosten maar ben helaas nog niet alles tegen gekomen. Vandaar deze vraag.

 

Ik ben momenteel bezig met het opzetten van een eenmanszaak. Hiervoor maak ik een investering in de vorm van een laptop (1500,-), software pakketten (500,-) en nog enkele overige kosten (200,-)

 

Daarnaast ben ik nog studenten en heb daarmee recht op korting voor de laptop (13%)

 

* Mijn eerste vraag is. Aangezien de eenmanszaak volledig op mijn naam komt te staan, en daarmee mijn prive rekening ook tevens mijn zakelijke rekening wordt, kan ik dan de laptop op mijn naam zetten en vervolgens aangeven bij belasting voor BTW?

Dus: 1500 - 13% = 1350. 1350 aangeven bij belasting voor belasting teruggaven?

 

Ten tweede zit ik te twijfelen of ik de eenmanszaak vanaf volgende week wil starten (inschrijving bij KVK) of vanaf januari ivm boekhouding. Wat raden jullie mij aan? maakt het veel uit? Als ik het vanaf volgende week start en tevens ook de laptop aanschaf betekend het dat ik al in april 2009 mijn eerste aangifte moet doen en daarbij de laptop opgeef? Geeft dit problemen met dat ik dan nog lang niet mijn benodigde uren gedraaid heb om als eenmanszaak erkend te worden?

 

Graag jullie advies.

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Er is hier al een heleboel over geschreven, als je het niet erg vindt, ga ik de voor en nadelen niet weer allemaal herhalen.

 

Van belang is onderscheid te maken tussen omzetbelasting en inkomstenbelasting.

 

Voor de btw vraag je de betaalde btw terug. Dat zal voor de laptop 19% van 1350 euro zijn, op de factuur staat precies hoeveel dat is (afhankelijk of die 1350 inclusief of exclusief btw is, is dat 215 of 256 euro). De btw-aangifte doe je per maand, kwartaal of jaar, mede afhankelijk van je omzet (de belastingdienst zal je laten weten welke termijn geldt).

 

Voor de IB moet je de laptop en de software (als het als 1 geheel is aan te merken) activeren en kun je erover afschrijven. In principe schrijf je in 5 jaar af, als starter kun je ook versneld (willekeurig) afschrijven en waarschijnlijk kun je ook versneld afschrijven als je de spullen in 2009 koopt (ivm de kredietcrisis zal daar op korte termijn een wetsvoorstel voor komen, de exacte voorwaarden zijn dan ook nog niet bekend.

 

Ik weet niet wat je gaat doen, maar in sommige branches valt tussen kerst en oud en nieuw niets te verdienen, terwijl in andere branches dan het hele jaar wordt goedgemaakt. Lijkt me belangrijker om daaraan je beslissing op te hangen over wanneer je wil starten...

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

@ Ronaldinho.

 

Super, ontzettend bedank voor je (/jullie) feedback. De reden dat ik mijn vraag stelde is dat ik niet zeker wist of ik mijn persoonlijke aankoop (factuur wordt betaald met mijn eigen rekening) kan onderschuiven in mijn bedrijf. (Aankoop is wel voor bedrijf bedoeld). Dit was ik nog niet eerder tegen gekomen.

 

Wat betreft de kerst. ik ga niet van uit dat ik enige omzet zal maken voor de komende 2 weken. het is meer in de zin dat ik alvast wat tijd heb om het software pakket te leren kennen. De kosten voor eenmanszaak voor 2008 zijn ook niet denderend hoog dus daar zit ik niet zo mee.

 

Als ik het goed begrijp zijn de aankopen goed af te schrijven van de omzetbelasting, zelfs als ik het bedrijf volgende week start en over 2008 geen omzet draai?

 

 

Link naar reactie
  • 0

Zelf ben ik ook wat laat in het jaar gestart maar om nu half december te gaan beginnen..

Je betaald de KvK inschrijving voor een heel jaar, dus als je nu inschrijft moet je gewoon heel 2008 betalen.. dat zijn wel wat dure weekjes dan.. Zou ik dus per 1-1-2009 doen.

 

Wat je laptop betreft kan je zoals al gezegd alleen de btw opgeven, dit kan ook gewoon in 2009 zodra je zaak een feit is.

Wel de bonnen bewaren uiteraard.

Je kan alleen de btw terugvorderen indien dit op je bon staat.

Als er op je bon geen btw wordt vermeld kan je die ook niet aftrekken.

 

Zo uit mijn hoofd weet ik niet meer wat de grens was tussen kosten en investering, zoek dat verschil nog ff op.

Kosten mag je namelijk gewoon als kosteni n je boekhouding boeken en dus van je winst aftrekken. Maar vanaf een bepaald bedrag wordt het een investering, dan boek je het bij bijv. je inventaris en moet je er in 5 jaar op afschrijven.

Die afschrijving is dan wel weer een kostenpost die van je winst af gaat..

 

Succes!

 

Karen

Link naar reactie
  • 0

En dus nog even studeren op het onderscheid tussen omzetbelasting en inkomstenbelasting. Bij omzetbelasting schrijf je niet af, dat doe je in de inkomstenbelasting. Het is zeer belangrijk goed van de verschillen op de hoogte te zijn.

 

De grens kosten/bedrijfsmiddel is in beginsel 450 euro.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    12 leden, 212 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.