• 0

Waarom mislukken nieuwe producten

De NIMA examenstof kan mij precies vertellen waarom nieuwe producten het niet halen:

 

1. Onvoldoende marktanalyse

2. Product problemen

3. Ontbreken van effectieve marketinginspanning

4. Kosten hoger dan verwacht

5. Kracht of reactie van concurrentie

6. Slechte timing

 

zo, nu weet iedereen waarvoor producten mislukken ::)

HL-er van het eerste uur (& proud of it)

follow me on twitter http://www.twitter.com/dhettema

fuk spelvouten

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Beste Dortmont,

 

Ik deel je ideeen over nutteloze producten persoonlijk wel, maar zakelijk in het geheel niet. Het verschil ligt in de perceptie :

 

Een nutteloze Dieselbroek is in jouw ogen een spijkerbroek die al 60 jaar geleden gemaakt werd, waar sindsdien niets aan veranderd is en waar men een giga-prijs voor moet betalen vanwege een lullig labeltje, nietwaar ?

Als je gaat vragen aan die tieners waarom zij het kopen, dan krijg je een ander antwoord : zij kopen geen broek (en ik begin nu even te aarzelen een rotwoord te gebruiken, heb aub geduld met mij :) zij kopen een beleving, een perceptie. Hun behoefte ligt er vooral in om erkend te worden, om status te hebben, om minder onzeker te zijn. Diesel is het op een of andere manier gelukt om hun klanten het idee te geven dat zij dit alles krijgen met een Dieselbroek.

Deze broek voldoet dus aan hun bestaande behoefte. Is het daarom minder waardig als product ? Nee ! De klant beslist, nietwaar ?

 

Tuurlijk, als je puur functioneel kijkt, is het onzin. Maar kijk dan ook eens kritisch naar je eigen consumptie :

Apple : koop je die werkelijk voor de geweldige processors en bedieningsgemak, of zit er ook iets rebels in; hoor je erbij als webdesigner als je een Apple hebt ?

Auto's : betaal je echt alleen de prijs voor de goede motor, het verbruik, het stuurgemak e.d. ? Of gaat het ook hier om status, je imago als sportief/studentikoos, etc. Als het puur functioneel zou zijn, dan zou de Volvo de bestverkochte auto zijn voor veiligheid en de Toyota Prius voor verbruik. Maar dat is dus niet zo.

 

En daarom kan het gebeuren dat een technologisch superieur product de plank misslaat, omdat er niet gekeken is naar de werkelijke behoeften van de consument.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 159 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.