Het voordeel van internet is dat het (zo goed als) gratis is. Weinig (opstart)kosten, veel mogelijkheden. Echter dit is juist het punt, waarop velen zich laten misleiden. Internetmarketing is een vak opzich, die weer onderverdeeld kan worden in verschillende specialisaties zoals: google, mailing, adverteren, websiteoptimalisatie en zo nog enkelen op te noemen.
De fout die veel internetondernemingen maken, is dat er van alles wat gebeurt, maar niets goed. Deze fout heeft een dieperliggende oorzaak die gevonden kan worden in het beschrijven van de doelstelling en de missie van een internetbedrijf die veel internetondernemingen niet hebben. Omdat internet veelzijdig is, is men snel geneigd veel uit te proberen, terwijl dit een grote fout is.
Dit in tegenstelling tot een onderneming die nieuw op internet komt. Deze heeft een duidelijk doel (namelijk de markt die zij dienen ondersteunen), en wil internet hierbij gebruiken om deze markt beter te dienen. Meer waarde voor de klant (marketing les één). En wie is de klant van een internetonderneming? Iemand die gewoon surft? Iemand die je website bezoekt? Alle mensen met internet in huis? Dat is veel lastiger te bepalen. Daarom is het ook niet zo verwondelijk dat grotere bedrijven de esentie van marketing beter begrijpen, zij dienen een veel duidelijker duidelijk doel.