• 0

Openstaande facturen falliet bedrijf

Ik heb een vraag, waar ik zo 1 2 3 het antwoord niet op weet. Wellicht weet iemand hier iets?

 

Ik heb zelf een eigen bedrijfje, staat ook ingeschreven bij de KVK etc. Nu heb ik de afgelopen 3 maanden voor een bedrijf gewerkt maar niet in loondienst, ik stuurde een factuur vanuit mijn bedrijf. De werkzaamheden hadden wel wat met elkaar te maken dus ik zag daar geen problemen in.

 

Maar ja, nu 3 maanden later heb ik nog geen cent gezien en ik kreeg vandaag te horen dat het bedrijf failliet is verklaard. Ik had al een donkerbruin vermoeden, maar ja je hoopt toch het beste. Het is nog niet duidelijk of er een doorstart komt of niet.

 

Wat kan ik nu het beste doen? Afgezien van morgen de curator bellen... Nog een keer een herinnering sturen? Deurwaarder inschakelen? Het gaat toch om een paar duizend euro, dus ook teveel om geen drukte over te maken.

 

Alvast bedankt voor de tips.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 1

Je boekhouder moet terug naar school ;)

 

Als namelijk het faillissement om wat voor reden dan ook heropend wordt, heb je met het versturen van de creditnota afstand gedaan van je vordering. Egro: je hebt dan geen enkele aanspraak op bijvoorbeeld een deel van de nagekomen baten.

 

Je kunt het beste gewoon intern een boeking maken debet op de omzet. Vermeld daarbij "oninbaar".

Of dat boekhoudkundig de exact juiste weg is, weet ik niet, maar je behoudt in elk geval je rechten en de winst klopt ook.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Als het failissement wordt opgeheven wegen gebrek aan baten, dan blijven de schuldeisers aanspraak houden op hun vordering, maar dan moet de vordering wel zijn ingediend bij de curator. Als de schuldeisers een akkoord hebben bereikt met de curator over een gedeeltelijke betaling van de schuld, dan moet je daarin meegaan als schuldeiser. In jouw geval denk ik dat het laatste niet aan de orde is. In het eerst geval (opgeheven wegens gebrek aan baten) ziet het er natuurlijk niet erg rooskleurig uit. En al helemaal niet als het om een BV gaat. Maar wie weet kan een natuurlijk persoon die failliet is gegaan, later toch nog een keer wel wat bezitten waardoor verhaal alsnog mogelijk is. Maar dit zijn natuurlijk uitzonderingen. In mijn praktijk als incassobureau is het echter wel eens voorgekomen, ook bij failiette BV's, zelfs, maar dat was slechts éénmalig door de voormalig directeur onder druk te zetten met het argument dat het drukwerk was besteld terwijl de BV dat rederlijkerwijs toen niet meer kon betalen, waardoor eventueel alsnog hoofdelijke aansprakelijkheid dreigde.

 

Wat betreft het afboeken van de vordering heeft Joost gelijk. De BTW moet je apart terugvragen, het resterende bedrag kan je beter intern afboeken, en daarbij (uiteraard) de brieven van de curator bewaren (waaruit blijkt dat er geen bedrag aan de schuldeisers zal worden betaald).

www.topboekhouder.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 183 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.