• 0

Webshop budget?

Aanbevolen berichten

  • 0

Wat is een relatief goed startkapitaal voor een nieuwe webshop? Design + script is relatief goedkoop, maar SEO moet gedaan worden en inkoop en facturatiesysteem.

 

seo kan je ook zelf doen als je een beetje informatie op internet zoek.

 

Kwa inkoop valt niks zinnigs te zeggen. als je diamanten gaat verkopen heb je iets meer nodig dan als ej koekjes gaat verkopen.

 

de ene persoon start met 100 euro, kijkshop gaf aan hun eerste online shop (een waardeloze shop) een miljoen gulden uit.

 

niks over te zeggen dus met de info die je geeft.

Link naar reactie
  • 1

Wat heb je in het ondernemingsplan gerekend voor:

- bouw shop

- software shop

- beheer en onderhoud van de shop

- overige software (boekhouding, voorraadbeheer etc)

- voorraad (veel groothandels rekenen met minimale afnames)

- kantoorruimte, apparatuur etc

- marketing

- boekhouding

etc

 

Moet je hiervan gaan leven of heb je nog andere inkomsten?

Een webshop levert in het begin vaak niet genoeg op om van te leven dus dan heb je daar ook een potje voor nodig.

 

Daarnaast nog de vraag wie gaat de shop en alle software e.d. beheren?

Kan je het zelf dan hoeft het nog niet zoveel te kosten, uitbesteden kost veel geld. (

Waarbij de definitie van "veel" afhankelijk is van of je het door een student of bedrijf of. laat doen)

 

Je wilt binnen 5 dagen kunnen leveren, maar dat zegt me niets over hoeveel voorraad je moet hebben.

Als jou leverancier slechts 1 dag in de week levert zul je heel wat meer voorraad moeten hebben om aan die belofte te kunnen voldoen dan als de leverancier flexibeler is.

Zo heb ik heel bewust met verschillende leveranciers 1 vaste dag in de week afgesproken dat ze langskomen, besteld iemand op de leverdag iets wat ik niet op voorraad heb zal die klant toch moeten wachten tot de volgende week..

Uiteraard betekend dit voor mij dat ik heel veel gewoon standaard op voorraad heb.

 

Die 25.000 is leuk als je veel zelf kan en voor dat bedrag een redelijke voorraad kan kopen, daar kan ik niet over oordelen omdat ik geen idee heb wat jou inkoop kosten zijn...

 

Laat je een website bouwen en beheren door een externe partij ben je al gauw door dat bedrag heen...

 

playstations en xboxen klinkt niet als iets heel unieks in mijn ogen, dus zit je al snel ook aan marketing onkosten om jou unieke idee kenbaar te maken bij het publiek..

Link naar reactie
  • 0

Ik vind de bedragen die hier over de tafel worden gesmeten nogal genant. Wij bouwen zelf ook webshops en websites en als we van dit soort bedragen uit zouden gaan, waren we met twee sites per jaar wel klaar en kunnen we de rest van het jaar op de Bahama's bivakkeren (misschien geen gek idee ???)

 

Ik weet niet hoe jullie aan deze cijfers komen, maar dit soort bedragen zijn echt niet meer van deze tijd. Misschien vroeger, toen er nog niet zoveel concurrentie was in de website bouw en er maar raak kon worden gevraagd. In die tijd heb ik zelf ook eens een offerte gevraagd en de ene kwam beneden de € 25.000 zijn bed niet uit, terwijl de andere voor € 5000 vrolijk aan de slag ging en dat waren geen studenten..

 

Bovendien kan er nu gebruik worden gemaakt van diverse open source pakketten, waardoor de kosten van software 0 zijn, tenzij er aanpassingen nodig zijn. Mijn advies: omschrijf goed wat je wilt en vraag eens wat offertes aan op http://www.freelance.nl

Link naar reactie
  • 1

Cath

 

Bouw jij voor 20k even de sites van Bol.com / Wehkamp / etc. , zullen ze zeker op prijs stellen, scheelt ze namelijk weer enkele tonnen.

 

Je weet net zo goed als ik dat 25000 een heel behoorlijk budget is voor een basic site met basic functionaliteit, en ook voor een uitgebreidere webshop, SEO het eerste jaar etc. afhankeklijk van je wensen

 

Maar ga me nu niet generaliserend zeggen dat het een genant bedrag is voor ieder type webshop incl. iedere klantspecifieke functionaliteit. Da's net ff te makkelijk, waardoor je bericht meer op verkapte reclame voor jezelf lijkt.

 

voorbeeldje? wat kost bij jou het ontwerp van een pagina (dus alleen het ontwerp zonder achterliggende shop) waarbij de usability is getest en geoptimaliseerd is met een groep van minimaal 50 proefpersonen die zich in mijn doelgroep bevinden, waarbij 3 testseries gepland zijn, en de presentatie van de testresultaten richting ondergetekende

 

Frans

Link naar reactie
  • 0

Cath

 

Bouw jij voor 20k even de sites van Bol.com / Wehkamp / etc. , zullen ze zeker op prijs stellen, scheelt ze namelijk weer enkele tonnen.

 

Je weet net zo goed als ik dat 25000 een heel behoorlijk budget is voor een basic site met basic functionaliteit, en ook voor een uitgebreidere webshop, SEO het eerste jaar etc. afhankeklijk van je wensen

 

Maar ga me nu niet generaliserend zeggen dat het een genant bedrag is voor ieder type webshop incl. iedere klantspecifieke functionaliteit. Da's net ff te makkelijk, waardoor je bericht meer op verkapte reclame voor jezelf lijkt.

 

voorbeeldje? wat kost bij jou het ontwerp van een pagina (dus alleen het ontwerp zonder achterliggende shop) waarbij de usability is getest en geoptimaliseerd is met een groep van minimaal 50 proefpersonen die zich in mijn doelgroep bevinden, waarbij 3 testseries gepland zijn, en de presentatie van de testresultaten richting ondergetekende

 

Frans

 

Tsja, de vraag van de ts komt op mij niet over als dat hij wil starten met een site als wehkamp of bol. Het gaat hier volgens mij om iemand die een webshop wil beginnen voor een naar eigen zeggen uniek product en dus niet om het omzetten van een enorme catalogus. Het is mij ook niet duidelijk hoe je de usability kunt testen en optimaliseren zonder achterliggende shop. Bovendien is dit niet de vraag van de ts. Maar als je daar belangstelling voor hebt, mag je mij best een pm sturen en dan doen we graag een offerte..

Link naar reactie
  • 1

Cath: wat Frans bedoelt is dat je erg generaliseert door te stellen dat 25k onrealistisch hoog is. Voor een standaard OS shop met eigen layout en iDeal-koppeling wellicht wel, maar je hebt shops in alle soorten en maten.

 

Wanneer je naar een grote, bekende webontwikkelaar gaat en echt iets unieks wilt laten ontwikkelen, of wanneer je meer wilt dan een standaard webshop zoals er honderdduizenden zijn, of wanneer je mooie simulaties of video's van je producten wilt laten ontwikkelen, of een volledig geautomatiseerde back-end en orderafhandeling, of volledig per gebruiker dynamisch wilt kunnen personaliseren... Allemaal redenen waarbij de bedragen gemakkelijk boven 25k komen te liggen. Het ligt er maar net aan wat je zoekt (maar dat had ik al eerder geconcludeerd).

Link naar reactie
  • 0

Mag ik je dan even aan je eerste reactie hier herinneren?

 

Als je minder dan 100.000 te besteden hebt zou ik er niet eens aan beginnen.

 

Ik stel niet dat 25k per definitie onrealistisch hoog is, maar ik vind het genant dat er zo maar dit soort bedragen geroepen worden, zonder dat duidelijk is wat de ts op het oog heeft. Bovendien moet je je afvragen of je dat soort invensteringen er ooit weer uit haalt. Het is geen automatisme dat als je maar naar een groot bureau gaat en veel geld uitgeeft aan je site en aan seo, je succes zult hebben. Andersom is het ook niet zo dat als je met een klein budget begint, je nooit succes zult hebben. Daarom wilde ik ook graag de andere kant belichten. Er is dus geen zinnig woord over te zeggen, vandaar ook mijn advies aan de ts om eerst goed op een rij te zetten wat hij wil en daarna offertes te vragen.

Link naar reactie
  • 0

Mag ik je dan even aan je eerste reactie hier herinneren?

 

Als je minder dan 100.000 te besteden hebt zou ik er niet eens aan beginnen.

 

Ik stel niet dat 25k per definitie onrealistisch hoog is, maar ik vind het genant dat er zo maar dit soort bedragen geroepen worden, zonder dat duidelijk is wat de ts op het oog heeft. Bovendien moet je je afvragen of je dat soort invensteringen er ooit weer uit haalt. Het is geen automatisme dat als je maar naar een groot bureau gaat en veel geld uitgeeft aan je site en aan seo, je succes zult hebben. Andersom is het ook niet zo dat als je met een klein budget begint, je nooit succes zult hebben. Daarom wilde ik ook graag de andere kant belichten. Er is dus geen zinnig woord over te zeggen, vandaar ook mijn advies aan de ts om eerst goed op een rij te zetten wat hij wil en daarna offertes te vragen.

 

Merk even een vorm van cynisme op in de quote van Jeroen die je aanhaalt. (zie ook zijn vervolgpost : Antwoord #4 Gepost op: 22 december 2008, 22:35 )

Je laatste twee vetgedrukt zinnen ben ik het 100% mee eens, maar dat is een beetje in tegenspraak met je vorige post, vandaar mijn reactie

 

Je aanbod in een eerdere post om een offerte te maken is vriendelijk, maar om eerlijk te zijn (ja het is echt waar) heb ik de opdrachten vandaag de deur uitgedaan. Daarover in diverse topic volgend jaar wellicht meer.

 

tenslotte:

Het is mij ook niet duidelijk hoe je de usability kunt testen en optimaliseren zonder achterliggende shop

Kan wel hoor, maar bedoelde meer de prijs voor genoemde werkzaamheden zonder even de prijs voor de shop+back-end oplossingen etc. hierin mee te nemen, om te illustreren dat je het zo gek kunt maken als je zelf wilt

Frans

Link naar reactie
  • 0

Wat men hier lijkt te vergeten is dat een webshop veel meer is dan alleen maar een website.

 

Die 25.000 kan heel redelijk zijn, maar dat hoeft niet.

En dan heb ik het vooral over alle bijkomende kosten en nog niet eens de site zelf!

Een webshop heb je al vanaf 0,- tot enkele tonnen ja natuurlijk.

Een gewone gemiddelde shop kan je als je verstand hebt van sites programmeren of open source gratis in elkaar zetten dus dat hoeft het geld echt niet te zijn.

 

Voor een goed budget moet de topic starter gewoon ff alle kosten netjes op een rij zetten en dus niet alleen de shop maar ook de voorraad die hij denkt nodig te hebben (dat zal het grootste bedrag zijn) en alle andere dingen die bij het opstarten van een bedrijf komen kijken.

Ik neem aan dat hij heel best zelf kan inschatten of hij zelf een shop kan maken, goedkoop via software kan ontwikkelen of alles moet laten doen. Als hij kiest voor het laten bouwen kan je daar ongetwijfeld mooie offertes voor krijgen bij de diverse aanbieders.

 

Maar vergeet niet, de shop is slechts je winkelpand.. daarmee heb je nog geen winkel!

 

Karen

 

Link naar reactie
  • 0

Allereerst allen bedankt voor het reageren mooi om die discussies te zien :)

 

Ik heb een OSC webshop die aangepast is naar mijn wensen, de layout kost rond de 500 a 1000 en wordt gelukkig voor een vriendenprijs gerealiseerd. Daarbij zijn de kosten voor facturatie/boekhouding laag want het is een boekhouder in het buitenland (wel nederlander). Het budget kan gelukkig omlaag worden geschroefed naar ~5K aangezien ik in het begin niet veel voorraad zal hebben en inderdaad afspraken zal maken met groothandels over levertijden. Daarbij werk ik gewoon fulltime nog en kan mijn partner bijspringen mocht het in de toekomst druk worden.

Link naar reactie
  • 0

Even wat ervaringsgetallen:

 

- Een van onze succesvolle klanten is begonnen met een startkapitaal van zo'n 1500 Euro. Een eenvoudige shop, weinig voorraad en de rest werd in marketing gepompt. Alle winsten in het eerste jaar vervolgens ook. Hij heeft inmiddels een omzet van 900.000 Euro per jaar (en een redelijke winstmarge).

 

- Maar er zijn ook klanten die starten met een kapitaal van 50.000 Euro en vervolgens een vergelijkbare omzet genereren.

 

Kortom: wees slim, creatief en toon een tomeloze inzet. Dan kan je met die besproken 25.000 euro echt wel iets moois opbouwen. Mijn advies is, om zoveel mogelijk van dat budget in te zetten voor webmarketing.

 

Wellicht ben je geinteresseerd in onze gratis workshop met als thema succesvol een webwinkel starten: http://www.one-stop-webshop.nl/site/formulier/workshop-webshop-beginnen.html?

Link naar reactie
  • 0

Hoi,

 

BTW op een andere rekening zetten? Dat hangt er vanaf of je gedisciplineerd genoeg bent ;-))

Uiteraard maakt het niet uit of je geld apart zet, wellicht vindt je het voor jezelf overzichtelijker. In de 11 jaar dat ik ondernemer ben heb ik dat niet nodig gevonden.

 

Succes!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    11 leden, 236 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.