• 0

Privé bankrekening zakelijk gebruikt: hoe werkt dat?

Op het risico af dat ik alleen te horen krijg "Dan had je ook meteen een zakelijke rekening moeten openen" en/of "Vraag advies aan een boekhouder"...ga ik toch maar even met de billen bloot. Dit jaar een onderneming gestart, o.a. na hier rondgehangen te hebben, en eigenlijk gaat het prima. Gewoon een emz die facturen stuurt, en aan de andere kant alleen wat vervoers/telefoon/internetkosten maakt en af en toe wat inventaris aanschaft..boekhoudkundig geen rocketscience dacht ik.

 

Gelukkig ben ik in het ondernemen zelf voortvarender geweest dan in mijn bankbezoek, want onder het mom van 'eerst maar eens kijken hoe het gaat' aanvankelijk besloten om kosten en inkomsten gewoon via mijn (prive) betaalrekening te doen. Daarbij speelde ook mee de manier waarop banken het fenomeen Zakelijke Rekening weten te pushen als een ding met allemaal 'faciliteiten' die ik met mijn soort 'simpel' bedrijfje helemaal niet nodig heb: incasso's, betaalsystemen, krediet, ik hoef het allemaal niet..En ik redeneerde: uiteindelijk word ik toch als prive-persoon aangeslagen voor IB. Je hele emz -balans/administratie is toch vooral een papieren aangelegenheid van wat je als zakelijk bestempelt en wat niet. Eigenlijk maakt het voor een emz-houder in wezen weinig uit waar je geld precies staat.

 

Maar..nu ik er na een slome start een toch best geslaagd ondernemingsjaar op heb zitten kom ik er pas achter dat mijn eerst zo praktisch lijkende maandelijkse declaraties aan de emz wat lastiger beginnen te worden nu er voor je jaarsluiting ook een balans bij komt kijken waar je bankrekeningen op 'moet' zetten. Maarja...nu heb ik dus alleen mijn prive-rekening..waarvan ik uiteraard via mijn omzet/kosten-btw-admin wel precies weet wat er zakelijk mee betaald is en wat er nog aan inkomsten op staat die ik nog niet heb opgemaakt. Nu wordt er in de marge van de topics hier af en toe wel gezegd dat je dan je zakelijke geldverkeer kunt(/moet ?) extraheren van je prive-rekening. Nu is mijn vraag: hoe pak je dat aan? In 2009 wil ik overigens zeker een aparte rekening nemen, maar over 2008 moet ik het nog wel oplossen eerst. Uitleg of tips over het 'extraheren' worden zeer gewaardeerd!

 

titel aangepast, mod

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

20 antwoorden op deze vraag

  • 0

Wat dacht je van 0 euro?

 

De betalingen en inkomsten boek je verder elke keer als ze worden uitgegeven of binnen komen weg tegen je prive opname en stortingen. Wel al je bankafschriften bewaren als bedrijfsadministratie om problemen met de belastingdienst later te voorkomen. Daarnaast zeker zo snel mogelijk een bedrijfsrekening openen om het in het vervolg uit elkaar te houden. Faciliteiten als incasso's, betaalsystemen en krediet krijg je als startende ondernemer echt niet zomaar er bij, daar moet je echt moeite voor doen hoor :).

Link naar reactie
  • 0

Dank voor je feedback Maarten. ik begrijp wel de strekking van je 'nul euro' maar betekent je antwoord dat er helemaal geen bankrekening op de balans _hoeft_ te staan? Maar wat ik niet aanwend voor uitgaven en dus tot eigen vermogen gaat behoren, moet toch ook 'ergens blijven'? In kas heb ik het niet, dat staat dus op die (prive)rekening.

 

En dat een mod het woord 'extraheren' uit mijn topictitel heeft gehaald, moet ik daaruit ook afleiden dat ik dat extraheer-verhaal helemaal niet hoef uit te zoeken? Ik dacht dat toch paar keer te zijn tegengekomen als noodzakelijke stap bij gemengd gebruikte rekening..?

 

( Sorry overigens aan diezelfde mod: ik zie achteraf dat mijn vraag beter had gepast in 'administratie' dan in 'fiscale zaken'. )

Link naar reactie
  • 0

Dank voor je feedback Maarten. ik begrijp wel de strekking van je 'nul euro' maar betekent je antwoord dat er helemaal geen bankrekening op de balans _hoeft_ te staan? Maar wat ik niet aanwend voor uitgaven en dus tot eigen vermogen gaat behoren, moet toch ook 'ergens blijven'? In kas heb ik het niet, dat staat dus op die (prive)rekening.

 

Hoeveel je opneemt uit je eenmanszaak mag je helemaal zelf weten, zoals je zelf al schrijft maakt het voor de belasting verder niet uit, je winst blijkt uit je boekhouding niet uit het saldo van je bankrekening. Het is dus geen probleem als het saldo van je zakelijke bankrekening toevallig nul is.

Link naar reactie
  • 0

In kas heb ik het niet, dat staat dus op die (prive)rekening.

Hoeveel je opneemt uit je eenmanszaak mag je helemaal zelf weten, zoals je zelf al schrijft maakt het voor de belasting verder niet uit, je winst blijkt uit je boekhouding niet uit het saldo van je bankrekening. Het is dus geen probleem als het saldo van je zakelijke bankrekening toevallig nul is.

 

Ik snap het nog niet helemaal toch. Misschien bedoel je er niks mee maar je schrijft nu toch 'zakelijke'..terwijl het resterende ev dus op een prive-rekening staat tussen overig prive-verkeer. Die 'zakelijke rekening' is dus een virtuele zeg maar, als je er een hebt verschijnt hij op je balans, mijn vraag is dan hoe verschijnt die prive-rekening daarop, ervanuitgaand dat mijn eindsaldo van het jaar niet nul is maar in eigen vermogen resulteert. Handig immers voor je FOR-dotatie bijvoorbeeld...

Link naar reactie
  • 0

Zo zie je hoe rommelig de boekhouding wordt als je zakelijk en prive niet strikt gescheiden houdt.

 

Wat Maarten (denk ik) bedoelt is dat het 'virtuele' banksaldo van je EMZ nu volledig als prive opname (eigen vermogen) in je boeklhouding dient te worden verantwoord. Immers, alle winst en geldoverschot van de EMZ heb je al prive ontvangen. Je hoeft dus geen virtueel banksaldo in je balans te laten zien, want er is geen zakelijke bankrekening.

 

Je doet er goed aan om zsm een zakelijke rekening te openen. Dit zal eea een stuk vergemakkelijken.

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Wat Maarten (denk ik) bedoelt is dat het 'virtuele' banksaldo van je EMZ nu volledig als prive opname (eigen vermogen) in je boeklhouding dient te worden verantwoord. Immers, alle winst en geldoverschot van de EMZ heb je al prive ontvangen. Je hoeft dus geen virtueel banksaldo in je balans te laten zien, want er is geen zakelijke bankrekening.

 

Dus..eigen vermogen kan ook zonder bankrekening op te voeren gewoon op je balans (be)staan als (het overschot na) prive-opname(s) ? En/of kan/moet EV zelfs een prive-opname _zijn_? Sorry als ik voor een kenner een vreemde of dezelfde vraag lijk te stellen maar ik heb in elk geval als niet-expert het idee dat alle antwoorden net niet zijn wat ik bedoel/vraag ;)

 

Dank voor de hulp! Dat ik er verstandig aan doe dit in mijn tweede jaar met een aparte rekening aan te pakken is me geheel duidelijk!

Link naar reactie
  • 1

Ja dat kan. EV is in feite het saldo van je winst in het boekjaar waar je geen andere bestemming voor hebt (+ het beginsaldo op de balans op 1/1, even uitgaande van een winstsituatie). In jouw geval dus, als je in 2008 bent gestart met EV = 0 is het saldo van je EV de gerealiseerde winst -/- het saldo van de privé opnamen en stortingen. Heb je bijvoorbeeld 30.000 winst gemaakt en hiervan 20.000 opgenomen voor privé dan is het saldo van je EV 10.000 aan het eind van het boekjaar. EV staat dus los van het saldo op een bankrekening. De totale activa en passiva dienen uiteraard wel in balans te zijn.

maak eens een buiteling:

www.saltoadvies.nl

Link naar reactie
  • 0

Dankje Stien. In combinatie met Maarten en Alex' eerdere antwoorden is het me nu helemaal duidelijk! Ik blijf stiekem wel benieuwd wat dat hele 'extraheren' dan precies inhoudt maar ben ook allang blij dat ik het op deze manier ook kan fixen voor het afgelopen jaar.

 

Als gezegd wil ik het vanaf 2009 netter doen, ik had bedacht om een oude niet meer gebruikte rekening hiervoor leeg te halen (van wat daar nog aan slapende renteprut op staat) en die vanaf nu als zakelijke rekening te gebruiken. Is dat volgens de ervaringsexperts hier OK of moet je per se een nieuwe rekening openen ?

Link naar reactie
  • 0

ik had bedacht om een oude niet meer gebruikte rekening hiervoor leeg te halen (van wat daar nog aan slapende renteprut op staat) en die vanaf nu als zakelijke rekening te gebruiken. Is dat volgens de ervaringsexperts hier OK of moet je per se een nieuwe rekening openen ?

 

Ik zou je aanraden om een rekening te gebruiken die op naam van jouw EMZ staat. Als die ongebruikte rekening een prive rekening is, dan zou ik je niet adviseren om deze te gebruiken. Naar je debiteuren toe is het ook netter dat ze geld overmaken naar een rekeningnummer dat dezelfde naam draagt als jouw bedrijf. Ze ontvangen ten slotte ook facturen onder die naam.

 

Link naar reactie
  • 0

Kan ook gewoon op een privé-rekening, daar betalen ze nu immers ook op.

 

Voor je boekhouding kun je nog steeds een splitsing van je bankrekening aanhouden in zakelijk en privé, ondanks dat het op 1 rekening staat. Wel handig om daar ook een onderbouwing van te hebben waarom dat bedrag zakelijk is, dus met welk doel je het in de onderneming nodig hebt (je zult ongetwijfelt nog wel wat rekeningen moeten betalen, etc.)

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Is het ook mogelijk/gebruikelijk om een "rekening courant" rekening met jezelf in de boekhouding op te nemen waarop je het saldo van prive-bedragen die op zakelijke rekeningen staan (en vice versa) kan corrigeren? Ik gebruik namelijk wel een aparte rekening voor mijn onderneming maar er staat ook wel eens prive-geld op en er staat ook wel eens zakelijk geld op een andere (prive)-rekening.

Link naar reactie
  • 0

Is het ook mogelijk/gebruikelijk om een "rekening courant" rekening met jezelf in de boekhouding op te nemen waarop je het saldo van prive-bedragen die op zakelijke rekeningen staan (en vice versa) kan corrigeren? Ik gebruik namelijk wel een aparte rekening voor mijn onderneming maar er staat ook wel eens prive-geld op en er staat ook wel eens zakelijk geld op een andere (prive)-rekening.

 

Waarom moeilijk doen als het gemakkelijker kan. Boek de mutaties gewoon via memoriaal. Succes

ROVé Administratie en Advies voor verantwoord boekhouden, bezoek eens www.rovened.nl.

Wordt Nederland te klein voor ondernemers, kijk eens op www.indoned.com

Link naar reactie
  • 0

Waarom moeilijk doen als het gemakkelijker kan. Boek de mutaties gewoon via memoriaal. Succes

 

Memoriaal is een dagboek, geen grootboekrekening.

 

Je kunt prive stortingen en opnamen op je zakelijke rekening gewoon boeken op inderdaad een rekening courant

rekening in jouw grootboek. Bij eenmanszaken is het gebruikelijk om stortingen en opnamen op twee aparte rekeningen te boeken: privé stortingen en privé opnames Het saldo van deze rekeningen behoort toe aan het eigen vermogen van de EMZ.

 

Voorbeeld prive storting op zakelijke rekening:

 

Bank

a\ privé stortingen

 

Voorbeeld betaling zakelijke nota met privé bankpas (dus ook een storting!)

 

Crediteuren

a\ privé stortingen

 

Voor opnames geldt het omgekeerde.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Precies dezelfde problematiek gehad als topic opener. Ik heb het opgelost door mijn tweede priverekening (die ik niet gebruikte) meteen in het begin als zakelijk te zien. Van deze rekening lopen alle zakelijke posten + de overboeking naar prive.

 

Het enige minpuntje is dat facturen op naam worden betaald en niet op die van de zaak (als dit mijn kosten bespaart, so be it)

 

Dit werkt voor een emz perfect

Link naar reactie
  • 0

 

Je kunt prive stortingen en opnamen op je zakelijke rekening gewoon boeken op inderdaad een rekening courant

rekening in jouw grootboek. Bij eenmanszaken is het gebruikelijk om stortingen en opnamen op twee aparte rekeningen te boeken: privé stortingen en privé opnames Het saldo van deze rekeningen behoort toe aan het eigen vermogen van de EMZ.

 

Voorbeeld prive storting op zakelijke rekening:

 

Bank

a\ privé stortingen

 

Voorbeeld betaling zakelijke nota met privé bankpas (dus ook een storting!)

 

Crediteuren

a\ privé stortingen

 

Voor opnames geldt het omgekeerde.

 

Bedankt, maar ik begrijp het nog niet helemaal. Is er ergens een eenvoudig voorbeeld van een rekeningschema voor eenmanszaken?

Link naar reactie
  • 0

Waarom moeilijk doen als het gemakkelijker kan. Boek de mutaties gewoon via memoriaal. Succes

 

Memoriaal is een dagboek, geen grootboekrekening.

 

Je kunt prive stortingen en opnamen op je zakelijke rekening gewoon boeken op inderdaad een rekening courant

rekening in jouw grootboek. Bij eenmanszaken is het gebruikelijk om stortingen en opnamen op twee aparte rekeningen te boeken: privé stortingen en privé opnames Het saldo van deze rekeningen behoort toe aan het eigen vermogen van de EMZ.

 

Voorbeeld prive storting op zakelijke rekening:

 

Bank

a\ privé stortingen

 

Voorbeeld betaling zakelijke nota met privé bankpas (dus ook een storting!)

 

Crediteuren

a\ privé stortingen

 

Voor opnames geldt het omgekeerde.

 

 

 

En via welk dagboek boek je deze mutaties dan??

maak eens een buiteling:

www.saltoadvies.nl

Link naar reactie
  • 0

Bedankt, maar ik begrijp het nog niet helemaal. Is er ergens een eenvoudig voorbeeld van een rekeningschema voor eenmanszaken?

 

Een rekeningschema zal je niet veel verder helpen als je je niet eerst verdiept in tenminste de basisprincipes van het boekhouden.

 

Om je op weg te helpen:

 

Je balans geeft je bezittingen en schulden weer. Het saldo ervan is je eigen vermogen.

Jouw bezittingen staan debet op de balans, je schulden en eigen vermogen credit.

Als je bezittingen toenemen boek je deze debet, als ze afnemen boek je ze credit.

Als je schulden toenemen, boek je ze credit en als ze afnemen boek je ze debet.

 

Dus als je privë een storting doet op je zakelijke bankrekening gebeurt het volgende:

Je banksaldo (= bezitting) neemt toe, dus deze boek je debet.

Je eigen vermogen (staat credit op de balans) neemt toe omdat je meer op de bank hebt staan dus deze boek je credit.

 

Bij een BV is het weer net ff anders maar dat is hier niet van toepassing.

 

 

Link naar reactie
  • 0

 

En via welk dagboek boek je deze mutaties dan??

 

De eerste mutatie boek je via het bankboek. Veel boekhoudpakketten staan het niet toe om bankmutaties te boeken

buiten het bankboek om, dus (als het goede software is) dwingt het je om de eerste mtuatie via het bankboek te boeken.

 

De tweede mutatie boek je in principe via het dagboek memoriaal. Het memoriaal gebruik je normaliter voor alle

overige journalen die niet in de andere dagboeken passen. Veelal zijn dit eindejaarsjournaalposten zoals

mutaties van voorzieningen, renteberekening over rekening courant maar je kan het ook gebruiken om bijv

debet en creditnota's tegen elkaar af te letteren etc.

 

Er is echter niet één weg die hier naar Rome leidt. Het gaat er aan het einde van de rit om dat je je vorderingen, schuldposities en je omzet juist en volledig hebt verantwoord en de kosten aan de juiste perioden hebt toegerekend. Als je dat op een andere manier bereikt dan de manier zoals ik hierboven omschreven heb dan zal niemand ernaar kraaien, ook de belastingdienst niet. Die laatste zal wel eisen dat je boekhouding controleerbaar is, dus het is wel zo netjes om je memoriaalboekingen te onderbouwen met stukken. Voor het onderhavige voorbeeld zou je bijvoorbeeld een kopie afschrift van je prive bankrekening kunnen gebruiken als document en er een boekstuknummer+dagboekreferentie op kunnen zetten.

Link naar reactie
  • 0

Domme vraag wellicht, maar aan welke kant van de balans staan de rekeningen privé stortingen en privé opnames dan?

 

Die vallen onder het "kopje" kapitaal, oftwel eigen vermogen, dus credit...

 

Zoals al hierboven door iemand aangegeven maakt het de belastingdienst geen biet uit of je je zakelijke transacties via een zakelijke of een privérekening laat lopen. Sterker nog, veel kleine zelfstandigen die ik ken gebruiken maar 1 (prive)rekening voor zowel zakelijke als persoonlijke inkomsten en uitgaven. Belangrijk is dat je wel alles kunt onderbouwen natuurlijk! En overzichtelijk wordt het er ook niet van (de nachtmerrie van elke boekhouder als er veel persoonlijke pinbetalingen op gebeuren en alles ingeboekt moet worden!). Privébetalingen en stortingen gewoon boeken op de desbetreffende grootboekrekeningen en het loopt weer glad. Dus wel eindsaldo van de rek. meenemen in je balans als liquide middelen. Het enige dat de fiscus niet leuk vindt is als je onredelijk veel vermogen op die rekening hebt staan aan het eind van het boekjaar (wat je normaal gesproken op een privé(spaar)rekening zou zetten) waardoor je eigen vermogen ten onrechte hoger is en waardoor je bijvoorbeeld in aanmerking komt voor dotering aan je FOR (Fiscale Oudedagsreserve) terwijl je dat in een "normale" situatie niet had kunnen doen. Dus (spaar)rekening er bij openen is een idee. Wat verder een probleem kan zijn is dat wanneer de naamstelling van je bedrijf anders is dan je eigen naam het wat lastiger wordt met overboeken van zakelijke transacties. Privérekeningen zijn wel veel goedkoper dan een zakelijke!

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 220 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.