• 0

naderend faillissement

Hallo allemaal,

Ik heb sinds januari 2006 een EMZ en dat ging tot afgelopen jaar allemaal zoals gepland.

Toen kreeg ik de briljante ingeving om een VOF te beginnen met een “vriend” die ook een EMZ heeft in dezelfde branche.

Om een lang verhaal kort te maken.

Er kwamen een hoop verborgen schulden uit zijn bedrijf en hij heeft op een gegeven moment een aardig bedrag uit de VOF opgenomen om die schuld te kunnen betalen, waardoor de VOF in de problemen kwam en daarmee ook ik.

Ik heb daar na een half jaar een punt achter gezet en ben weer verder gegaan als EMZ.

 

Ik hoef geen commentaar dat ik dat eerst allemaal had moeten uitzoeken, voordat ik in zee ging met hem, daar ben ik nu wel achter. ;D

Ik heb het nog 4 maanden geprobeerd, maar ik kom er niet meer uit.

Het besluit is nu wel genomen om te stoppen.

Ik kan in loondienst bij een ex personeelslid, die ik toen geholpen heb met zijn bedrijf opzetten.

Ik ben getrouwd op huwelijkse voorwaarden en heb een particulier huurhuis.

Mijn vrouw heeft sinds een aantal maanden ook een eigen bedrijf in de vorm van een holding met 2 werkmaatschappijen.

 

Dat is al een aardig lang verhaal, maar hoop dat het al wat verduidelijkt. :)

Ik zit met een aantal vragen die ik niet goed beantwoord krijg.

Ik probeer ze hier zo duidelijk en uitgebreid mogelijk te stellen, zodat het makkelijker word om er een antwoord op te krijgen.

 

1.   Moet ik zelf mijn faillissement aanvragen of moet ik wachten tot 1 van de schuldeisers dat doet.

 

2.   In hoeverre kunnen ze mijn huis leeg halen, sommige spullen heeft mijn vrouw gekocht en sommige spullen zijn van mij. Maar er is niet goed aan te tonen wat van wie is.

 

3.   Mocht het tot schuldsanering komen, kunnen ze mij dan dwingen om uit mijn huis te gaan, omdat het particuliere huur is, ondanks dat mijn vrouw het wel kan betalen.

 

4.   Ik heb gelezen dat in sommige gevallen zelfs huwelijkse voorwaarden niks meer voorstellen en dat ze dat gewoon zien als gemeenschap van goederen. Zo ja, wat zijn dan de gevolgen voor haar bedrijf.

 

Alvast bedankt voor de reacties

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Een faillisement kun je zelf aanvragen, of kunnen de schuldeisers aanvragen. Een faillisement is niet altijd nodig, het beste is meestal om in onderling overleg met je schuldeisers er uit komen. Een schuldsanering is overigens wat anders dan een faillisement, bij een schuldsanering ga je juist niet failliet. Om dat tot een goed einde te brengen kun je het beste een professional als bijvoorbeeld Ruben inschakelen.

 

Huwelijkse voorwaarden stellen wel wat voor, maar zijn niet altijd een vangnet. De huwelijke voorwaarden zijn niet meer dan een overeenkomst tussen jou en je partner, waarin je bijvoorbeeld het bezit en inkomen van beide hebt vastgelegd. Wat hierin staat is erg belangrijk voor de beantwoording van je vragen, lees deze goed.

 

Wat ik me bij het lezen van je verhaal wel gelijk af vraag is waarom je je zakenpartner niet aansprakelijk stelt voor het bedrag wat hij 'zomaar' uit de VOF heeft gehaald.

 

Schakel echt iemand met verstand van zaken in, dat kan je veel rotzooi besparen.

 

Link naar reactie
  • 0

Het maakt een groot verschil of je van plan bent te stoppen en een baan te zoeken of dat je probeert de vicieuze cirkel te doorbreken, een oplossing te vinden voor je huidige situatie en met hard werken (dat wel) jezelf een nieuwe kans te geven in het ondernemerschap.

 

Dat je schulden hebt die je nu even niet kunt overzien hoeft niet te betekenen dat je moet stoppen. Als je geen zin meer hebt in je bedrijf is dat andere koek. Ga er nog even goed voor zitten en bedenk waarom je nu eigenlijk wilt stoppen. En trek daarna je plan.

Link naar reactie
  • 0

Hartelijk dank voor de snelle reacties tot nu toe.

 

Uiteraard ben ik bezig tegen mijn zakenpartner, maar van een kale kip kan je niet plukken en aangezien de schuldeisers uit de vof (voornamelijk belastingdienst) het bij hem niet kunnen halen komen ze volledig bij mij terecht.

 

Doorgaan met het bedrijf om eruit te komen zou ik wel willen, maar ik ben mijn opdrachtgevers kwijt, mede door de kredietcrisis. Zit in de transport sector.

Ben ook met een financieel adviseur aan het praten, maar zo in het weekend ga je nadenken en het internet afstruinen en kom je met vragen te zitten die je eigenlijk gelijk wil weten, vandaar ook dat ik ze hier op het forum heb gezet.

 

Ik heb het daar van de week ook wel over met mensen die er verstand van hebben, maar als je een brandende vraag hebt is het lekker als je al enigszins een bevredigend antwoord kan krijgen.

 

Daarbij komt dat ik me nog niet zo heel druk maak, maar vooral de vrouw des huizes ivm haar bedrijf.

 

Alvast bedankt

 

Link naar reactie
  • 0

1. Moet ik zelf mijn faillissement aanvragen of moet ik wachten tot 1 van de schuldeisers dat doet.

 

Een faillissement is geen oplossing voor je problemen. Als de rechter je faillissement uitspreekt wordt er een curator benoemd. De curator gaat dan bekijken hoe groot de schulden en hoe groot de bezittingen zijn. Van de opbrengst mag de curator eerst zijn kosten afhalen en vervolgens zal hij het resterende gedeelte onder de schuldeisers verdelen, indien er verder geen inkomsten zijn te verwachten zal de curator op een gegeven moment het faillissement opheffen wegens gebrek aan baten. Dit lijkt mooi, maar is het zeker niet. De schuldeisers mogen je dan weer opnieuw benaderen/dagvaarden om het resterende gedeelte betaald te krijgen.

 

2. In hoeverre kunnen ze mijn huis leeg halen, sommige spullen heeft mijn vrouw gekocht en sommige spullen zijn van mij. Maar er is niet goed aan te tonen wat van wie is.

 

In de praktijk blijkt tweedehands huisraad weinig op te leveren dus hier hoef je in eerste instantie niet voor te vrezen. Een veiling van huisraad organiseren kost namelijk meer dan het oplevert. Spullen die aantoonbaar van je vrouw zijn daar kunnen schuldeisers niet aankomen.

 

3. Mocht het tot schuldsanering komen, kunnen ze mij dan dwingen om uit mijn huis te gaan, omdat het particuliere huur is, ondanks dat mijn vrouw het wel kan betalen.

 

Bij een schuldsanering moet je je maximaal inzetten om zoveel mogelijk aan te bieden aan de schuldeisers. Als je in een te dure woning woont dan kan deze te dure woning een struikelblok zijn voor een succesvolle schuldsanering.

 

4. Ik heb gelezen dat in sommige gevallen zelfs huwelijkse voorwaarden niks meer voorstellen en dat ze dat gewoon zien als gemeenschap van goederen. Zo ja, wat zijn dan de gevolgen voor haar bedrijf.

 

Hoe langer je getrouwd bent, hoe langer je samen in het huwelijk gezamenlijke goederen opbouwt. Het bedrijf van je vrouw staat helemaal los van jou en daar kunnen schuldeisers niet aankomen. Bij huwelijkse voorwaarden is het dus verstandig om 1 x per 5 jaar bij de notaris te verrekenen. Dan kan je via de notaris vastleggen wat van wie is. Dit is niet 1 x 5 jaar nodig als je beide in loondienst werkt, maar als een van de partners risico neemt door te ondernemen is dit zeker wel verstandig.

 

Link naar reactie
  • 0

Het bedrijf van je vrouw staat helemaal los van jou en daar kunnen schuldeisers niet aankomen. Bij huwelijkse voorwaarden is het dus verstandig om 1 x per 5 jaar bij de notaris te verrekenen. Dan kan je via de notaris vastleggen wat van wie is.

 

Het bedrijf van zijn vrouw bestaat slechts enkele maanden en is dus tijdens het huwelijk tot stand gekomen. Betekend dit niet automatisch dat het bedrijf ook gezamelijk bezit is?

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 73 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.