• 0

IB 2008 nu al betalen

Hi ondernemers,

 

Aankomende week gaat me boekhouder aan de slag om 2008 af te ronden. Ik las net ergens dat je de ib van 2008 ook pas in 2010 kan betalen ! Klopt dat ? Hoe doen jullie dat ? Is het verstandig om die zo snel mogelijk te betalen of is het handig om te bekijken hoeveel er in kas zit ?

 

Ik hoor het graag !

 

Grtz

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hi ondernemers,

 

Aankomende week gaat me boekhouder aan de slag om 2008 af te ronden. Ik las net ergens dat je de ib van 2008 ook pas in 2010 kan betalen ! Klopt dat ? Hoe doen jullie dat ? Is het verstandig om die zo snel mogelijk te betalen of is het handig om te bekijken hoeveel er in kas zit ?

 

Ik hoor het graag !

 

Grtz

 

Je kunt je aangifte IB over 2008 best een tijd uitstellen. Jouw boekhouder weet wel hoe lang. Stel dat je dit zou uitstellen tot eind van het jaar dan komt de aanslag dus pas in 2010.

 

Half 2009 krijg je echter wel een formulier om je voorlopige cijfers over 2008 op te geven bij de belasting. Dat formulier zou je dusdanig kunnen invullen dat je geen voorlopige aanslag krijgt en dan gaat bovenstaande weer lopen.

 

Je betaalt fors rente over wat je de belasting schuldig bent (5,5% ongeveer, dat weet iemand anders hier wel Ryan?). Hou daar in ieder geval rekening mee.

 

En als ik dan een wijze raad mag geven: als je al je inkomsten uit 2008 al binnen hebt, dan zou dat normaal gesproken betekenen dat je ook je belasting opzij gezet hebt en deze dus ook gewoon kunt betalen. Als je het bedrag hebt, dan is het vaak het veiligste om het maar gewoon te betalen. Ken genoeg ondernemers die hun belasting van het vorige jaar betalen uit de inkomsten van het huidige jaar. Als je dan ooit wilt stoppen dan loop je altijd een jaar achter en dat lijkt me vervelend.

 

Natuurlijk kan het wel eens zo uitkomen dat je het geld liever wat langer beschikbaar houdt en dan zou je dus voor bovenstaande kunnen kiezen. Als dat dan maar wel een bewuste keuze is en duidelijk is dat het geld uiteindelijk toch betaald moet worden.

Link naar reactie
  • 0

Je betaalt fors rente over wat je de belasting schuldig bent (5,5% ongeveer, dat weet iemand anders hier wel Ryan?). Hou daar in ieder geval rekening mee.

 

En als ik dan een wijze raad mag geven: als je al je inkomsten uit 2008 al binnen hebt, dan zou dat normaal gesproken betekenen dat je ook je belasting opzij gezet hebt en deze dus ook gewoon kunt betalen. Als je het bedrag hebt, dan is het vaak het veiligste om het maar gewoon te betalen. Ken genoeg ondernemers die hun belasting van het vorige jaar betalen uit de inkomsten van het huidige jaar. Als je dan ooit wilt stoppen dan loop je altijd een jaar achter en dat lijkt me vervelend.

 

Achterlopen is uiteraard onverstandig... maar toch is het rentetarief van de belastingdienst misschien wel aantrekkelijk als je anders het bedrag zou moeten lenen bij een bank oid.

Link naar reactie
  • 0

1e kwartaal 2009 is het rentetarief 4,9%. Bij IB moet je er wel rekening mee houden dat dit een privé-schuld is, die niet in mindering komt op het box 3 vermogen. Die 4,9 is dus netto, want in beginsel is er geen rente-aftrek mogelijk.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 230 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.