• 0

Investeerders in het bedrijf toelaten? Dilemma!

Beste higherlevelers,

Momenteel zit ik met mijn nieuw bedrijf voor enkele moeilijke keuzes en ik had graag de expertise en kennis van dit forum aangesproken om een meer overwogen beslissing te kunnen maken.

Alvorens in detail te treden over het dilemma waar ik voor sta, misschien best even een kleine situatieschets. Als 23-jarige (bijna 24) heb ik vorig jaar mijn studies marketing met succes afgesloten. Toen ik mijn studies begon speelde ik redelijk wat games en ben ik in het hele gaming wereldje gerold waarna ik een eigen team gestart ben dat vrij succesvol is geworden. Ongeveer halverwege mijn studies ben ik tot het inzicht gekomen dat er meer te doen was en begon het ondernemerschap te kriebelen. In mijn laatste jaar van mijn studies dan ook maar een BVBA gestart (Gamevibes - www.gamevibes.be) in België en een stage opgenomen bij een gaming magazine genaamd CHIEF waar ik instond voor events en hun strategie richting hardcore gamers.

Om even samen te vatten wat het bedrijf doet:

1. TEK9 Gaming Team

www.tek-9.org

Het team waar het allemaal mee begonnen is. Het gaat hier om een 20-tal spelers, behorende tot de top van de Benelux die we de hele wereld rondsturen om aan toernooien deel te nemen. Ze wonnen al meer dan 50,000 € aan cash prijzengeld en kwamen al in nationale en internationale media (kranten, tv, radio, ...). De voornaamste inkomsten komen uit sponsorgeld en advertenties, de website achter het team heeft immers al meer dan 28,000 leden en maandelijks 350,000 bezoeken.

2. Events

Gamevibes organiseert ook gaming events, het grootste project dat we gedaan hebben is het Antwerp eSports Festival in het Hilton te Antwerpen waar we een 50,000 € toernooi gedaan hebben met deelnemers uit 32 verschillende landen. Groot succes op alle fronten en we hielden er boven een kleine winst ook nog eens 25,000 € aan gratis materiaal aan over.

Dat is in een notendop wat het bedrijfje doet. Gedetailleerdere info kan je op onze websites vinden voor mensen die wat meer achtergrondinfo willen.

De pluspunten van het bedrijf

* jonge en dynamische groep

* snel groeiende en onderschatte markt

* toonaangevende positie binnen de Benelux

* draait nu al op break-even

* uitstekende zakelijke contacten en referenties

De minpunten van de zaak

* sterk afhankelijk van sponsors

* afhankelijk van vrijwilligerswerk

* geen loon voor mezelf

Nu het dilemma. Er is een bedrijf dat sterke interesse toont in waar we mee bezig zijn. Dit bedrijf verkoopt vooral advertenties maar wil zich ook meer met events gaan bezighouden. Ze hebben een eerste voorstel gedaan waar we momenteel nog over aan het praten zijn. Dit voorstel ziet er als volgt uit:

Ze verkopen advertenties op onze website en van deze inkomsten zou dan een loon afkunnen (parttime) voor mezelf + een parttime loon voor één van onze crewleden.

Ze willen betrokken zijn bij al onze events en de sponsors mee helpen aanleveren. De betrokken crewleden krijgen een minimale vergoeding en in ruil voor al dit nemen ze uiteraard een marge op de verkochte advertenties maar vooral 75% van alle winst op onze events.

Ergens ben ik ERG geneigd op dit aanbod in te gaan, want voor mij persoonlijk kan ik dit niet langer volhouden zonder zelf een loon te trekken. Anderzijds heb ik het gevoel dat ik misschien op lange termijn de verkeerde beslissing ga nemen.

Zijn er higherlevelers met advies?

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

• 0

Het klinkt meer als een overname dan een investering. Met een investering moet je door kunnen groeien, di drijft je slechts in de armen van één partij. Mijn gut feeling is dat als je dit als investering ziet, je uiteindelijk erg teleurgesteld zult worden want zij hebben zowel de zeggenschap als de financiële touwtjes in handen en strijken vijwel alle inkomsten op (het is maar de vraag of je dat opnieuw mag investeren bijvoorbeeld).

Je hebt één groot voordeel: zij vragen jou. Dat betekent dat je iets van waarde gecreëerd hebt. Zou je daarom niet een ander soort deal kunnen bedenken, die aansluit bij hun wensen en doelstellingen, maar die je tegelijkertijd niet afhankelijk maakt van één partij en je eigenaar van je eigen toekomst laat zijn?

• 0

Ben het eens met Jeroen. Daarnaast: je schrijft dat je break-even draait, en dat je er zelf niets aan over houdt. Dan draai je voor mijn gevoel dus niet break-even. Hooguit kost het je geen geld, en dat is iets anders. Het kost je wel tijd en dat is ook geld waard.

Misschien een idee om eens een business plan te maken over wat jij wilt met je bedrijf? Inclusief een voor jou bevredigend inkomen, en een adequate vergoeding voor je vrijwilligers? Als daaruit blijkt dat er een goed draaiend bedrijf uit kan groeien, en wat daar voor nodig is, sta je veel sterker in onderhandelingen met welke partij dan ook.

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

• 0

Bedankt alvast voor de replies.

Was nog enkele dingen vergeten te vermelden. Het bedrijf wilt geen % van de aandelen in handen hebben en als we niet tevreden zijn met de gang van zaken kunnen we ons op elk moment uit de deal terugtrekken (mits enkele kleinere voorwaarden waarschijnlijk) - de bedoeling dat ze hebben is een win-win situatie te creeren.

Qua break even is het wel zo dat ik momenteel alle kosten die ik kan op het bedrijf zet maar een echt leefloon zit er nog niet in. Hoewel ik dus geen loon uitkeer aan mezelf hebben we wel de activa van het bedrijf (dat zo goed als volledig in mijn handen is) verhoogd met 30,000 - 40,000 € na één jaar activiteit. Bij opdoeken van het bedrijf (ben ik niet van plan), zal ik er dus op dat jaar tijd niet slechter van geworden zijn.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar