• 0

Welke samenwerking moet ik aangaan?

Beste HRL leden,

 

Ik zit met een probleem en hoop dat er een aantal leden zijn die mij kunnen helpen.

 

Ik begin een eigen bedrijf in dienstverlenende sector. En ga o.a. de samenwerking aan met een kennis van mij die gebruik zal maken van mijn diensten. Hij zal dus een klant van mij zijn. Deze kennis bood ook aan om klanten voor mij te werven, omdat hij veel contact heeft met mijn potentiële klanten en deze dus al kent.

Hij deed een voorstel om de winst fifty/fifty te verdelen, hier ben ik het natuurlijk niet mee eens, omdat ik de lasten en baten draag en hij alleen de baten.

 

Ik ben benieuwd of er andere mogelijkheden zijn voor onze samenwerking.

Zelf dacht ik dat hij mij voorstelde aan de potentiële klanten, zodat ik de afhandeling zelf regel en hij er niet meer tussen zit. Wat ook een optie is, is om mijn potentiële klanten zelf benaderen,maar hoe moet dit?

 

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste HRL leden,

 

Ik zit met een probleem en hoop dat er een aantal leden zijn die mij kunnen helpen.

 

Ik begin een eigen bedrijf in dienstverlenende sector. En ga o.a. de samenwerking aan met een kennis van mij die gebruik zal maken van mijn diensten. Hij zal dus een klant van mij zijn. Deze kennis bood ook aan om klanten voor mij te werven, omdat hij veel contact heeft met mijn potentiële klanten en deze dus al kent.

Hij deed een voorstel om de winst fifty/fifty te verdelen, hier ben ik het natuurlijk niet mee eens, omdat ik de lasten en baten draag en hij alleen de baten.

 

Ik ben benieuwd of er andere mogelijkheden zijn voor onze samenwerking.

Zelf dacht ik dat hij mij voorstelde aan de potentiële klanten, zodat ik de afhandeling zelf regel en hij er niet meer tussen zit. Wat ook een optie is, is om mijn potentiële klanten zelf benaderen,maar hoe moet dit?

 

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.

 

 

Beste Douglas,

 

Jij voelt je duidelijk niet prettig bij zijn huidige voorstel. Dat betekent in ieder geval dat het op de lange termijn niet gaat werken. Ik weet niet in welke markt je opereert dus ik heb eerst wat vragen:

- Hoe ziet jouw markt eruit en hoeveel klanten kun je per jaar servicen?

- Hoe is jouw eigen contact met potentiele klanten?

- Hoe kun je die contacten zelf realiseren?

- Hoeveel meer omzet kun je maken doordat deze kennis zijn diensten aan jou verleent?

- Hoe zit je verdienmodel in elkaar (uurtje factuurtje? fixed fee? succes fee?)

- Je hebt het over de 'lasten' , waar heb jij het dan over? Hij wil nl een deel van de winst dus dan zijn de lasten er al af. Of bedoel je risico?

 

Als ik dan kijk naar de uitersten:

- Als je in een markt zit waar klanten regelen je grootste uitdaging is en je twijfelt of dit gaat lukken, dan is het aanleveren van klanten dus meer waard dan wanneer je in een markt zit die eenvoudig te penetreren is.

- Als het aanleveren van de klant het belangrijkste deel van de activiteiten is waarna er nog maar weinig werk dient te gebeuren dan pleit dit ook voor een hoge fee voor degene die aanlevert.

 

Ik zou me verder kunnen voorstellen dat deze afspraak wel werkt maar met een ander percentage en dan misschien ook niet van de winst want dat is verschrikkelijk manipuleerbaar en zo moeilijk om vast te leggen.

 

Misschien wil je ons nog wat toelichting geven zodat we je beter kunnen helpen?

Link naar reactie
  • 0

Let op dat indien je aan je partner een vergoeding voor aandragen voor klanten gaat berekenen/overeenkomen obv % niet in een "agenturenovereenkomst" discussie terecht komt.

Komt er bij een agenturenovereenkomst op neer dat het dan niet jouw klanten zijn, maar van degene die ze aandraagt. Als je de samenwerking met je partner dan zou beeindigen dien je goodwill te betalen, en die kan fiks oplopen !

www.emanagement.nl Interim (Financial) Management en begeleiding van startups in online media, mobile apps en software developm.

Tevens geinteresseerd om mee te ondernemen o.b.v. een goed idee, maar bedenk: als jij je laatste 10K niet wilt investeren in je eigen idee, waarom zou ik het dan wel doe

Link naar reactie
  • 0

Beste Douglas,

 

Jij voelt je duidelijk niet prettig bij zijn huidige voorstel. Dat betekent in ieder geval dat het op de lange termijn niet gaat werken. Ik weet niet in welke markt je opereert dus ik heb eerst wat vragen:

- Hoe ziet jouw markt eruit en hoeveel klanten kun je per jaar servicen?

- Hoe is jouw eigen contact met potentiele klanten?

- Hoe kun je die contacten zelf realiseren?

- Hoeveel meer omzet kun je maken doordat deze kennis zijn diensten aan jou verleent?

- Hoe zit je verdienmodel in elkaar (uurtje factuurtje? fixed fee? succes fee?)

- Je hebt het over de 'lasten' , waar heb jij het dan over? Hij wil nl een deel van de winst dus dan zijn de lasten er al af. Of bedoel je risico?

 

Als ik dan kijk naar de uitersten:

- Als je in een markt zit waar klanten regelen je grootste uitdaging is en je twijfelt of dit gaat lukken, dan is het aanleveren van klanten dus meer waard dan wanneer je in een markt zit die eenvoudig te penetreren is.

- Als het aanleveren van de klant het belangrijkste deel van de activiteiten is waarna er nog maar weinig werk dient te gebeuren dan pleit dit ook voor een hoge fee voor degene die aanlevert.

 

Ik zou me verder kunnen voorstellen dat deze afspraak wel werkt maar met een ander percentage en dan misschien ook niet van de winst want dat is verschrikkelijk manipuleerbaar en zo moeilijk om vast te leggen.

 

Misschien wil je ons nog wat toelichting geven zodat we je beter kunnen helpen?

 

Even wat meer over mijn onderneming.

De onderneming waar ik mee bezig ben is het oprichten van een beveiligingsbedrijf. Mijn klanten zijn horecagelegenheden en kleinschalige evenementen.

 

Die kennis wilt de omzet delen (50/50), het bedrijf staat op mijn naam ik doe de investeringen zoals het aanschaffen van kostuums en communicatiemiddelen en hij levert alleen klanten. Niet echt eerlijk verdeeld vind ik. Ook staat het bedrijf alleen op mijn naam. Dit is inderdaad niet wat ik wil. Ik wil een eigen bedrijf en niet delen met een ander, maar zijn aanbieding is wel heel interessant. Hoop dat jullie mij kunnen helpen.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Beste Douglas,

 

In mijn ogen is zijn voorstel in deze vorm (50/50) absoluut niet interessant. Wel het deel waarin hij jou aanbiedt om klanten aan te dragen. In de beveiligingsmarkt gaat het (net als in vele anderen) om gunnen. Jouw kennis zou jou kunnen helpen met het vinden van andere klanten die het jou, of via hem, ook gunnen. Daarom kan deze kennis erg waardevol zijn.

Zijn voorstel om de baten 50/50 te splitsen is absoluut niet redelijk. Zoals jij zelf aan aangeeft, moet jij de lasten dragen.

 

Misschien is het een goed voorstel om eens met deze persoon om tafel te gaan zitten en aan te geven dat jij zijn voorstel waardeert en dat jij ook het belang er van inziet. Je geeft aan dat jij ook mogelijk voor deze persoon zou gaan werken. Je zou kunnen voorstellen om hem dan een korting te geven op de beveiligingskosten.

Succes,

 

Tim

 

Link naar reactie
  • 1

Nooit delen op basis van omzet, terwijl de kosten niet gedeeld worden.

Ik heb in t verleden ooit ook iets soortgelijks gedaan (andere branche overigens) en daar zijn we als volgt uitgekomen

wat zijn project / klant gebonden kosten, die gaan er sowieso vanaf

wat is overhead, dat gaat in percentage af van je partners omzet

dan jouw beloning voor het werk dat je doet voor het werk dat hij binnen brengt.

zijn onkosten ervan af, jouw onkosten ervanaf

 

dan blijft er iets over, dat kun je voor zijn klanten 50-50 doen, maar pas uitbetalen nadat "zijn" klant betaald heeft.

 

dit kan op 1 A4tje inclusief 2 handtekeningen.

Link naar reactie
  • 0

Beste Douglas,

 

In mijn ogen is zijn voorstel in deze vorm (50/50) absoluut niet interessant. Wel het deel waarin hij jou aanbiedt om klanten aan te dragen. In de beveiligingsmarkt gaat het (net als in vele anderen) om gunnen. Jouw kennis zou jou kunnen helpen met het vinden van andere klanten die het jou, of via hem, ook gunnen. Daarom kan deze kennis erg waardevol zijn.

Zijn voorstel om de baten 50/50 te splitsen is absoluut niet redelijk. Zoals jij zelf aan aangeeft, moet jij de lasten dragen.

 

Misschien is het een goed voorstel om eens met deze persoon om tafel te gaan zitten en aan te geven dat jij zijn voorstel waardeert en dat jij ook het belang er van inziet. Je geeft aan dat jij ook mogelijk voor deze persoon zou gaan werken. Je zou kunnen voorstellen om hem dan een korting te geven op de beveiligingskosten.

Succes,

 

Tim

 

 

 

 

Deze optie klinkt heel aantrekkelijk, dankjewel

Link naar reactie
  • 0

Zelf doe ik al jaren zaken met een klant van mij die zijn klanten bij mij aandraagt. Ik heb met hen de afspraak gemaakt dat ik

een percentage van de omzet naar hen crediteer. Dit werkt al meer dan 10 jaar uitstekend. Dit kan voor jou ook goed werken. Het gaat er dan wel om dat je voor elke deal goed (schriftelijk) vastlegt wat de uitgangspunten zijn en hoeveel de provisie bedraagt.

Afhankelijk van een aantal verschillende factoren kun je een aantal verschillende percentages afspreken. Denk bijvoorbeeld aan een staffeling. Bijvoorbeeld een klein beveiligingsklusje van 1 man 1 dag levert 10% provisie en een grote beveiligingsklus levert hem bijvoorbeeld 5% op. Die percentages kun je misschien zelf al dan nie (evt. deels) doorrekenen zodat je je winstgevendheid op peil houdt en zodat je ook concurrerend blijft. Niets voor niets uiteindelijk ! Succes !

www.reith.nl

Link naar reactie
  • 0

Het is natuurlijk altijd prettig als iemand klanten aandraagt. Zelf zou ik het heel eng vinden als mijn bedrijf draait op klanten die ik niet zelf regel. Dit zou namelijk betekenen dat als je problemen krijgt met deze persoon dat je bedrijf een groot risico loopt om kapot te gaan. Dit zou zelfs 2 x zo hard kunnen gebeuren doordat hij niet alleen stopt met klanten aanleveren maar zelfs negatieve dingen over jou kan verspreiden.

 

Uitgaand van bovenstaande zou ik dus in ieder geval streven naar een groot deel klanten die via jou zelf komen.

 

Daarnaast is het belangrijk om het aantrekkelijk te maken voor hem om klanten aan te leveren. Het huidige voorstel van 50/50 omzetverdeling is natuurlijk geen realistische optie. Zelfs een 50/50 verdeling van de winst lijkt mij geen realistische optie omdat jij veel meer risico loopt dan hij. Ik zou zelf ergens tussen de 5 à 20% van de winst gaan zitten.

 

Ik zou ook duidelijk vastleggen of hij alleen een tipfee krijgt voor nieuwe klanten of ook voor bestaande klanten (die hij ooit heeft aangebracht). Als hij ook voor vervolgopdrachten fee krijgt dan zou ik er een maximum in tijdsduur aan verbinden en het percentage verlagen.

 

Iets anders is dat het erg belangrijk is dat jij zo snel mogelijk zelf in de picture komt bij die klant en hij uit de picture verdwijnt, je wilt zo min mogelijk afhankelijkheid creëren. Ook hier kun je afspraken over maken, zoals bijvoorbeeld dat hij jou meteen introduceert en dan probeert zichzelf uit beeld te spelen.

 

Als laatste krijg ik het idee dat je denkt dat je hem nodig hebt om een succes van je bedrijf te maken. Als dit zo is, dan zou ik goed nadenken of dit het bedrijf is wat je zou moeten beginnen. Afhankelijkheid is gewoon nooit fijn.

 

Heel veel succes!!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 76 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.