sr

Senior
  • Aantal berichten

    32
  • Registratiedatum

  • Laatst bezocht

Persoonlijke info

  • Jij bent:
    adviseur
  1. De eeuwige discussie wanneer ib ondernemer en wanneer btw ondernemer. Ik ben het met joost eens dat je sneller btw ondernemer bent dan ib ondernemer. BTw ondernemer--> structurele deelname aan het economische verkeer. Voor kleine ondernemers --> kleine ondernemersregeling of algehele vrijstelling. Voor de ib is het net allemaal wat vager, je moet jezelf de volgende vragen stellen: -is er winstpotentie of alleen maar verlies -hoeveel afnemers heb je -loop je debiteurenrisico -hoeveel tijd stop je in de onderneming Ik denk dat als je goed zoekt er genoeg te vinden is wat kan dienen als leidraad wel/ geen ib ondernemer. Sander
  2. Uiteraard boek je de verzendkosten als kosten !. Waar je ze boekt zal niemand wakker van liggen (inkoop/transport/verzendkosten). Voor de overzichtelijkheid is het echter aan te raden dit als transport of verzendkosten te boeken. Sander
  3. Joost. Ik zie het... slecht gelezen.. komt door het tijdstip denk ik. Sander
  4. Bij de verkoop van de BV aan de EZ zal een boekwinst gemaakt worden op verkochte activa. Daar de bv verliezen heeft gemaakt is het niet zinvol geruisloos terug te keren naar een EZ (lees: fiscaal vriendelijk). De verliezen zijn mooi te compenseren met de (eventuele) boekwinsten van de activa. Sander
  5. Middeling heeft geen invloed op de toeslagen. Het is puur een tegemoetkoming voor de inkomstenbelasting. Verwacht geen gouden bergen want er geldt een drempel van bijna E550 waarboven er pas betaald gaat worden door de belastingdienst, maar goed alle beetjes helpen. Sander
  6. Als ib ondernemer ben je hoofdelijk aansprakelijk, dit wil zeggen prive aansprakelijk. Het meest erge wat er kan gebeuren is dat een crediteur het prive faillisement gaat aanvragen, dit gaat via de rechter. Ik denk dat je dit ten alle tijden moet voorkomen daar dit verre gaande gevolgen kan hebben. Je hebt geen belastingschulden, de fiscus komt dus (vooralsnog niet) in het verhaal voor. Als de inventaris is verpand aan schulden die je niet kunt terugbetalen dan kunnen de crediteuren zich hier formeel op beroepen. Wat het beste werkt in dit soort situaties is om duidelijke afspraken te maken met de crediteuren en de verhuurder. Lukt dit niet dan zullen de crediteuren zich beroepen op de verpanding. Nogmaals probeer dit onderhands te regelen, nu het nog kan, een eventueel faillisement (prive) is erg vervelend. Laat het anders voor je regelen, vaak helpt het als een accountant contact opneemt met de crediteuren om de zaak voor te rekenen en duidelijke afspraken te maken. Sander
  7. Met 1 klant is winst ondernemer idd een moeilijke zaak met meerdere klanten wordt het een stuk eenvoudiger. Het oprichten van een bv heeft de volgende gevolgen: -oprichtingskosten (notaris/kvk enz) reken op 2k. -jaarlijks verplcht deponeren bij kvk, en dus accountantskosten reken op 1.5k -je zit met het fictief loon, dit is te verminderen dmv een vaststellingsovereenkomst met de bdienst. Echter dit kan niet zomaar er moet aangetoond worden waarom er een lager inkomen genoten gaat worden. Er van uitgaande dat je aan het fictieve loon vastzit schiet je er niet veel mee op daar het belastbaar inkomen (dus prive) zal toenemen met het salaris (ongeacht of je dit daadwerkelijk betaald of niet). Daarbij komen de jaarlijkse kosten voor de BV. Sander
  8. Facturen idd doorlopend nummeren. Als het niet verplicht is een factuur uit te reiken, bijv. vrijgestelde prestaties, dan mogen deze buiten de verplichte nummering worden gehouden. Sander
  9. Jji brengt als prive persoon het goed in in de onderneming tegen werkelijke waarde (of te wel de E300). Dit zal mi weinig problemen opleveren. Sander
  10. Als ondernemer doe je een winst aangifte, in een normale particuliere aangifte zul je dit dan ook niet terugvinden. Sander
  11. KIjk eerst of er mag worden onderverhuurd (vaak mag dit niet), zou zonde zijn als je alles weer ongedaan moet maken. Ik zou zeggen verdeel de huur in verhouding tot de gebruikte meters, waarbij gezamelijke ruimtes uiteraard voor rekening van beide huurders komen. Sander
  12. Resume, Je hebt een holding met stamrechtverplichting + een werkmij. De werkmij maakt verlies, dit verlies wil je verrekenen met de resultaten van de stamrecht bv. Als er geen sprake is van een Fiscale eenheid zal dit niet gaan, is er wel een fiscale eenheid dan gaat dit vanzelf in de holding. Sander
  13. Als je vaker gebruikte goederen inkoopt en verkoopt let dan op de margeregeling (inzake btw). Dit om dubbele btw te voorkomen. Sander
  14. De bijtelling is maximaal het totaal van de geboekte autokosten. Als autokosten gelden alle kosten (dus ook afschrijving) Stel: Bijtelling 4k autokosten 5 k dan is de bijtelling maximaal 4k. Sander
  15. Waarom heb je het niet zakelijk gekocht ? Is het in eerste instantie gekocht met een prive doeleinde ? Sander
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.