• 0

Auto uit prive geld en gedeeltelijk via financial lease

Beste Allemaal,

 

Ik had mijn auto eerst particulier gekocht. De helft had ik uit eigen prive middelen betaald en de andere helft is via een financial lease gegaan. De auto stond niet op de balans. Dus prive vermogen!

 

Vervolgens heb ik mijn eenmanszaak omgezet in een BV. De auto is meegegaan. Dus ik heb de auto nu op de zaak gezet. Dus moet de auto op de balans staan. Ik heb ook het contract overgenomen. Dus de zaak heeft het contract van mij overgenomen. Voor de rest moet de zaak mij het verschil uitbetalen.

Stel je voor dat ik de auto voor 30000,= heb doorverkocht aan de zaak. Hoe moet ik deze boeking verwerken in de administratie. Moet het gedeelte van de financial lease ook in de administratie komen?

 

Of volstaat het met het verkoop in de administratie te verwerken en elke keer (per maand) de kosten voor de financial lease te boeken in de administratie?

 

Dus verkocht aan de zaak voor 30000,=. Op de financial lease staat er nog 10000,= open. Het verschil van 20000,= moet op de rekening courant (schuld) komen te staan.

 

Met vriendelijke groet,

JK.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

Boek eerst dit:

 

Vervoermiddelen 30.000 debet

Financial lease 10.000 credit (let wel op een nette verwerking in de jaarrekening met o.a. het bedrag dat volgend jaar afgelost moet worden).

Rekening-courant 20.000 credit

 

De kosten van de financial lease zijn de rentekosten, aflossing is uiteraard geen kostenpost en had je op jouw manier niet kunnen boeken.

Van elke maandelijkse betaling aan de leasemaatschappij boek je de rentekosten op een kostenrekening en de aflossing op financial lease.

Let hierbij wel op of de 10.000 euro niet inclusief de nog verschuldigde rente is.

 

 

 

http://www.analyzethat.nl -> Reporting, Data Integratie, Geavanceerde analytics, Data en Process mining

Link naar reactie
  • 0

Bedankt Nimda,

 

Ik heb wel geconstateerd dat de maatschappij de aflossing en de rente samen heeft gevoegd in de maandelijkse specificatie dat ik van hun krijg. In het contract staat wel de vergoeding die ik aan hun moet betalen.

Moeten ze die specificatie maken met de rentekosten erin? Of volsta ik met het delen van de rentevergoeding door het aantal te betalen periodes?

 

Met vriendelijke groet,

JK

Link naar reactie
  • 0

Lijkt me niet zo'n voor de hand liggende constructie.

 

 

[*] bij de aankoop heb je geen btw teruggevraagd [denk ik]

[*] bij overdracht naar de BV is dat vervolgens evenmin mogelijk

[*] als de BV het bedrijfsmiddel aan de DGA beschikbaar stelt is bijtelling van de cataloguswaarde in de IB ontstaan.

 

Is het geen alternatief, de auto privé te houden en de DGA een vergoeding toe te kennen?

 

 

 

Ik ben een no-nosense realist, HBO-controller, (Hofammer QC) en deel mijn kennis graag met hen die dat nodig hebben. Ik coach particulieren, ZZP-ers, MKB-ondernemers, op financieel-economisch terrein, in zwaar weer. Mijn motto: "als er op tijd wordt ingegrepen, valt er véél te winnen"

Link naar reactie
  • 0

Beste Peter,

 

Ik heb inderdaad de auto al op de naam van de BV overgezet. Ten tweede heb ik een aantal berekeningen op los gelaten en voor de explotatie (fiscaal gezien) van de auto maakt het niet zoveel uit of de auto op de zaak of in prive blijft. Scheelt iets van 75,= op jaarbasis. Dus heb ik het maar op de BV gezet.

 

Met vriendelijke groet,

JK

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 118 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.