• 0

Hoe boek ik mijn nog niet verkochte voorraad in de boekhouding?

In 2008 begonnen als parttime ondernemer. Het is allemaal (nog) erg kleinschalig. Ik ben aan het stoeien met mijn balans/V&W rekening/grootboek. Probeer het eerst zelf te doen :-\, maar valt niet mee.

Heb alles er nu wel in en op orde, maar heb nog 1 vraag en ik kom er niet uit.

De goederen die ik in 2008 heb ingekocht maar niet heb verkocht (voorraad) horen, volgens mij, aan de linkerkant (activa) op de balans maar wat staat daar dan tegenover (om die balans te krijgen)? ???

En hoe verwerk je dit in je grootboek?

:-[

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Voorraad is inderdaad activa, voorraad boekingen in het grootboek kunnen o.a. zijn:

 

voorraad (debet)

Aan bank/kas/giro (credit)

 

of

 

voorraad (debet)

Aan crediteuren (credit)

 

Ik adviseer je toch iets van een basiscursus (computer)boekhouden te gaan volgen anders wordt het denk ik echt een rommeltje en dat is nu juist niet de bedoeling bij een administratie. Als het kwartje eenmaal valt met boekhouden is het erg simpel en heb je er veel aan bij de bedrijfsvoering in de zin van financieel inzicht... Misschien dat het volgende iets voor je is http://www.gratis-cursus-boekhouden.nl maar er zal ongetwijfeld meer online aanbod zijn.

Link naar reactie
  • 0

Bedankt! Had mij gelukkig al ingeschreven bij een cursus, begint volgende maand.

Ik zal goed opletten, kan ik misschien ook eens een antwoord geven op het forum :P

 

 

Succes met je cursus. Goed opletten moet je natuurlijk vooral voor jezelf doen. Als daaruit volgt dat ook hier actief kunt/wilt/gaat zijn wordt dat natuurlijk alleen maar toegejuicht

 

Frans

Link naar reactie
  • 1

In 2008 begonnen als parttime ondernemer. Het is allemaal (nog) erg kleinschalig. Ik ben aan het stoeien met mijn balans/V&W rekening/grootboek.

 

Aangezien jij part time ondernemer bent en alles nog erg kleinschalig is, zou ik je eerst willen adviseren te onderzoeken of jouw activiteiten wel kwalificeren voor 'winst uit onderneming' Als jouw activiteiten niet aanmerkt worden als winst uit onderneming dan geniet jij 'Resultaat uit Overige Werkzaamheden' (ROW). Als ROW'er mag je het kasstelsel toepassen. Dit betekent dat alle inkoop direct ten laste van je resultaat gaat op het moment dat je deze betaalt (ipv moment van verkoop).

 

Op de site van de belastingdienst kan je informatie vinden waarin de criteria uiteen worden gezet voor winst uit onderneming.

Op dit forum is dit punt al meerdere malen aangekaart, raadpleeg svp de zoekfunctie voor verdere info.

 

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 323 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.