• 0

Hallo,

Voor mijn eenmanszaak heb ik dringend een nieuwe computer nodig, maar degene die ik op het oog had wordt niet meer verkocht. Op marktplaats bood iemand hem tweedehands aan, maar zonder bon.

Nu vraag ik me af of dat wel verstandig is met aftrek enz.

Hij is sowieso wel goedkoper dan als ik hem nieuw zou kopen: nieuw is 449,- en die zonder bon is 370. Maakt dit uiteindelijk nou uit qua btw en omzetbelasting of kan ik toch beter een nieuwe kopen met bon?

Alvast bedankt!

Mijn mooiste plekje in de Ardennen

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

• 0

Het verschil is de BTW.

370 plus btw is 440.

Zonder bon valt er je sowieso geen BTW verrekenen.

Voor jou is de particuliere laptopn in feite net zo duur als een nieuwe.

Met een nieuwe heb je een bon en ook geen gedoe in het geval het ding het binnen de garantieperiode begeeft.

• 0

Maar volgens de verkoper heb ik in dit geval geen bon nodig omdat bij deze fabrikant het serienummer al genoeg is (sowieso nog 22 maanden garantie).

De verkoper denkt dat het je om de garantie te doen is toen je hem vroeg naar een bon. Niet dat het je ging om je administratie.

• 0

Bedankt!

Maar volgens de verkoper heb ik in dit geval geen bon nodig omdat bij deze fabrikant het serienummer al genoeg is (sowieso nog 22 maanden garantie).

Toch gaat dat niet helemaal op, het kan best zijn dat de verkoop datum die de fabriek heeft op 01-01-08 staat terwijl de winkel hem pas een half jaar later verkocht heeft (was bij mij zo) en dan heb je de bon nodig om de juiste startdatum van de garantie te regelen.

kijk op www.we-DE.nl voor onze website

• 0

Dat hangt een beetje van de leverancier af... bij Dell registeren ze de verkoopdatum van de service tag, en ik neem aan dat de garantie dan gewoon vanaf die datum blijft tellen als het ding is doorverkocht.

Maar het lijkt verder niet aantrekkelijk: voor een particulier is die aankoop via marktplaats prettig omdat het hem effectief de btw bespaard, als ondernemer vervalt het voordeel compleet omdat je het anders toch had kunnen aftrekken.

• 0

Ik ga er bij aanschaf hardware eigenlijk altijd vanuit: Wat als dat ding het niet doet. Als een nieuwe dan ook maar enig voordeel heeft zou ik het al niet eens overwegen. Simpelweg omdat je afhankelijk bent van zo'n ding.

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

• 0

Los van de BTW is een laptop natuurlijk ook aftrekbaar voor je IB. Dus dan zou ik de particulier in ieder geval wel om een bon vragen. Of vraag om een kwitantie, dat klinkt wat vriendelijker misschien. Als je de laptop namelijk niet aftrekt dan ben je duurder uit.

Overigens zou ik het niet doen, laptops zijn al zo gevoelig en het risico is al groter dat er iets aan kapot gaat. Als je problemen hebt, is het toch lastiger te regelen op deze manier.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar