• 0

Aandelen in een buitenlandse firma vanuit prive of bv ?

Na enig advieswerk vanuit een eenmanszaak krijg ik nu het aanbod om aandelen (35%) over te nemen in een firma in opstart gevestigd in het buitenland.

Mijn vraag is of ik deze aandelen beter onder kan brengen in een bv in NL of gewoon als privepersoon kan instappen?

Helaas heb ik het antwoord nergens kunnen vinden. Wellicht is het ook niet mogelijk om direct een eenduidig antwoord te kunnen geven, maar alle tips zijn welkom, ook waar ik het beste terecht kan voor een goed advies.

 

mvg,

 

jw

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hoi JW,

 

Ik zou juist opteren om via een eigen holding deel te nemen. Doordat je meer dan 5% van de aandelen in de buitenlandse vennootschap houdt, komen alle resultaten belastingvrij (deelnemingsvrijstelling) jouw BV binnen. Jij kunt daarna binnen fiscale grenzen beslissen hoe en hoeveel je uitkeert aan privé!

 

Als privé aandeelhouder heb je die luxe niet en worden alle voordelen uit die buitenlandse BV zondermeer belast in box 1 als salaris of box 2 als dividend.

 

In de eigen BV kun je naar NL recht ook pensioen in eigen beheer opbouwen en niet onbelangrijk: als je ooit de aandelen in de buitenlandse BV verkoopt, dan komt ook die opbrengst belastingvrij jouw holding binnen onder dezelfde deelnemingsvrijstelling.

 

Groet en vraag gerust verder

Joost

 

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 1

Let op! Ondanks dat de deelnemingsvrijstelling van toepassing is betekent dat NL fiscus niet aan het dividend zal zitten. De bronstaat kan ook nog een bronheffing inhouden of uitgekeerde dividenden naar het buitenland.

 

Ook kan je nagaan of de rechtsvorm erkent is in de moeder/ dochterrichtlijn. In deze: https://www.higherlevel.nl/forum/index.php?board=49;action=display;threadid=24167;start=0#msg212413 Thread heb ik me hier ook deels over uitgelaten.

 

Dividenden zijn momenteel een complex geval binnen EU grenzen omdat de laatste tijd steeds meer geschreven en geprocedeerd wordt hoe EG recht zich verhoud tot dividenden en hoe de moeder dochterrichtlijn houvast biedt. Daarnaast kennen alle EU landen andere methoden om dividenden te belasten, vrij te stellen of te verrekenen in hun nationale wetgeving en gesloten belastingverdragen. Vrijheid van kapitaal en vrijheid van vestiging komen regelmatig in het geding oftewel overtreding van het EG recht.

 

Raadpleeg anders een adviseur.

 

Grt Ryan

Fiscalist in de maak

Link naar reactie
  • 0

Heren, dank voor de reactie.

 

Joost: Het lijkt me inderdaad het beste om eea vanuit een BV/holding op te zetten. Ik weet alleen nog niet goed hoe ik dat praktisch organiseer in relatie tot mijn huidige activiteiten (twee aparte bv's?).

 

Vwb de waarchuwing Ryan: terecht en dank daarvoor, maar als ik je goed begrijp is het hoe dan ook dus beter om het vanuit een holding op te zetten. Ik loop dan het 'risico' dat de fiscus geinteresseerd naar eventuele dividenden zal kijken, maar dat is als privepersoon sowieso een zekerheid. Overigens is het nog complexer want de betreffende organisatie is buiten de EU gevestigd.

Link naar reactie
  • 0

Heren, dank voor de reactie.

 

Joost: Het lijkt me inderdaad het beste om eea vanuit een BV/holding op te zetten. Ik weet alleen nog niet goed hoe ik dat praktisch organiseer in relatie tot mijn huidige activiteiten (twee aparte bv's?).

 

Vwb de waarchuwing Ryan: terecht en dank daarvoor, maar als ik je goed begrijp is het hoe dan ook dus beter om het vanuit een holding op te zetten. Ik loop dan het 'risico' dat de fiscus geinteresseerd naar eventuele dividenden zal kijken, maar dat is als privepersoon sowieso een zekerheid. Overigens is het nog complexer want de betreffende organisatie is buiten de EU gevestigd.

 

Zo bedoelde ik mijn post niet. Stel je hebt een bedrijf in Finland(FI) en deze keert dividend uit aan jou in NL. Dit dividend wordt belast. Maar het dividend wat je ontvangt wordt zwaarder belast dan wanneer je FI dividend als FI inwoner ontvangt.

 

Het komt vaak voor dat er een onderscheid wordt gemaakt tussen binnenlandse belastingplichtigen en buitenlandse belastingplichtigen maar dat is in strijd met het EG recht. Dus ik zeg niet dat privepersoon tegenover holding maatschappij beter of slechter is, maar dat het dividend uitkeren per land verschilt en niet altijd rechtvaardig wordt belast.

 

Het is ook geen kwestie hoe de NL fiscus hier naar kijkt maar juist hoe de buitenlandse fiscus hier naar kijkt. Vervolgens heb je meerdere handvaten om een ongelijkheid aan te kunnen vechten (i.e. EG recht en moeder dochter richtlijn). En dat soort zaken zijn vrij complex.

 

Grt Ryan

Fiscalist in de maak

Link naar reactie
  • 0

Heren, dank voor de reactie.

 

Joost: Het lijkt me inderdaad het beste om eea vanuit een BV/holding op te zetten. Ik weet alleen nog niet goed hoe ik dat praktisch organiseer in relatie tot mijn huidige activiteiten (twee aparte bv's?).

 

 

Hoi JW

 

Welke opzet de beste is, zal blijken als je daar een deskundige (fiscalist) over spreekt. A.d.h.v. jouw privé situatie en financiën en de stand van zaken in de EMZ zal bepaald kunnen worden hoe je de bedrijven naast elkaar kunt plaatsen of juist moet samenvoegen.

 

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 180 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.