• 0

IB aangifte

Beste Mensen,

 

Morgen ga ik de IB aangifte van een vriend van mij invullen, die vorig jaar een eigen bedrijfje is gestart. Nu kom ik daar wel uit, maar heb ik toch nog een paar vraagjes waar ik wel graag advies over zou willen hebben. Daarom richt ik me tot jullie!

 

Vraag 1:

Saldo liquide middelen ligt boven het bedrag van € 20.315. Dient hierover belasting afgedragen te worden? Het gemiddeld saldo (beginstand = 0) ligt hier ver onder. Daarnaast is dit saldo sterk gegroeid in de laatste maanden, dus een rendement van 4% (waarvan de belastingdienst uitgaat) is niet gehaald. Daarnaast heeft er nog geen betaling plaats gevonden voor pensioenopbouw. Kan ik bijvoorbeeld een reservering "nog te betalen pensioenpremie" opnemen, zodat ik deze schuld van het saldo kan aftrekken?

 

Vraag 2:

 

De vriend heeft vorig jaar privé een garage box gekocht. Deze gebruikt hij nu voor bijvoorbeeld opslag van materiaal/gereedschap. Hij wilt deze garagebox graag privé houden en niet inbrengen in de onderneming. Wanneer hij dit wel doet, is dit toch fiscaal aantrekkelijker, of niet?

 

Vraag 3:

De onderneming heeft in haar eerste jaar toch een flink resultaat behaald. Gezien de situatie in 2009 en de aard van het bedrijf (bouw) zal dit in 2009 zeker anders worden. Is het nu verstandig om bijvoorbeeld de aangeschafte werkbus in één keer af te schrijven, om zo het resultaat te drukken en daardoor minder belasting te hoeven af te dragen?

Dien je hier ook rekening te houden met een restwaarde?

Dit heeft toch geen gevolgen voor de investeringsaftrek?

 

Vraag 4:

Je dient een correctie van 26,5% op je representatiekosten ed te verwerken. Hoe zit dit nu precies met het gebruik van de mobiele telefoon. Deze wordt zeker voor 90% gebruikt voor het werk. Dient er dan nog een privé correctie doorgevoerd te worden?

 

Vraag 5:

Een simpele? Dien je een pc echt in 5 jaar af te schrijven, of kan dit ook in 3 jaar?

 

Alvast hartelijk dank voor jullie response!

 

Mvrg

 

Marcel

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hoi Marcel,

 

Veel vragen die je stelt, kun je ook beantwoorden via de zoekfunctie. Maar omdat het er veel zijn, toch de antwoorden (is sneller):

 

1. Als dit zakelijke banktegoeden zijn, dan horen ze niet in box 3 thuis, maar in box 1 op de balans van de onderneming. De rente is dan belast als opbrengst in de ondernemingswinst. Nee, je kunt als eenmanszaak geen pensioen opbouwen en ook geen reservering aanleggen daarvoor. Pensioen is voorbehouden aan werknemers. Zij kan wel een lijfrente storten voor de oude dag of aan de FOR doteren (zie zoekfunctie). De FOR drukt de winst, lijfrente is aftrekbaar als privé aftrekpost.

 

2. laat die garagebox maar privé. Als hij die zakelijk op de balans zet, dan is de waardestijging daarvan belast in de toekomst bij verkoop of staken onderneming. Veel aftrekbare kosten zal het niet met zich meebrengen jaarlijks.

 

3. als je de winst verder wilt drukken door willekeurig af te schrijven, dan kan dat als de ondernemer meer dan 1225 uur gemaakt heeft. Als je verwacht dat 2009 minder winst geeft, dan is dat een overweging. Investeringsaftrek blijft in stand.

 

4. voor die 10% privé, niets corrigeren.

 

5. pc echt in 5 jaar afschrijven! Is wet.

 

groet en succes

 

Joost

 

 

 

Beste Mensen,

 

Morgen ga ik de IB aangifte van een vriend van mij invullen, die vorig jaar een eigen bedrijfje is gestart. Nu kom ik daar wel uit, maar heb ik toch nog een paar vraagjes waar ik wel graag advies over zou willen hebben. Daarom richt ik me tot jullie!

 

Vraag 1:

Saldo liquide middelen ligt boven het bedrag van € 20.315. Dient hierover belasting afgedragen te worden? Het gemiddeld saldo (beginstand = 0) ligt hier ver onder. Daarnaast is dit saldo sterk gegroeid in de laatste maanden, dus een rendement van 4% (waarvan de belastingdienst uitgaat) is niet gehaald. Daarnaast heeft er nog geen betaling plaats gevonden voor pensioenopbouw. Kan ik bijvoorbeeld een reservering "nog te betalen pensioenpremie" opnemen, zodat ik deze schuld van het saldo kan aftrekken?

 

Vraag 2:

 

De vriend heeft vorig jaar privé een garage box gekocht. Deze gebruikt hij nu voor bijvoorbeeld opslag van materiaal/gereedschap. Hij wilt deze garagebox graag privé houden en niet inbrengen in de onderneming. Wanneer hij dit wel doet, is dit toch fiscaal aantrekkelijker, of niet?

 

Vraag 3:

De onderneming heeft in haar eerste jaar toch een flink resultaat behaald. Gezien de situatie in 2009 en de aard van het bedrijf (bouw) zal dit in 2009 zeker anders worden. Is het nu verstandig om bijvoorbeeld de aangeschafte werkbus in één keer af te schrijven, om zo het resultaat te drukken en daardoor minder belasting te hoeven af te dragen?

Dien je hier ook rekening te houden met een restwaarde?

Dit heeft toch geen gevolgen voor de investeringsaftrek?

 

Vraag 4:

Je dient een correctie van 26,5% op je representatiekosten ed te verwerken. Hoe zit dit nu precies met het gebruik van de mobiele telefoon. Deze wordt zeker voor 90% gebruikt voor het werk. Dient er dan nog een privé correctie doorgevoerd te worden?

 

Vraag 5:

Een simpele? Dien je een pc echt in 5 jaar af te schrijven, of kan dit ook in 3 jaar?

 

Alvast hartelijk dank voor jullie response!

 

Mvrg

 

Marcel

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Beste HL'ers,

 

Bij de aangifte van afschrijvingen staan een aantal opties genoemd voor vaste activa. Waar valt de pc / laptop onder, onder de inventaris of onder de machines en installaties. Ik heb al heel wat vragen bekeken en de Elsevier BA maar het antwoord nog niet gevonden.

 

Ik hoop dat er nog iemand reageert op dit tijdstip. ;)

 

Mvg, Daan

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 121 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.