• 0

IB vraag voor ondernemer

Hallo,

 

Ik heb sinds 2008 een eenmanszaak. Ik heb tot april 2008 een loondienstfunctie gehad waarvoor ik loonheffing heb betaald.

Ook heb ik in 2008 een opleiding gevolgd tot piloot (ben nu nog met vervolg bezig) om dit uiteindelijk ook zakelijk te kunnen gebruiken.

 

ik heb ca 16.000,= aan opleidingskosten gemaakt in 2008. In de IB aangifte blijkt dat ik bij 13000 aan opleidingskosten al mijn IB voor 2008 terug krijg. Is het mogelijk om met de extra kosten die ik heb gemaakt in 2008 een deel van de loonheffing betaald in 2007 terug te vragen (in heel 2007 had ik ook een loondienstfunctie)? Dit levert mij nl. extra cash op om te investeren in mijn eenmanszaak.

 

Alvast bedankt

Abrucx

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ja dat kan, dat heet carry back en kan in de IB tot 3 jaar terug.

Het kan alleen best wel even duren voordat je je geld terugkrijgt, in de tijd dat ik in de accountancy werkte was het gebruikelijk om een verzoek in te dienen voor een voorlopige carry-back beschikking zodat je sneller je geld had.

 

http://www.analyzethat.nl -> Reporting, Data Integratie, Geavanceerde analytics, Data en Process mining

Link naar reactie
  • 0

Voor piloot opleiding kosten bestaat een aparte regeling. Zelf heb ik ooit een beschikking gezien dat een piloot € 100.000 aan studiekosten heeft gemaakt en deze kosten met zijn toekomstige € 100.000 aan loon mocht verrekenen ongeacht hoe lang hij hierover doet.

 

Is deze regeling ook op jouw situatie van toepassing?

Fiscalist in de maak

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 151 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.