• 0

Hoe groot is de kans dat ik nog financiering krijg?

 

Hoi,

 

Ik vroeg mij af nu gezien de economische crisis enzo, hoe groot is de kans dat ondernemers nog een lening krijgen van de bank?

 

Stel je voor dat je een klein nieuw bedrijfje wilt beginnen en je hebt geen miljoenen of tonnen nodig maar je hebt minder nodig dan 50.000 euro. Bestaat er dan nog eens kans dat je in deze tijden nog een lening krijgt?

 

Bedankt!

Maarten123

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 0

De kans is groot bij participatie maatschappijen met daarbij een goed onderbouwd plan. Rabobank is een ook een uitstekende bank voor ondernemers ;)

 

Ik moet zeggen dat het zoeken naar een investeerder de langste stap is om een bedrijf op te richten. In welke sector ga je richten?

 

groeten

 

werner

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor alle reacties. Ik denk dat ik iets meer duidelijkheid had moeten geven in mijn eerste berichtje over wat ik van plan ben.

 

Ik zat er aan te denken om iets in de retail sector (kleding) te beginnen. De lening zou ik dan nodig hebben om te gaan starten, een winkelpand te vinden, in te richten en een eerste oplage te produceren van mijn producten.

 

Is de kans nog groot dat ik hier nog een lening voor kan krijgen als ik kom aanzetten met een uitgebreid businessplan, voorbeelden van de kleding, alvast winkelpand uitgezocht en tekeningen van de inrichting, merknaam, logo etc.

 

Bedankt,

Maarten123 :)

Link naar reactie
  • 0

Hallo Maarten,

 

Ik ben het niet met Werner eens dat je participatiemaatschappijen moet benaderen. Mijn ervaring is dat zij vooral interesse hebben voor ondernemers die tonnen of miljoenen nodig hebben omdat ze dan met dezelfde inspanning op termijn veel meer geld kunnen verdienen.

 

Alle banken financieren ook in 2009 graag goede startende ondernemers die:

1. Hen kunnen overtuigen dat zij over de juiste capaciteiten, kennis en ervaring beschikken om van dat bedrijf een succes te maken.

2. Een goed ondernemingsplan kunnen overleggen met daarin omschreven hoe zij ervoor gaan zorgen dat het bedrijf een succes wordt én met een financieel overzicht waaruit blijkt dat de ondernemer binnen enkele jaren voldoende winst kan behalen om er zelf een fatsoenlijk inkomen uit te halen en de rente en aflossing van de verstrekte lening te betalen.

3. Zelf (of bijv via achtergestelde leningen van familieleden) 20-30 procent van het benodigde kapitaal kunnen ophoesten.

 

Aan jou dus de vraag of jij dat kunt/bent.

 

Ik vraag me overigens ook af waarom jij denkt een winkelpand (op een dure lokatie) denkt nodig te hebben als je een eigen merk kleding wilt gaan produceren. Dat is in de kledingsector meestal gescheiden en dat is niet voor niets zo.

Wellicht is het dus verstandig er eens over na te denken of je in eerste instantie niet op zoek kunt gaan naar winkels die jouw kleding willen gaan verkopen. Dat drukt jouw kosten enorm en dan kun je wellicht met een wat makkelijker te verkrijgen microkrediet toe. Daarnaast is je kans op succes waarschijnlijk groter, omdat jij je dan kunt focussen op het product en de marketing daarvan ipv bezig te zijn met een winkel inrichten en tijdens winkeluren aanwezig zijn om vele kijkers-kijkers-niet-kopers te ontvangen.

 

Tot zover mijn 2 centen. Succes ermee.

Karen

 

 

 

Ondernemer achter dé lesmethode ondernemerschap voor het MBO www.isondernemenietsvoorjou.nl

Daarnaast die van www.calimeromarketing.nl en www.ondernemersfacts.nl

Link naar reactie
  • 0

Ik ben het niet met Werner eens dat je participatiemaatschappijen moet benaderen. Mijn ervaring is dat zij vooral interesse hebben voor ondernemers die tonnen of miljoenen nodig hebben omdat ze dan met dezelfde inspanning op termijn veel meer geld kunnen verdienen.

 

Ja is ook zo Karen heeft daar wel gelijk in. Participatie is wel voor grote investeringen, maar het voordeel van een participatie is wel als je meer krediet nodig hebt gaat het wel wat makkelijker gaat. Het is mijn ervaring het gaat wat makkelijker allemaal dan bij banken om dat het toch meer persoonlijker is. Let wel op dit is mijn ervaring en ik denk ook dat het per sector verschillend is. Probeer het dan bij de Rabobank als je een lening neemt, omdat je daar tenminste ook als een persoon behandeld wordt. i.p.v. ABN of Fortis. Want die draaien de geldkraan gauw dicht als je het een beetje moeilijk krijgt.

 

succes.

 

Link naar reactie
  • 0

Werner,

Mijn inziens voegen dit soort meningen over individuele banken niet zoveel toe aan dit draadje, want jouw ervaring met de ene bank in de ene plaats kan haaks staan op de ervaring van een andere ondernemer in een andere plaats. Bij iedere bank doe je zaken met mensen en de bankmedewerker(s) die iemand treft zorgen voor een positieve of negatieve ervaring.

Het klinkt nu alsof jij Rabo-aandelen hebt ofdat je er een persoonlijk belang bij hebt om ABN-Fortis zwart te maken. Als je dit soort dingen op een openbaar forum roept vertel er dan even bij waarom je dat doet en wat je eigen ervaringen zijn, want nu komt het op mij over dat je dit tweede berichtje alleen maar hebt geplaatst om ABN en Fortis zwart te maken.

 

En voor compleetheid naar Maarten:

Ik heb juist een tegenovergestelde ervaring. Ik bankier al jaren bij de Rabo en wordt daar zo enorm als nummer behandeld, dat ik voor een nieuw bedrijf voor de ABN heb gekozen. Dat is mij juist erg goed bevallen. Over de ervaringen van ondernemers met verschillende banken is hier al heel veel geschreven, daar kun je even naar zoeken. Je kunt ook gewoon als je plan af is enkele banken benaderen voor een gesprek en dan kom je er vanzelf achter welke bank jou wil financieren en bij welke bank jij je het prettigst voelt.

 

 

 

Ondernemer achter dé lesmethode ondernemerschap voor het MBO www.isondernemenietsvoorjou.nl

Daarnaast die van www.calimeromarketing.nl en www.ondernemersfacts.nl

Link naar reactie
  • 0

Op http://www.vkbanen.nl/actueel/737690/Starter-meer-kans-op-geld-bij-kredietverlener-voor-kleine-ondernemers.html staat een aardig artikel en de bank www.qredits.nl waarnaar verwezen wordt, is hier op het forum ook al een aantal malen ter sprake gekomen. Gaat wel echt om kleine kredieten.

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor alle reacties. Ik denk dat ik iets meer duidelijkheid had moeten geven in mijn eerste berichtje over wat ik van plan ben.

 

Ik zat er aan te denken om iets in de retail sector (kleding) te beginnen. De lening zou ik dan nodig hebben om te gaan starten, een winkelpand te vinden, in te richten en een eerste oplage te produceren van mijn producten.

 

Is de kans nog groot dat ik hier nog een lening voor kan krijgen als ik kom aanzetten met een uitgebreid businessplan, voorbeelden van de kleding, alvast winkelpand uitgezocht en tekeningen van de inrichting, merknaam, logo etc.

 

Bedankt,

Maarten123 :)

 

Beste Maarten 123,

Deze vragen zijn net zo iets als vragen of het volgende week gaat sneeuwen,regenen of zomeren. Met andere woorden, hier kan geen serieus antwoord op gegeven worden.

Het enige dat ik uit jouw twee postings destileer is onzekerheid ! En onzekerheid is de kwaliteit van bestaan van een ondernemer.

 

Ik permiteer me de volgende vraag aan jou:

 

Waar ben jij zo onzeker over ?

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 94 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.