vandertens Geplaatst: 17 maart 2009 vandertens 76 6 Geplaatst: 17 maart 2009 Ben ZZP-er met uurtje factuurtje mijn vrouw werkt niet mee in de zaak. De werkzaamheden zijn in de diensten sector bij bedrijven in Nederland. Mijn vrouw en ik willen een horeca zaak beginnen in Turkije. Wij zijn hiervoor met de Kerst naar Turkije geweest en hebben onderhandelingen gevoerd, aantoonbaar dmv correspondentie etc. Mogen wij de kosten die wij gemaakt hebben: autohuur, hotel, eten, geheel of gedeeltelijk aftrekken in 2008? De onderhandelingen zijn overigens afgeketst en de koop is niet doorgegaan. Link naar reactie
0 Joost Rietveld Geplaatst: 17 maart 2009 Joost Rietveld Moderator 22,7k 80 2299 Geplaatst: 17 maart 2009 hoi vandertens Als je in Turkijke een onderneming gaat beginnen, emigreren jullie dan ook? groet Joost DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal Link naar reactie
0 vandertens Geplaatst: 17 maart 2009 Auteur vandertens 76 6 Geplaatst: 17 maart 2009 Ja we waren van plan om te emigreren, maar doordat de we er niet uitgekomen zijn met onderhandelen gaat de koop niet door en blijven we toch hier. Link naar reactie
0 Joost Rietveld Geplaatst: 18 maart 2009 Joost Rietveld Moderator 22,7k 80 2299 Geplaatst: 18 maart 2009 dus geen restaurant in Turkijke meer? DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal Link naar reactie
0 vandertens Geplaatst: 19 maart 2009 Auteur vandertens 76 6 Geplaatst: 19 maart 2009 nee geen restaurant in turkije meer Link naar reactie
0 Joost Rietveld Geplaatst: 19 maart 2009 Joost Rietveld Moderator 22,7k 80 2299 Geplaatst: 19 maart 2009 Dan wordt het lastig om die kosten aan te merken als ondernemingskosten in 2008. Daarnaast blijft de vraag of het überhaupt wel een NL onderneming was, nu je emigratieplannen had en dus in Turkije een onderneming zou starten. Dan zou van aftrekbaarheid van kosten in NL sowieso geen sprake zijn. Ik zie de optie in elk geval niet. :( groet Joost DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal Link naar reactie
0 ronaldinho Geplaatst: 19 maart 2009 ronaldinho 3,8k 296 Geplaatst: 19 maart 2009 Op zich zouden er wel mogelijkheden moeten zijn voor aftrek. Voorbereidingshandelingen worden in beginsel tot de onderneming gerekend, ook als de onderneming uiteindelijk niet tot stand komt. Wel zul je dan moeten kunnen onderbouwen dat je wel serieus bezig was met de plannen om daadwerkelijk een onderneming in fiscale zin (Organisatie van arbeid en kapitaal, gericht op deelname aan het economisch verkeer, waarbij voordeel beoogd wordt en redelijkerwijs te verwachten is - met name de laatste 4 woorden zijn hier van belang) te starten. Dat het een onderneming in het buitenland betreft maakt in dit geval niet uit. Zolang je in Nederland woont, ben je hier binnenlands belastingplichtig en dus belast naar je wereldinkomen. Een verlies in het buitenland is dan aftrekbaar, ongeacht aan welk land heffing over de activiteiten is toegewezen op grond van belastingverdragen. Wel is het normaal zo dat, mocht je daarna winst uit dat land halen, die winst niet is vrijgesteld tot het bedrag dat je als verliezen hebt geclaimd. Het zou natuurlijk echter wel zo kunnen zijn, dat er (ook) een privé-element aan de reis zat. Althans, dat is een standpunt dat de Belastingdienst normaal gesproken inneemt. Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden". Link naar reactie
0 vandertens Geplaatst: 19 maart 2009 Auteur vandertens 76 6 Geplaatst: 19 maart 2009 Het was inderdaad ook gecombineerd met pri'vé vakantie. Wat denk je als ik de ticket geheel aftrek en de helft van de gemaakte verblijfkosten? Link naar reactie
0 Joost Rietveld Geplaatst: 23 maart 2009 Joost Rietveld Moderator 22,7k 80 2299 Geplaatst: 23 maart 2009 Tja, ik ben er erg voorzichtig mee, temeer (wat Ronaldinho ook aangeeft) redelijkerwijs te verwachten is Hoe toon je dat aan? groet Joost DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal Link naar reactie
vandertens
vandertens
Ben ZZP-er met uurtje factuurtje mijn vrouw werkt niet mee in de zaak.
De werkzaamheden zijn in de diensten sector bij bedrijven in Nederland.
Mijn vrouw en ik willen een horeca zaak beginnen in Turkije.
Wij zijn hiervoor met de Kerst naar Turkije geweest en hebben onderhandelingen gevoerd, aantoonbaar dmv correspondentie etc.
Mogen wij de kosten die wij gemaakt hebben: autohuur, hotel, eten, geheel of gedeeltelijk aftrekken in 2008?
De onderhandelingen zijn overigens afgeketst en de koop is niet doorgegaan.
Link naar reactie
Aanbevolen berichten
8 antwoorden op deze vraag