• 0

Spirtueel Management

Ik vindt niks op de forum over spiritualiteit en management.

 

Toch ben ik benieuwd naar andere HL als ze ook spiritualiteit tools gebruiken voor hun leiderschap. Ik lees nooit iets hier over in het forum. Het is niet iets zweverigs maar wel zeer interessant. Wat zijn jullie ervaringen daar in?

 

???

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

17 antwoorden op deze vraag

  • 0

Door spiritualiteit verdiep je in de hedendaagse management problemen. Want waar draait het tenslotte om? Dat zijn toch wel de wezenlijke vragen voor een manager. Het is allang al niet meer issues als functie en structuur, maar gaan over zingeving, motivatie en attitude. Inspiratie, overtuiging,integriteit, karakter zijn doorslag gevende voorwaarden voor succes voor iedere onderneming. Hoe werkt de (succesvolle) manager die werkt vanuit de spirtuele visie en die het beste uit mensen weet te halen?. Als we kunnen werken vanuit ons innerlijke overtuiging. Zullen we altijd het beste uit ons zelf halen en zal ons werk enorm aan kwaliteit en waarde winnen. Waarbij respect voor de ander en diens menselijke waardigheid samen met het handelen vanuit intergriteit centraal staan.

 

Ik zie dat er wel scheef naar gekeken wordt, en dat er mensen niet weten wat er mee bedoeld wordt. Maar er zijn heel veel bedrijven die dit gelukkig toch toepassen in hun onderneming. Welke spiritueel visie wordt er gebruikt in jullie onderneming?

Link naar reactie
  • 0

Ik heb het idee dat spiritualiteit leuk is in goede tijden, in slechte tijden neemt de rationaliteit weer de overhand en trapt men er pardoes een paar honderd mensen uit.

Verder hoop ik dat je je site (goldwell) even door een vertaalburo laat bekijken voor je hem lanceert, want in het korte stukje tekst staan al fouten (b.v. marche ipv march)

 

http://www.analyzethat.nl -> Reporting, Data Integratie, Geavanceerde analytics, Data en Process mining

Link naar reactie
  • 0

Verder hoop ik dat je je site (goldwell) even door een vertaalburo laat bekijken voor je hem lanceert, want in het korte stukje tekst staan al fouten (b.v. marche ipv march)

 

Het is vertaalbureau dit wordt al gedaan door een prof.web designer. Thanks ;)

Vaak is het van belang om de kern van de onderneming goed te hebben. Je ziet het wel erg zwart wit. conservatief in het management is niet echt een oplossing.

Link naar reactie
  • 0
conservatief in het management is niet echt een oplossing.

 

Nimba geeft gewoon zijn mening, en pretendeert niet te zeggen 'hoe het in elkaar zit'. Dat lijk jij wel te doen, en dat vind ik niet zo heel constructief voor een discussie.

 

Daarnaast ben ik het wel met Nimda eens - ik denk dat je ziet dat in tijden van welvaart en voorspoed ziet dat de belangrijke zaken onder controle zijn en men meer tijd heeft om zich met trivialere dingen bezig te houden. Als de voorspoed ten einde komt, zoals nu, zou dat inhouden dat men zich weer volop op de dingen die tellen moet richten.

Link naar reactie
  • 0

Toch wordt spiritueel leiderschap wel gedoceerd op de hoge scholen.

 

Ethiek is hier een voorbeeld van.

 

 

Ik ben het trouwens niet eens met de uitspraak dat spiritueel leiderschap niet rationeel zou zijn. Dat heeft er helemaal niks mee te maken.

 

Het spiritueel leidinggeven moet niet worden omschreven als zweverig leidinggeven maar als met gevoel en verstand leidinggeven.

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

spiritueel leiderschap. Mmmm..

 

Laten we eens focussen op die woorden: management vanuit spiritueel (besef/gedachtegoed/overtuiging) lijkt mij.

Check alleen al : http://bedrijfsgebed.typepad.com/bedrijfsgebed/2006/12/netwerken_van_c.html

 

Verder praten we in NL niet makkelijk over zaken als normen en waarden. Al was het maar omdat ze vaak zo diep zitten en er niet de tijd voor is om ze goed onder woorden te brengen. Dus de kans dat je er bewust mee managed is dan niet zo groot.

 

Maar ik denk dat we allemaal vanuit een sprituele overtuiging managen. We sturen geen zwangere vrouwen de laan (meer) uit, iemand die ziek is houden we veel langer in NL aan dan in andere landen. We vinden het al veel meer normaal dat we gehandicapten helpen om werkzaam te zijn binnen een bedrijf.

Verder behandelen we werknemers op een bepaalde manier, die een sprituele overtuiging verraadt. Net als ons hele sociale vangnet - of je dat nu puur financieel of medemenselijk bekijkt.

 

En er zijn veel vragen in HL die hier indirect mee te maken hebben.

 

Verder is het helemaal waar dat in recessie tijd de prioriteit van de dag op hele rationele dingen ligt. Niet zo vreemd natuurlijk: je probeert te overleven en dan is de focus op het volgende stuk brood en niet of de molenaar van het meel zo goed is voor zijn mensen.

 

Maar de ontwikkeling en de discussie over normen, waarden en spiritualiteit blijven wel doorgaan - zelfs in de meest bizar slechte tijden. Lees/kijk maar in documentaires over de jodenvervolging, oorlogen, gijzelnemingen, bedreigingen.

 

Dus is er een plaats hier in HL over spiritueel management ? Ja zeker. Maar wees niet verbaasd als niet iedereen meedoet. Respectievelijk dat de discussie uitgesmeerd wordt over de lange termijn: veel mensen die hier zijn hebben niet de tijd om naast acute vragen/interesses nog verder te gaan. Daar heb je de 600+ lange termijn-leden voor nodig.

 

Misschien is het juist wel een goed teken dat we er hier nu over spreken : het zou een teken kunnen zijn dat de discussie in HL zich verdiept op gebieden, waar we de afgelopen 7 jaar nog niet aan toe zijn gekomen. ;)

Link naar reactie
  • 0

Nee dat is niet hetzelfde, jij beweert namelijk dat ik zeg dat spiritueel leiderschap niet rationeel is.

En ik leg jou dus uit dat ik dat niet zeg.

Er is echter ook een rationele component in leiderschap en die komt in slechte tijden wat meer aan de oppervlakte, waardoor het spirituele leiderschap weer iets wegzakt.

 

http://www.analyzethat.nl -> Reporting, Data Integratie, Geavanceerde analytics, Data en Process mining

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 219 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.