• 0

Afschrijving over 2de hands auto

Allen,

 

Ik ben in sept 2008 een eenmanszaak begonnen.

 

Ik heb besloten om mijn zaak mijn prive auto te laten aankopen:

Ik rijd de auto zowel zakelijk als prive en rij meer dan 500 km per jaar prive (dus ik betaal gewoon bijtelling over de nieuwwaarde)

 

Peugeot 206:

Nieuwwaarde: 12000 euro

waarde op moment van start bedrijf: 5000 euro.

Ik denk economisch gezien max 1 jaar in de auto te kunnen rijden.

Uiteraard heeft deze auto dan nog een restwaarde

 

Wie kan mij voorrekenen hoe ik de maximale aafschrijving bereken.

 

Gezien ik in sept 2008 gestart ben met mijn onderneming en nhelaas niet aan het urencriterium voldoe voor 2008 betaal ik over mijn volledige omzet -kosten belasting. dus ik hoop op zo hoog mogelijke afschrijvingskosten voor deze auto.

 

Thanks in advance

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

In principe mag je 20% van de aanschafwaarde afschrijven ten laste van je belastbaar resultaat op jaarbasis. De wet stelt ook het volgende: De afschrijving op goederen die voor het drijven van een onderneming worden gebruikt (bedrijfsmiddelen), wordt jaarlijks gesteld op het gedeelte van de nog niet afgeschreven aanschaffings- of voortbrengingskosten dat aan het kalenderjaar kan worden toegerekend.

 

Oftewel is het niet redelijk dat je de volle 20% van 5K ten laste brengt van je winst omdat deze kosten niet kunnen worden toegerekend van sept 08 tot en met dec 08. Dus 4/12 * 20% * 5000 = € 333,33. Deze som geldt alleen wanneer je kiest om 100% af te schrijven. Je zegt dat je een restwaarde aan wil houden en dat betekent dat je de 5000 in de som hiervoor moet verminderen met de betreffende restwaarde.

 

Ook is het mogelijk om willekeurig af te schrijven. Helaas ligt dit buiten mijn werkgebied dus kan ik je daarin niet verder helpen. Iemand anders die kan beoordelen of de willekeurige afschrijving van toepassing is?

 

Grt

Fiscalist in de maak

Link naar reactie
  • 0

Lastige vraag... Als boekhouder denk ik dat je de restwaarde reëel moet bepalen. En aangezien de 206 al op leeftijd is, denk ik niet dat er nog veel vanaf kan. Kijk anders eens op een autosite naar een 206 van een jaar ouder en met wat meer kms op de teller. Trek deze waarde van de € 5.000,- af en houdt even rekening met inflatie (3%, maar schijnnauwkeurigheid). Dat geeft enige indicatie.

 

Verder ben ik een beetje verbaasd dat je de auto zakelijk bent gaan rijden. Dat kost circa € 1.200,- aan netto bijtelling (24% x 40% tarief). Natuurlijk is het een voordeel dat alle kosten van bruto geld betaald mogen worden, maar mijn gevoel zegt dat het niet uit kan (of dat het niet veel scheelt). Zakelijk rijden is vooral leuk als je een nieuwe auto koopt (BTW aftrek) en veel privé kms rijdt. Privé rijden is leuk als het een 2e hands betreft en je veel zakelijke kms rijdt. Maar goed... mosterd na de maaltijd.

 

Nog een toevoeging: als je willekeurig mag afschrijven snap ik natuurlijk wel dat je zakelijk rijdt!!

Link naar reactie
  • 0

Ook is het mogelijk om willekeurig af te schrijven. Helaas ligt dit buiten mijn werkgebied dus kan ik je daarin niet verder helpen. Iemand anders die kan beoordelen of de willekeurige afschrijving van toepassing is?

 

Goede tip! Maar gaat helaas niet op? :(

 

Willekeurig afschrijven (mag 2 jaar lang) kan als je eenmanszaak bent en startend ondernemer bent. Dat betekent dat je in de aflopen 5? jaren niet van deze regeling gebruik mag hebben gemaakt. Ook moet je recht hebben op zelfstandigenaftrek en daarvoor moet je aan je urencriterium voldoen. Idem voor kleine ondernemersregeling (saldo BTW houden).

Link naar reactie
  • 0

Thanks voor jullie reacties Ryan en Stephano,

 

Ik voldoe niet aan het urencriterium dus mag ik inderdaad niet willekeurig afschrijven.

Ik heb een tooltje gebruikt om uit te rekenen of ik de auto voor de BTW en of de inkomsten belasting zakelijk of prive moest gaan rijden.

 

Uitkomst: voor de BTW prive en voor de inkomstenbelasting zakelijk.

 

Dit komt vooral (denk ik omdat ik per dag 14,50 aan parkeerkosten kwijt ben en een redelijk kort ewoon werk afstand heb. Bij een KM vergoeding zou ik in moeten leveren op de parkeerkosten (die toch echt zakelijk zijn) maar die ook in de 19cent per km zitten.

 

 

 

Maar wat ik eigenlijk verwacht had is dat ik over de nieuwprijs/catalogus waadre zou moegen afschijven? Kan iemand uitleggen waarom dat niet het geval is?

 

Of in ieder geval had ik verwacht dat de jaarlijkse afschrijving niet meer zou mogen zijn dan 20% van de nieuwwaarde).

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

In mijn vorige post staat een stukje italic geschreven en dit betreft een citaat uit de wet.

 

Daarin staat dat je mag afschrijven over de aankoopprijs of de voortbrengingskosten. Gezien jij de auto voor €5.000 op de balans hebt gezet is dat je aankoopprijs. Dat houd in dat je niet mag afschrijven over de cataloguswaarde maar over de waarde ten tijde dat de auto in het bezit is van jouw onderneming.

Fiscalist in de maak

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 271 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.